دانشجوی بلوچ و تحقق رویای کتابخانه سازی

به گزارش وبمستر وبلاگ، به گزارش خبرنگاران ، زهرا بلوچی، دانشجوی رشته علوم اجتماعی است. چهار ماهی می شود که در روستای کشیک از توابع شهرستان نیکشهر استان سیستان و بلوچستان، آستین های همت را بالا زده است و به کمک جمعی از دانشجویان، برای روستاهای استان خود کتاب و کتابخانه تامین می کند.

دانشجوی بلوچ و تحقق رویای کتابخانه سازی

او در این مدت توانسته است یک کتابخانه عمومی اما خانگی در اتاق خانه شان راه اندازی کند و نزدیک به صد جلد کتاب با مشارکت دانشجویان، معلمان و همکلاسی هایش برای این کتابخانه تامین کند. جمع آوری پول برای خرید کتاب های غیردرسی در زمینه توسعه فردی، موفقیت و رمان های اجتماعی، فلسفی و رما های نوجوانان از جمله کارهای این خیریه کوچک و تازه کار است.

شیوه امانت دادن کتاب های این کتابخانه خیلی سخت نیست از آنجایی که همه اهالی روستا همدیگر را می شناسند نیازی به عضوگیری نیست. او در این باره به ایبنا گفت: یک دفتر دارم که اسامی افرادی که کتاب ها را می برند، در آن می نویسم و وقتی هم آوردند، اسم شان را خط می زنم.

زهرا درباره شروع ایده راه اندازی کتابخانه گفت: یک روز مشغول خواندن کتابی با عنوان محدودیت صفر بودم؛ اثری از جو ویتالی و ایهالیاکالا هولن. در این کتاب گفته بود ممکن است اول، وسط یا آخر کتاب ایده ای به ذهنتان بیاید. من هم وقتی اواسط کتاب بودم این ایده به ذهنم آمد که به یک شکل متفاوت مطالعه را در میان مردم روستاهای مختلف که نمی توانند کتاب داشته باشند، ترویج کنم.

بلوچی ادامه داد: بعد از آن ایده ام را با دوستانم مطرح کردم و همه گفتند که کار خیلی خوبی است و حتما به تو در این جهت کمک می کنیم؛ زیرا در واقع هدف ما تروبج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وی با اشاره به هدف اولیه ای که در ایده به ذهنش رسیده بود، توضیح داد: فرستادن کتاب به روستاهایی که علاقه به مطالعه در آن ها وجود دارد اما به خاطر محرومیت، دسترسی به کتاب ندارند، هدف اولیه من بود و با این دید جلو رفتم و کارم را شروع کردم. با جمع آوری کمک ها، حدود سه میلیون تومان فراهم کردم و در کنار آن افراد زیادی هم برای ما کتاب ارسال کردند.

بلوچی با بیان اینکه راه اندازی کتابخانه های کوچک در روستاهای اطراف را به عنوان یک هدف جدی دنبال می کنم، افزود: با مبلغ اولیه و کتاب هایی که به دستم رسیده بود، اولین کتابخانه را در روستای کشیک از توابع نیکشهر یعنی روستای پدری خودم با حدود 100 جلد کتاب را ه اندازی کردم.

او درباره دیگر اقداماتی که انجام می دهد نیز گفت: روستای بعدی، روستای تنک سرحه بود که حدود چهل جلد کتاب برای آنجا فرستادم و سومین مکان هم روستای دبگزان لاشار بود که نوزده جلد کتاب برایشان ارسال کردم.

بلوچی درباره شیوه انجام کار هم توضیح داد: اول فعالان هر روستا را پیدا می کنیم؛ چراکه اگر در این زمینه افراد فعالی نباشند، کتاب ها خاک می خورند. به همین دلیل بیشتر فعالان ما دانشجو و معلم ها هستند که با ما مشارکت دارند. امیدوارم بتوانم با کمک خیران و علاقه مندان به این کار در آینده نزدیک هم تعداد کتاب های هر کتابخانه را افزایش دهم و هم روستاهای بیشتری از نعمت کتابخانه بهره مند شوند و فرهنگ کتابخوانی توسعه و رواج داشته باشد.

او در پایان گفت: کار ما یک کار دانشجویی است که ترویج کتاب و کتابخوانی را دنبال می کند و در تلاش است به افرادی که به خواندن و مطالعه علاقه دارند اما به دلایل مختلف به کتاب دسترسی ندارد کمک کند و خوب است اگر افرادی در این زمینه بتوانند به راه اندازی کتابخانه ها کمک کنند.

زهرا بلوچی که آرزویش این است صدها کتابخانه در روستاهای استان سیستان و بلوچستان ایجاد کند، به همراه همکلاسی هایش یک صفحه اینستاگرامی با عنوان book-charity دارد و فعالیت ها و آمال خود را در قالب این صفحه ها دنبال می کند؛ آرزوهایی که با کمک خیران می تواند خیلی زود رنگ واقعیت به خود بگیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 80

به "دانشجوی بلوچ و تحقق رویای کتابخانه سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجوی بلوچ و تحقق رویای کتابخانه سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید