برنامه ریزی برای کاهش مصرف برنج، ماکارونی جایگزین برنج می گردد؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، مشاور معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم با اشاره به تدوین سند امنیت غذایی کشور گفت: در این سند بر کاهش اندازه مصرف برنج کشور تا سال 1410 تاکید شده و باید از 35 کیلوگرم به 29 کیلوگرم برسد که در این خصوص ماکارونی می تواند جایگزین خوبی باشد.

برنامه ریزی برای کاهش مصرف برنج، ماکارونی جایگزین برنج می گردد؟

به گزارش ایسنا، سهراب سهرابی روز یکشنبه 19 شهریور در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و فراوری بذر غلات آبی کشور که در محل موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار گردید، اظهار کرد: مقدار بارندگی در سال زراعی جاری 186.4 میلیمتر مربع است که در مقایسه با بلند مدت 20.5 درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته 5.4 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به آخرین مقدار خرید تضمینی گندم در کشور اضافه نمود: 10 میلیون و 300 هزار تن مقدار خرید گندم تضمینی امسال بوده که نسبت به سال گذشته 44 درصد و در مقایسه با دو سال قبل 127 درصد افزایش داشته است.

به گفته این مسئول، باید کوشش کنیم مقدار مصرف کود های شیمیایی را متعادل و در زمینه مدیریت بیماری ها به خصوص در شهر هایی که آمار آفات غلات بیشتر است، با حساسیت بیشتری اقدام کنیم.

وی افزود: با توجه به بارش های نسبتا خوب در بهار امسال، بعضی استان ها در زمینه خرید تضمینی گندم در مقایسه با چند سال گذشته رکورد زدند که خوزستان، کردستان، کرمانشاه و فارس جزو استان های برتر در این حوزه بوده اند.

این مسئول تاکید نمود: علاوه بر این هفت استان هم بودند که در مقایسه با 30 سال اخیر در زمینه فراوری گندم رکورد زدند که خوزستان با فراوری یک میلیون و 720 هزارتن، کردستان با یک میلیون و 344 هزار تن، کرمانشاه با 806 هزار تن خرید و آذربایجان غربی با 671 هزار تن بخشی از استان ها بودند.

وی با اشاره به اینکه در کنار افزایش کمی مقدار فراوری گندم، ارتقای کیفیت آن هم مدنظر بوده، ادامه داد: افزایش پروتئین گندم به 12 درصد بخشی از این اقدامات بوده است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم گفت: البته با وجود کوشش های اجرا شده گندم فراوری شده در آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی و کردستان همچنان شرایط خوبی ندارد.

سهرابی تاکید نمود: خوشبختانه در سال زراعی جاری مقدار خرید بذر مادری و گواهی شده کشور از مرز 440 هزار تن عبور نموده که 280 هزار تن آن مربوط به گندم آبی و 166 هزار تن آن هم گندم دیم بوده است.

وی با اشاره به تدوین سند امنیت غذایی کشور گفت: در این سند بر کاهش مقدار مصرف برنج کشور تا سال 1410 تاکید شده و باید از 35 کیلوگرم به 29 کیلو گرم برسد که در این خصوص ماکارونی می تواند جایگزین خوبی باشد.

این مسئول اضافه نمود: با توجه به نرخ رشد جمعیت و تاکیدی که در سند امنیت غذایی شده باید به سمت خودکفایی در بحث فراوری گندم حرکت کنیم و به فراوری شش تن گندم آبی و دو تن گندم دیم در افق 1410 در هر هکتار برسیم.

سهرابی ابراز کرد: در این زمینه احتیاج است در کنار تدوین بسته های مدیریتی، حمایت لازم از کشاورزان صورت بگیرد تا انگیزه آن ها برای افزایش فراوری بیشتر گردد و به روزی برسیم که بتوانیم جشن خودکفایی در فراوری گندم را بگیریم.

منبع: فرارو
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 984

به "برنامه ریزی برای کاهش مصرف برنج، ماکارونی جایگزین برنج می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای کاهش مصرف برنج، ماکارونی جایگزین برنج می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید