امضای تفاهم نامه با وزارت معارف عربستان گامی برای گسترش وهابیت در افغانستان

به گزارش وبمستر وبلاگ، درحالیکه پیش از این علما و کارشناسان افغان بارها نسبت به کوشش های عربستان برای گسترش وهابیت در این کشور ابراز نگرانی نموده اند افغانستان با وزارت معارف عربستان تفاهم نامه همکاری امضا کرد.

امضای تفاهم نامه با وزارت معارف عربستان گامی برای گسترش وهابیت در افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، حنیف اتمر در ادامه ملاقاتهای سفر سه روزه خویش به عربستان سعودی در ملاقات با حمد بن محمد آل شیخ وزیر معارف تفاهم نامه ای را در بخش آموزش، تربیت مدرس، تدوین برنامه های آموزشی و واحدهای درسی و نیز اعطای بورسیه به دانشجویان افغان امضا کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

افغانستان درحالی این تفاهم نامه را با عربستان امضا کرد که ریاض طی سه دهه گذشته همیشه نقش ایدولوژیک و تخریبی را در افغانستان دنبال نموده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

افزایش نفوذ عربستان سعودی و شیوع وهابیت در افغانستان همیشه سبب نگرانی مردم این کشور و نیز کشورهای منطقه بوده و کارشناسان بر این باورند که ریاض به وسیله ایجاد دانشگاه و نفوذ در بخش آموزشی برای ترویج افکار وهابیت در افغانستان کوشش می نماید.

پیش از این نیز بعضی نمایندگان مجلس افغانستان هشدار داده بودند که ورود عربستان به سیستم آموزشی افغانستان حتی اگر زیر نظر کابل هم باشد پیامدهای بسیار وحشتناکی به همراه خواهد داشت.

عربستان در سال های اخیر نیز برای گسترش نفوذ فرهنگی و دینی در افغانستان کوشش هایش را برای ایجاد مدارس دینی افزایش داده که سبب نگرانی علمای افغانستان از تدریس دروس وهابیت در مدارس این کشور شده است.

بعضی کارشناسان معتقدند که کوشش عربستان سعودی برای نفوذ در نظام آموزشی افغانستان برای ترویج افکار وهابیت در این کشور است، زیرا گروه های تکفیری جایگاهی بین مردم افغانستان ندارند، به همین دلیل حکام سعودی و بعضی از کشورهای عربی در کوشش هستند از این طریق برای جریان های تکفیری پایگاه فکری ایجاد نمایند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 144

به "امضای تفاهم نامه با وزارت معارف عربستان گامی برای گسترش وهابیت در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه با وزارت معارف عربستان گامی برای گسترش وهابیت در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید