شهر تاریخی توز یکی از منطقه ها باستانی بوشهر به شمار می رود

به گزارش وبمستر وبلاگ، سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، شهر تاریخی توز یکی از منطقه ها باستانی بوشهر به شمار می رود.

شهر تاریخی توز یکی از منطقه ها باستانی بوشهر به شمار می رود

شهر تاریخی توز یکی از شهرهای مهم دشتستان قدیم بوده و در نزدیکی روستای زیراه کنونی قرار داشته است. منطقه توز در محلی بین روستاهای زیرراه، اردشیر آباد و سعدآباد از توابع دهستانهای دشتستان در حاشیه رودخانه شاپور دالکی واقع شده است. توز شهری تجارتی بوده که پارچه های کتانی ملون و گلابتون دوزی آن معروفیت زیادی داشته است. این شهر بزرگ و پرآوازه بزرگترین مرکز پارچه بافی ایران آن روزگار بوده و نخلستان های بیشماری داشته و در بیشتر کتب تاریخی و جغرافیایی از این شهر نام برده شده است.

در این شهر بیش از 1000 باب مغازه پارچه فروشی وجود داشته است. این شهر که وسعت آن را تا روستاهای اطراف سعدآباد هم نوشته اند، یکی از شهرهای مهم جنوب کشور بوده و انبار غله کشور در کنار این شهر قرار داشته و تا قرن پنجم آباد بوده و پس از آن رو به ویرانی نهاده است. پارچه و لباسهای ساخت شهر توز آنقدر مرغوبیت داشته که برای ساخت لباس پادشاهان از آن استفاده میکرده اند. مردم توز با مدد از اساطیر باستانی خود معتقدند که یکی از پسران جمشید، پادشاه کیانی شهر توز را ساخت و نام خود بر آن نهاد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 773

به "شهر تاریخی توز یکی از منطقه ها باستانی بوشهر به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر تاریخی توز یکی از منطقه ها باستانی بوشهر به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید