پیش&zwnjبینی چندین بارش سنگین برف برای زمستان، چرایی بروز خطا در پیش&zwnjبینی&zwnjهای هواشناسی طی پاییز

به گزارش وبمستر وبلاگ، رییس سازمان هواشناسی کشور ضمن تشریح علت وقوع خطا در پیش بینی بارش های پاییزی گفت: انتظار داریم که در زمستان دمای هوا در بعضی نقاط کشور کمتر از محدوده نرمال باشد همچنین چند بارش خوب برف در کشور دور از انتظار نیست.

پیش&zwnjبینی چندین بارش سنگین برف برای زمستان، چرایی بروز خطا در پیش&zwnjبینی&zwnjهای هواشناسی طی پاییز

به گزارش خبرنگاران، درحالی سازمان هواشناسی کشور پاییز خشک و کم بارشی را برای ایران پیش بینی نموده بود که بر اساس آخرین اطلاعات مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از ابتدای مهرماه تا به امروز 61 میلیمتر بارش در کشور داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت 20 درصد و نسبت به سال گذشته حدود سه درصد بیشتر بوده است.

سحر تاجبخش - رییس سازمان هواشناسی کشور - در گفت و گو با خبرنگاران درباره علت وقوع خطا در پیش بینی بارش های پاییزی اظهار کرد: در درجه اول پیش بینی های هواشناسی در همه کشورهای جهان با عدم قطعیت همراه است. زمانی که از فصل بهار برای پاییز پیش بینی شرایط بارش ها یا ترسالی و خشکسالی صورت می گیرد، به طور قطع درصد خطا افزایش پیدا می نماید. از سوی دیگر بارش های حدی (بارش های شدید در مدت زمان کوتاه) قابلیت پیش بینی در بلند مدت را ندارند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از بارش های ایران طی آذرماه در استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و... بارش های حدی با دوره بازگشت طولانی بودند، توضیح داد: عمده بارش های کشور در چند استان بوده و همین بارش های حدی سبب شده است که میزان بارش ها نسبت به بلند مدت افزایش یابد و درنتیجه پیش بینی ها ما با درصدی خطا همراه گردد. با دقت به آمار متوجه می شویم که بارش ها از مهر ماه تا به امروز در تعدادی از استان ها ازجمله آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، گیلان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمتر از حد نرمال بوده است.

تاجبخش در ادامه با بیان اینکه با وجود کم بارشی در تعدادی از استان ها، مجموع بارش ها در ایران حدود 10 میلیمتر بیشتر از میانگین بلند مدت است، گفت: در تعدادی از استان ها ازجمله کهگیلویه و بویراحمد بارش های قابل ملاحظه و پیش بینی نشده ای داشتیم که بر میانگین بارش ها تاثیر زیادی گذاشته است. برای مثال در همین استان بارش ها 87 درصد، در استان خوزستان 66 درصد و در استان بوشهر 67 درصد افزایش یافته است.

به گفته رییس سازمان هواشناسی کشور ترسالی در پاییز ناشی از بارش های حدی شدید در چند استان بوده است که البته این بارش های حدی در بلندمدت قابل پیش بینی نیستند و به صورت ناگهانی رخ می دهند همچنین بارش های حدی خود ناشی از تغییر اقلیم هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر بارش های حدی در چند استان کشور به وقوع نمی پیوست اکنون شرایط بارش ها در ایران کمتر از میانگین بلندمدت گزارش می شد، توضیح داد: به طور کلی پیش بینی پدیده های حدی در سایر کشورها نیز کار سختی است و همیشه درصدی خطا دارد اما با این وجود پدیده های حدی 10 تا 12 روز پیش از شروع فعالیت تا حدودی قابل پیش بینی هستند.

تاجبخش در بخش دیگری از صحبت های خود درباره پیش بینی های هواشناسی از شرایط بارش ها در ایران طی زمستان اظهار کرد: طی سه ماه سرانجامی سال دمای هوا در نیمه شرقی و نوار شمالی کشور سردتر از حد معمول پیش بینی می گردد همچنین بارش ها به ویژه در نیمه شمالی کشور به صورت برف خواهد بود و چند بارش برف خوب در کشور طی زمستان خواهیم داشت.

رییس سازمان هواشناسی کشور در سرانجام با بیان اینکه بارش ها در دی ماه قابل ملاحظه نخواهد بود و کمتر از نرمال پیش بینی می گردد، گفت: انتظار می رود که در بهمن و اسفند بارش ها در محدوده نرمال قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 61

به "پیش&zwnjبینی چندین بارش سنگین برف برای زمستان، چرایی بروز خطا در پیش&zwnjبینی&zwnjهای هواشناسی طی پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش&zwnjبینی چندین بارش سنگین برف برای زمستان، چرایی بروز خطا در پیش&zwnjبینی&zwnjهای هواشناسی طی پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید