قدرتمندترین موتورهای V6 جی ام سی که تا به امروز ساخته شده اند

به گزارش وبمستر وبلاگ، سه مورد از قدرتمندترین موتورهای V6 جی ام سی را بشناسید. این موتورهای V6 برای عملکرد عالی و مهندسی برجسته شان در تاریخ برند جی ام سی شناخته شده اند.

قدرتمندترین موتورهای V6 جی ام سی که تا به امروز ساخته شده اند

خبرنگاران - الهام زهره وند: جنرال موتورز، مالک برند جی ام سی (General Motors Corporation)، در طول سال ها انواع مختلفی از پیشرانه های چشمگیر ساخته است. خودروهای عضلانی با موتورهای V8 در سراسر تاریخ آن پراکنده شده اند، همانطور که کامیون های پیکاپ قدرتمند، سدان های اسپرت و رقبا در کلاس ابرخودروها نیز وجود دارند. برای نمونه، کوروت ZR1 نو، چشم اندازی از آنچه جنرال موتورز می تواند انجام دهد وقتی تصمیم به افزودن کمی فشرده سازی به خودروی اسپرت پرچمدار خود بگیرد، ارائه می دهد. ورود به قلمرو قدرت اسب بخار چهار رقمی کار ساده ای نیست.

با این حال، هنگام جستجو در تاریخ برند نمادین آمریکایی، یافتن مدل های برجسته V6 سخت است. بی شک، گرند نشنال از بیوک (شرکت دیگری از جنرال موتورز) وجود دارد، اما موتورهای V6 جی ام سی چه طور؟ چرا این ها توجه زیادی را جلب نکرده اند؟ مطمئنا باید موتورهای V6 بزرگ و قدرتمندی در تاریخ جنرال موتورز پنهان باشد. چرا این ها در برند کامیونی مانند جی ام سی وجود نداشته باشند؟ خوب، در حالی که این موتورهای V6 در طول سال ها در مدل های مختلف جی ام سی به میزان ای که شاید انتظار داشته باشید زیاد نبوده اند، چند موتور V6 بسیار قدرتمند وجود دارد که ارزش توجه دارند.

قدرتمندترین موتورهای V6

V6 توربوشارژ در تایفون و سیکلون

موتور 4.3 لیتری V6 در زیر کاپوت تایفون و سیکلون جی ام سی یکی از برترین و قدرتمندترین موتورهای V6 آمریکایی است که تا به امروز ساخته شده است. تایفون و سیکلون خودروهای کوچک SUV و پیکاپ کوچک بودند که در دهه 1990 به وسیله جی ام سی ساخته شدند و هردو موتور فوق العاده ای داشتند. V6 توربوشارژ که 280 اسب بخار قدرت و حدود 475 نیوتن متر گشتاور فراوری می کرد. این توان، به سختی چیزی مانند موتور V6 طبیعی موجود در ون جی ام سی ساوانا امروزی را پشت سر می گذارد (این موتور 276 اسب بخار قدرت و حدود 404 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید)، اما برای آن دوران اعداد بزرگی بودند.

در سال 1991، مجله Car and Driver، سیکلون را در مقابل فراری 348ts قرار داد و این خودروی جی ام سی کوچک توانست از رقیب ایتالیایی پیشی بگیرد. سیکلون در 5.3 ثانیه از 0 تا 60 مایل در ساعت شتاب گرفت و در 14.1 ثانیه و با حدود 150 کیلومتر در ساعت از خط ربع مایل (Quarter Mile) عبور کرد. در مقایسه، فراری 6.0 ثانیه برای رسیدن به حدود 96.5 کیلومتر در ساعت و 14.5 ثانیه برای طی کردن ربع مایل زمان احتیاج داشت. هر زمان که چیزی با شکل مربعی و چراغ های نزدیک به مربع بتواند از یک خودروی اسپرت ایتالیایی از همان دوره، پیشی بگیرد، نگاه ها را به خود جلب می نماید.

V6 بزرگ بلوک 478 جی ام سی

اگر به موتورهای آمریکایی، به ویژه، موتورهای با قدرت بالا علاقه مند باشید، شاید با اصطلاح بلاک بزرگ که معمولاً به موتورهای V8 اشاره دارد، آشنا هستید. اما جی ام سی یک موتور V6 بزرگ بلوک ساخته که بدون احتیاج به هشت سیلندر، به این عنوان دست یافته است. نام 478 به حجم این موتور در اینچ مکعب اشاره دارد - 478 اینچ مکعب، معادل 7.8 لیتر است. این موتور از 1960 تا 1974 برای کامیون های تجاری سری 6500 جی ام سی ساخته شد و همچنان یکی از بزرگ ترین موتورهای V6 فراوری شده است.

این موتور نیروی زیادی نداشت، اما گشتاور زیادی فراوری می کرد. قدرت آن 254 اسب بخار بود که با استانداردهای امروزی متعادل به نظر می رسد و گشتاور آن نیزدیک به 600 نیوتن متر بود. چندین مدل جی ام سی قدرت بیشتری دارند، اما یافتن موتور V6 با گشتاور بیشتر سخت است. احتمالاً در هیچ نمایشگاهِ خودروی کلاسیکی موتور 478 را نخواهید دید، زیرا بیشتر در وسایلی مانند کامیون های تخلیه و اتوبوس های مدرسه استفاده می شد.

V6 مدرن 3.6 لیتری

در حالی که خودروهایی مانند جی ام سی کانیون و جی ام سی آکادیا اکنون فقط از موتورهای چهار سیلندر استفاده می نمایند، مدل های چند سال پیش به یک موتور V6 3.6 لیتری مجهز بودند که توان چشمگیری فراوری می کرد. در سال 2023، جی ام سی کانیون را بازطراحی کرد (و در 2024 آکادیا نیز این کار را انجام داد) و موتور 3.6 لیتری V6 را برای همواره کنار گذاشت و آن را با موتور چهار سیلندر توربوشارژ 2.7 لیتری جایگزین کرد.

درحالی که این موتور به میزان موتور V6 بزرگ بلوک یا توربوشارژ V6 سیکلون نمادین نیست، موتور 3.6 لیتری هنوز 308 اسب بخار در کانیون و 310 اسب بخار در آکادیا فراوری می نماید.

برای درک سرعت خط مستقیم سیکلون، کافی است به این مدل های V6 مدرن جی ام سی نگاه کنید. زمانی که Car and Driver در سال 2022 یکی از آن ها را آزمایش کرد، کانیون از 0 تا 100 کیلومتر در ساعت در 6.7 ثانیه شتاب گرفت و ربع مایل را در 15.2 ثانیه طی کرد. آکادیا نیز 6.1 ثانیه برای رسیدن به 100 کیلومتر در ساعت زمان احتیاج داشت.

منبع: بیت ران
انتشار: 10 اردیبهشت 1404 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1404 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 1117

به "قدرتمندترین موتورهای V6 جی ام سی که تا به امروز ساخته شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرتمندترین موتورهای V6 جی ام سی که تا به امروز ساخته شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید