احتمال پرتاب موشک آرتمیس 1 در روز آدینه وجود دارد

به گزارش وبمستر وبلاگ، ناسا همچنان روی مسئله ای که امروز پرتاب موشک و فضاپیمای مأموریت آرتمیس 1 را با تأخیر روبرو کرد، کار می نماید تا ضمن مشخص دلیل آن، پنجره پرتاب بعدی را مشخص کند.

احتمال پرتاب موشک آرتمیس 1 در روز آدینه وجود دارد

مشکل نشت سوخت هیدروژن در موتور یک خطر بالقوه محسوب می گردد و این چیزی است که ناسا به خوبی از آن مطلع بود. به همین علت هم پس از طولانی شدن فرایند برطرف مشکل، با اطمینان تصمیم به توقف عملیات پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی گرفت.

این اولین باری است که این موضوع به صورت واقعی آشکار می گردد و طی آن تیم پرتاب برای رساندن دمای یکی از چهار موتور RS-25 به سطح معین شده برای برخاست، با مشکل روبرو شد.

مایک سارافین (Mike Sarafin) مدیر مأموریت آرتمیس، گفت: هنگامی که بارگیری سوخت را در مرحله اصلی و مرحله بالایی موشک انجام دادیم، نشت شروع شد. در آنالیز آمادگی پرواز، درباره نشت در موتور صحبت نموده بودیم و به خوبی می دانستیم که این یک خطر بالقوه برای پرتاب محسوب می گردد.

پیش از پرتاب، هیدروژن فوق سرد مایع در موتور چرخانده می گردد تا با تغییر دما، آن را برای پرتاب آماده و از شوک حرارتی جلوگیری کند. سه موتور از چهار موتور طبق انتظار عمل می کردند، اما موتور شماره 3 با نشت هیدروژن شرایط غیرعادی را تجربه کرد.

علاوه بر این مشکل، متخصصان مشکل دیگری را در دریچه هواگیری مخزن داخلی مشاهده کردند و به گفته سارافین، این مجموعه مسائل باعث لغو عملیات امروز شد.

او با بیان اینکه ناسا هنوز تاریخ جدیدی را برای پرتاب موشک آرتمیس 1 معین ننموده است، گفت: قبل از هر چیز به تیم فرصت استراحت می دهیم و سپس فردا دوباره بازمی گردیم و آنچه را امروز آموختیم ارزیابی می کنیم تا با توجه به شرایط گزینه های موجود را پیش ببریم.

اما علاوه بر مسائل فنی، شرایط آب وهوایی هم در توقف مأموریت امروز نقش داشتند. در ابتدای پنجره پرتاب، عملیات به علت بارندگی متوقف بود و سپس در طول عملیات با خطر رعدوبرق همراه شد و باعث تأخیر حدود یک ساعته در عملیات سوخت رسانی شد.

بیل نلسون (Bill Nelson) مدیر ناسا هم با اشاره به اینکه توقف عملیات پرتاب، بخشی پیش بینی شده از مأموریت های فضایی است، گفت: وقتی با یک عملیات پرخطر مانند پرواز فضایی سروکار دارید، باید همین کار را انجام دهید. با این کار ریسک را کم و تا حد ممکن مأموریت را ایمن می کنید.

به گفته او چنین فرایندی برای آزمایش سیستم ها و برای اطمینان از ایمن بودن آن ها در زمان مأموریت آرتمیس 2 که انسان را با خود به مدار ماه خواهد برد، لازم است.

نلسون با اشاره به پرواز فضایی خود همراه با فضانورد هوت گیبسون (Hoot Gibson) در دهه های گذشته که عملیات پرتاب آن چهار بار متوقف شد، اضافه نمود: با نگاهی به گذشته می بینیم که پس از پنجمین کوشش به مأموریتی عالی دست یافتیم. درصورتی که اگر هر یک از آن چهار کوشش متوقف نمی شد، ممکن نبود.

طبق اعلام مایک سارافین، با وجود ادامه آنالیز اطلاعات عملیات امروز، پنجره پرتاب روز آدینه هنوز یک گزینه احتمالی است. او گفت: ما واقعا به زمان احتیاج داریم تا به همه داده ها نگاه کنیم و گزینه های پیش رو را معین کنیم.

پرتاب امروز تا حد زیادی به علت مشکل در یکی از چهار موتور موشک متوقف شد اما مقامات ناسا اعلام کردند که فکر نمی نمایند مشکل به خود موتور مربوط باشد، بلکه اشکال در فرآیند تغذیه موتورها با هیدروژن مایع است که برای خنک کردن موشک استفاده می گردد.

مدیران این مأموریت بعدازظهر روز سه شنبه (شامگاه سه شنبه به وقت تهران) برای ارزیابی مراحل بعدی و معین زمان کوشش های بعدی گفت وگو خواهند کرد. احتمال تعویق مأموریت به مدت بیشتری هم وجود دارد، از جمله در صورت احتیاج به تعمیر اساسی تر، موشک به ساختمان مونتاژ بازخواهد گشت.

عکس کاور: موشک و فضاپیمای مأموریت آرتمیس 1 بر سکوی پرتاب

Credit: NASA

منابع: NASA, CNN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 822

به "احتمال پرتاب موشک آرتمیس 1 در روز آدینه وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال پرتاب موشک آرتمیس 1 در روز آدینه وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید