به نظرتان آلوده ترین قسمت های هواپیما کجاست؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، آلوده ترین قسمت های هواپیما

امروزه بیشتر افراد تجربه سفر هوایی را دارند و روز به روز به تعداد مسافران هواپیما اضافه می شود. با افزایش شمار مسافران ممکن است این سوال در ذهنمان پیش بیاید که آیا هواپیماها تمیز هستند؟ در هرپرواز صدها مسافر از هواپیما استفاده می کنند، روی جایگاه ها می نشینند و از سرویس بهداشتی استفاده می کنند. درست است که ایرلاین ها به طور مداوم هواپیماها را تمیز می کنند، اما باز هم بعضی قسمت های هواپیما چون بیشتر استفاده می شود مسلما آلوده تر هستند. به نظرتان آلوده ترین قسمت های هواپیما کجاست؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم.

به نظرتان آلوده ترین قسمت های هواپیما کجاست؟

کدام قسمت های هواپیما از همه آلوده تر هستند؟

وقتی بحث تمیزی و نظافت باشد همه افراد مثل هم نیستند. برخی افراد بیشتر از بقیه به بهداشت و تمیز بودن محیط اطرافشان اهمیت می دهند و ممکن است نگران بیمار شدن در هواپیما باشند. با این حال شکی نیست که هیچ کس دوست ندارد در هواپیما و در طول سفر بیمار شود. جالب است بدانید که بر اساس گزارش سازمان بهداشت دنیای، هوای داخل هواپیما خشک تر از حد معمول است و زیر 20% است، در حالیکه مقدار رطوبت خانه هایمان به طور کلی 30% است. خشکی هوا باعث آسیب پذیری ما در برابر بیماری ها و میکروب ها می شود و احتمال بیماری افزایش پیدا می کند. علاوه بر خشکی هوا، برخی قسمت های هواپیما در طول روز از طریق صدها مسافر غریبه از کشورهای مختلف لمس می شود و به همین دلیل ممکن است بسیار کثیف و آلوده باشند. تصور کنید در طول روز صدها مسافر از نقاط مختلف دنیا در یک هواپیما جمع می شوند و هرکدام ممکن ناقل بسیاری از بیماری ها و ویروس ها باشند. البته همه قسمت های هواپیما به یک مقدار آلوده نیستند و برخی بخش ها از بقیه کثیف تر هستند. اگر بدانیم این قسمت ها کدام هستند می توانید تا حد امکان از برخورد با آن ها جلوگیری کنیم و در نتیجه از بیمار شدن در هواپیما پیشگیری کنیم.

میز غذاخوری هواپیما

آیا فکر می کردید یکی از کثیف ترین و آلوده ترین قسمت های هواپیما جایی باشد که غذایتان را روی آن قرار می دهید؟! بله، متاسفانه باید بگوییم که واقعیت دارد و میز تاشو که برای غذاخوردن استفاده می شود بیشتر از تمام قسمت های هواپیما میکروب و آلودگی دارد! در سال 2015 تحقیقی در این زمینه انجام شد و نمونه هایی از قسمت های مختلف هواپیما جمع آوری شد. جالب است بدانید که یافته های تحقیق نشان داد که میز غذاخوری هشت برابر بیشتر از دکمه سیفون توالت آلودگی و باکتری داشت. بخشی از مقدار آلودگی بالای میز غذاخوری شاید به نظافت خدمه و کارکنان پرواز ربط داشته باشد. در فاصله بین دو پرواز، میز غذاخوری به ندرت تمیز می شود یا کاملا و به طور صحیح تمیز نمی شود. در نتیجه همیشه مقداری میکروب و ویروس روی آن وجود دارد و می تواند ناقل بیماری های مختلفی باشد. چاره چیست؟ بهترین کار همیشه پیشگیری است. بنابراین قبل از آنکه غذایتان را روی میز قرار بدهید بهتر است یک دستمال تمیز روی میز بگذارید و بعد غذایتان را روی آن قرار بدهید.

دریچه تهویه هوا و کمربندی ایمنی

دو مورد بعدی در لیست آلوده ترین قسمت های هواپیما هم بخش هایی هستند که بیشترین استفاده را دارند. یکی از آن ها دریچه تهویه هواست که بالای سر مسافر قرار گرفته است و وظیفه تهویه هوای داخل کابین را بر عهده دارد. اما تحقیقات نشان می دهد که این دریچه ها بسیار بیشتر از دکمه سیفون توالت باکتری دارند.

مورد بعدی کمربند ایمنی است که آن هم دارای آلودگی زیادی است. مسافران هنگام پرواز و به ویژه هنگام پرواز و فرود باید کمربند ایمنی شان را ببند. این حرف به این معناست که در هر پرواز مسافران حداقل دوبار با کمربند تماس پیدا می کنند. از آنجا که این کمربندها به ندرت تمیز می شوند تصور کنید در طول روز و در طول یک ماه چند صد نفر دستشان را به این کمربند ها زده اند!

سرویس بهداشتی

شاید تنها قسمت هواپیما که به راحتی می توان آلوده بودن آن را حدس زد سرویس بهداشتی باشد. با این حال، همانطور که دیدیم آلودگی آن به مراتب کمتر از قسمت های دیگر (مثل میز غذاخوری و کمربند ایمنی) است. سرویس بهداشتی هواپیماها مرتب تمیز می شود و هر روز ضدعفونی می شود. آمار نشان می دهد که در هر پرواز حداقل 50% مسافران از سرویس بهداشتی استفاده می کنند و هر مسافر می تواند حامل بیماری ها و میکروب های مختلفی باشد. بنابراین سرویس بهداشتی هم یکی از آلوده ترین قسمت های هواپیما است و به ویژه قسمت هایی مثل دکمه سیفون، دور سینک توالت و حتی در دستشویی که بیشتر از همه استفاده می شوند بیشتر از بقیه کثیف هستند. بسیاری از مسافران که در مورد بهداشت و نظافت حساسیت بیشتری دارند ممکن است ترجیح بدهند اصلا در طول پرواز به دستشویی نروند. اما به هرحال در پروازهای کمی طولانی تر استفاده از سرویس بهداشتی اجتناب ناپذیر است و بیشتر افراد از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که بدن ما در طول پرواز به مقدار آب بیشتری هم نیاز دارد. به دلیل خشکی هوای داخل کابین و پرواز در ارتفاع باید مدام در طول پرواز آب بنوشیم تا دچار کم آبی و عوارض ناشی از کم آبی مثل سردرد، حالت تهوع و … نشویم.

چاره چیست؟

یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از بیماری در هواپیما این است که همیشه یک محلول ضدعفونی کننده دست همراهتان داشته باشید. به ویژه اگر با بچه ها خردسال سفر می کنید بیشتر باید مراقب بهداشت خود و خانوادتان باشید. در طول سفر همیشه دست هایتان را بشویید و مخصوصا قبل از غذا دست هایتان را با محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید. مطمئنا هیچ کس دلش نمی خواهد در سفر مریض شود و به جای لذت بردن از سفر و تعطیلات با بیماری دست و پنجه نرم کند. بنابراین خودتان دست به کار شوید و با رعایت اصول بهداشتی و نظافت فردی خود را در برابر بیماری ها ایمن نگه دارید.

منبع: time.com

منبع: الی گشت
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 695

به "به نظرتان آلوده ترین قسمت های هواپیما کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به نظرتان آلوده ترین قسمت های هواپیما کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید