این لکه ها روی برگ های گل رزم چه هستند؟!

به گزارش وبمستر وبلاگ، هر کسی که در خانه گل رز داشته باشد، حتما با لکه های سیاهی که گاهی روی شاخ و برگ آن آشکار می شوند، روبرو شده. اما این لکه ها چه هستند و چه طور آنها را از بین ببریم؟

این لکه ها روی برگ های گل رزم چه هستند؟!

روش های مبارزه ای که در ادامه آمده، بیشتر برای کنترل بیماری لکه سیاه دیگر گیاهان هم موثر هستند.

این لکه های سیاه چه هستند؟

این لکه ها در واقع در نتیجه یک بیماری قارچی روی گیاه شما پدیدرا شده اند. در این بیماری کلنی های قارچی در برگ توسعه پیدا می کنند و به صورت لکه سیاهی روی آن قابل مشاهده اند.

این لکه ها (درواقع همان قارچ های بیماری زا) در نهایت باعث زرد شدن برگ و افتادن آن از شاخه خواهند شد، و به غیر از ظاهر ناخوشایندی که دارند، گیاه را هم ضعیف می کنند. شرایط ایده آل برای بروز این بیماری قارچی هوای گرم و مرطوب یا بارانی است و روزهای گرم و شب های سرد و مرطوب.

نشانه های بیماری لکه سیاه روی رز

اگر مطمئن نیستید آیا رزتان به لکه سیاه مبتلا شده یا یک بیماری دیگر گرفته، این علائم را بررسی کنید.

علامت بیماری لکه سیاه لکه های تا حدودی دایره شکل به رنگ سیاه و تیره روی برگ ها است. این لکه ها معمولا ابتدا بر سطح رویی برگ پدیدار می شوند و سپس به سطح زیرین آن هم توسعه می یابند. حاشیه این لکه های سیاه دندانه دار و ناصاف، و یا محو است و معمولا به وسیله یک دایره زرد رنگ احاط شده است.

این لکه ها معمولا ابتدا در برگ های پایینی شاخه دیده می شوند و سپس به قسمت های فوقانی گیاه می رسند.

کنترل زراعی بیماری لکه سیاه

ساده تر این است که از ابتلا به یک بیماری جلوگیری شود تا اینکه بخواهیم آن را درمان کنیم. این حرف درمورد لکه سیاه هم صادق است.

اسپور این قارچ می تواند در برگ های مرده ریخته شده روی زمین زمستان گذرانی کند، پس اولین قدم برای پیشگیری از این بیماری، جمع کردن این برگ های خشک و دور انداختن آنها است.

موارد زیر برای پیشگیری از بیماری لکه سیاه هستند:

1- به گیاه چیزی که می خواهد را بدهید. این مورد برای پیشگیری از هر بیماری کارآمد است. یک گیاه سالم و قوی، کمتر مستعد ابتلا به بیماری است. رز مکانی آفتابی با خاکی با زهکشی خوب می خواهد و دوست دارد آبکمک منظمی داشته باشد.

2- گردش هوا. در بین گیاهان رزتان گردش هوای خوبی برقرار کنید. گیاهان رز را خیلی نزدیک به دیگر گیاهان کارید. برای ایجاد گردش هوای مناسب، اولا رزهاتان را خیلی نزدیک به هم نکارید و دوما گیاهان را هرس کنید تا از پرپشتی شان کاسته شود و هوا بتواند در بین شان گردش کند.

3- آبکمک مناسب. در هنگام آبکمک برگ های گیاهان را خیس نکنید. درمورد بارش باران که کاری نمی توانید انجام دهید، پس حداقل خود خواسته برگ ها را مرطوب نکنید!

4- از گیاهان مقاوم شده استفاده کنید. در هنگام خرید گیاهان رز در پی گیاهانی که نسبت به بیماری لکه سیاه، زنگ و سفیدک ها مقاوم شده اند، بگردید.

5- رعایت بهداشت. هر سال پاییز برگ های ریخته شده روی زمین را جمع کنید. البته اگر بتوانید در طول سال هم این کار را انجام دهید بهتر است. برگ های آلوده را هم از گیاهان جدا کنید و آنها را دور بریزید.

هر شاخه ای که علامتی از عفونت و بیماری را نشان می دهد، هرس کنید. در هنگام هرس، حدود 15 تا 20 سانتی متر پایین تر از مکان آلودگی را ببرید.

6- مالچ. یک لایه ضخیم از مالچ را در پای بوته هر گیاه رزتان بریزید. مالچ باعث می شود آبی که به خاک گیاه می دهید پخش نشود و روی برگ ها نریزد و از این طریق از انتقال عوامل بیماری زا روی گیاه جلوگیری می کند.

چه طور با بیماری لکه سیاه مبارزه کنیم؟

همان طور که گفتیم پیشگیری بهتر از درمان است اما گاهی خیلی برای پیشگیری کردن دیر شده. از روش های زیر برای مبارزه با بیماری لکه سیاه رزتان استفاده کنید.

- اسپری جوش شیرین

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در 1 لیتر آب گرم حل کنید. 1 قاشق چای خوری صابون مایع به آن اضافه کنید. آن را به خوبی هم بزنید و سپس روی برگ ها را با این محلول اسپری کنید. البته این محلول بیشتر به عنوان یک پیشگیرنده جواب می دهد تا یک درمان. از این محلول برای جلوگیری از سفیدک پودری هم می توان استفاده کرد.

- محلول بردوفیکس

این یک محلول ضد قارچ است که حاوی مس سولفات و هیدرات آهک است. از این درمان می توان به صورت پودر و یا به صورت محلول در آب استفاده کرد. بردوفیکس، همچنین، بعضی آفات را هم فراری می دهد، اما می تواند برگ های گیاه را بسوزاند. بهتر است از این محلول در بهار قبل از اینکه برگ های گیاه درآیند استفاده کرد.

- صابون های حشره کش به اضافه قارچ کش

قارچ کش های ارگانیکی موجود هستند که اغلب از اضافه کردن سولفور به صابون های حشره کش درست شده اند. صابون موجود در این قارچ کش ها به قارچ کش کمک می کند به برگ های گیاه بچسبد و روی آن پخش شود و مانند لایه ای روی برگ را بگیرد.

- روغن نیم

نیم یک قارچ کش و حشره کش طبیعی است که از دانه های درخت نیم گرفته می شود. این روغن به درون ساختار گیاه می رود و به صورت یک سم سیستماتیک عمل می کند، به این ترتیب نیازی نیست نگران پوشاندن تمام گیاه با سم باشید، سم خود در همه جای گیاه پخش می شود. به هر حال مواظب باشید، چرا که اگر روغن نیم را در هوای آفتابی و گرم بر روی گیاه بریزید، ممکن است برگ های گیاه را بسوزاند. تا 2 هفته بعد از استفاده از مواد سولفور دار بر روی گیاه، از روغن نیم استفاده نکنید.

- سولفور

سولفور هم برای پیشگیری، و هم برای مبارزه با بیماری لکه سیاه کاربرد دارد. از سولفور برای مبارزه بعضی آفات هم استفاده می شود. اما مواظب باشید، این ماده برای انسان ها و دیگر حیوانات هم تا حدودی سمی است. پس زمانی که می خواهید محلول سولفور را بر روی گیاه اسپری کنید از دستکش محافظ استفاده کنید. سولفور برای فلزات خاصیت خورندگی دارد، پس از بطری اسپری پلاستیکی استفاده کنید. این ماده می تواند در هوای گرم برگ گیاهان را بسوزاند. سولفور را می توان به صورت پودر و محلول به گیاهان داد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 810

به "این لکه ها روی برگ های گل رزم چه هستند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این لکه ها روی برگ های گل رزم چه هستند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید