هر آنچه باید در خصوص انواع مختلف ساعت مچی بدانید

به گزارش وبمستر وبلاگ، زمانی که برای اولین ساعت بار اختراع شد، تنها یک نوع ساعت وجود داشت؛ ساعت جیبی. با گذشت دهه ها، بسیاری از طرح های نو در دسترس نهاده شد و نهایتا در خاتمه جنگ جهانی اول، ساعت مچی از نظر محبوبیت از ساعت جیبی پیشی گرفت.

هر آنچه باید در خصوص انواع مختلف ساعت مچی بدانید

این روزها ساعت های مچی بی شماری برای فروش وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و محدودیت های خاص خود را دارند. با گزینه های بسیار زیاد موجود در بازار، ما قصد داریم انواع مختلف ساعت های موجود را به شما معرفی کنیم. در واقع نه تنها مهم است که یک مشتری نسبت به فرایند خرید خود مطلع باشید، بلکه فکر می کنیم یادگیری در خصوص نحوه عملکرد این ساعت ها بسیار مجذوب نماینده است.

برای یک تازه وارد، رمزگشایی از دنیای ساعت ها می تواند یک کوشش ترسناک باشد و شناسایی انواع مختلف ساعت ها چالش خاصی را ایجاد می نماید. مثلاً تفاوت یک ساعت غواصی با یک ساعت خلبانی، یک ساعت کوارتز با یک ساعت مکانیکی، یا یک ساعت دو زمانه با یک تایمر دنیای در چیست؟ آن همه اعداد فرعی و مقیاس های مختلف روی صفحه برای چیست؟ آیا باید تاریخ ساعت خود را تغییر دهم و اگر چنین است، هر چند وقت یک بار؟ در این مقاله که با هدف معرفی انواع مختلف ساعت ها، نوشته شده است ما کوشش می کنیم به سؤالات اساسی شما پاسخ دهیم.

انواع موتور ساعت مچی

چهار نوع مکانیسم مختلف وجود دارد که به عنوان نیرو محرکه اصلی ساعت های مچی شناخته می شوند و ساعت سازان برای ساخت ساعت های خود از آن ها استفاده می نمایند: مکانیسم مکانیکی، اتوماتیک، کوارتز و آفتابی.

مکانیکی (کوکی)

این کلاسیک ترین نوع مکانیسم عملکردی برای ساعت های مچی است. در واقع اولین ساعت ها مکانیکی بودند و دارای اجزای درونی پیچیده ای بودند که حول محور استفاده از فنر اصلی می چرخید؛ قطعه ای که ساعت را نیرو می دهد.

فنر اصلی که محکم پیچیده شده است به تدریج کشش را در مدت زمان معینی کاهش می دهد و به نوبه خود تمام چرخ ها و سایر اجزای داخل ساعت را فعال می نماید و در مدت زمان کافی، در نهایت تنش خود را از دست خواهد داد. برای حفظ عملکرد ساعت مکانیکی خود، باید همواره فنر اصلی را قبل از بی حرکت شدنش کوک کنید.

اتوماتیک

ساعت های اتوماتیک که به عنوان ساعت های خود کوک شونده یا ساعت های حرکتی دائمی نیز شناخته می شوند، دارای همان پیچیدگی های ساعت های مکانیکی هستند، با یک ویژگی اضافه.

در حالی که ساعت مکانیکی قدیمی باید با دست کوک گردد تا به کار خود ادامه دهد، یک ساعت اتوماتیک دارای مکانیزم خود سیم پیچی است که از انرژی جنبشی مالک ساعت استفاده می نماید (یعنی زمانی که بازوهای خود را در حین راه رفتن تکان می دهند) تا کوک ساعت را حفظ کند.

کوارتز

این مکانیسم یک روش جدیدتر برای تأمین انرژی ساعت است. به جای تمام کارهای داخلی پیچیده حرکات مکانیکی و اتوماتیک، موتورهای کوارتز از یک باتری داخلی استفاده می نمایند. به علت سادگی، بسیاری از ساعت های کوارتز ارزان تر از همتایان پیچیده خود هستند.

ساعت های خورشیدی

ساعت های خورشیدی از نور تغذیه می نمایند که به انرژی الکتریکی تبدیل می گردد. آن ها از یک باتری قابل شارژ استفاده می نمایند که این انرژی را ذخیره می نماید و سپس ساعت را تغذیه می نماید. دو نوع ساعت خورشیدی وجود دارد؛ اولیه و ثانویه.

یک ساعت خورشیدی اولیه نور را به انرژی تبدیل می نماید و اگر نور نباشد، ساعت متوقف می گردد. اما ساعت خورشیدی ثانویه علاوه بر سلول خورشیدی دارای یک باتری قابل شارژ مجدد است تا حتی اگر مدتی در معرض نور قرار نگیرد، می توانید ساعت خود را برای مدتی بدون مشکل بهره ببرید. آن ها در حدود +/- 15 ثانیه در ماه دقیق هستند و چیزی کاملاً متفاوت را ارائه می دهند.

نمایشگرهای ساعت مچی

از آنجایی که هدف اصلی ساعت نشان دادن زمان است، نحوه نمایش زمان بسیار مهم است. در اینجا طرح های مختلفی وجود دارد که می بینید:

آنالوگ

این سنتی ترین و رایج ترین نوع نمایشگر برای ساعت ها و به طور کلی ساعت ها است. تقریباً هر کلاس درسی در دنیا یک ساعت آنالوگ روی دیوار دارد و تقریباً هر دانش آموزی در مقطعی از دوره کاری خود متوجه شده است که به عقربه دوم خیره شده است و منتظر خوردن زنگ است. در واقع اگر ساعت دارای عقربه هایی باشد که حول محور مرکزی می چرخند و به اعداد اشاره می نمایند، این صفحه نمایش آنالوگ است.

دیجیتال

نمایشگرهای دیجیتال از صفحه نمایش LCD برای نمایش زمان استفاده می نمایند. نمایشگرهای دیجیتالی را روی اجاق ها، مایکروویوها، دستگاه های قهوه ساز و تقریبا هر وسیله ای که دارای ویژگی زمان سنجی باشد، خواهید دید.

ساعت های دیجیتال به علت توانایی آن ها در تشخیص فوری زمان بدون احتیاج به تفسیر موقعیت عقربه ها روی صفحه ساعت محبوب هستند. افرادی که در خواندن نمایشگرهای آنالوگ مشکل دارند احتمالاً گزینه های دیجیتال را ترجیح می دهند.

ترکیبی

همان طور که ممکن است از این نام برداشت گردد، این مدل ساعت ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است. بسیاری از انواع مختلف ساعت ها دارای نمایشگرهای هیبریدی یا ترکیبی هستند، از طرح های ساده تر، با یک صفحه آنالوگ سنتی و یک صفحه نمایش دیجیتال اضافی، تا ساعت هایی با ویژگی های پیچیده تر (به عنوان مثال، ساعت هایی که شامل ردیاب های تناسب اندام یا قابلیت اتصال با تلفن هوشمند هستند).

لمسی (بِرِیل)

با استفاده از این نوع تخصصی از ساعت می توانید زمان را بدون احتیاج به نگاه کردن به نمایشگر تشخیص دهید. ساعت های لمسی در اوایل دهه 1800 ساخته شدند تا مردم بتوانند با احتیاط زمان را بدون احتیاج به بیرون آوردن ساعت از جیب خود بدانند (در زمان های قبل از اختراع ساعت های مچی).

این روزها ساعت های لمسی برای نابینایان مفید هستند. ساعت های بریل نیز برای این منظور موجود است.

صفحه لمسی

عصر اطلاعات تجهیزات بسیار باورنکردنی از جمله ساعت های هوشمند را برای ما به ارمغان آورده است. در حالی که ساعت های ارتباطی رایانه ای مچی در گذشته جزو داستان های علمی تخیلی بودند و مختص افرادی مانند جیمز باند و باز لایت یر بودند، این روزها ساعت های هوشمند در دسترس همه هستند.

از آنجایی که ساعت های هوشمند ویژگی ها و برنامه های کاربردی زیادی را ارائه می نمایند، فضای کافی برای نمایش همه چیز در یک زمان روی صفحه ساعت وجود ندارد و احتیاج به صفحه نمایش لمسی دارد. این ویژگی امکان جابه جایی صفحه ها و پیمایش در میان پیغام ها و امکانات متنوع را فراهم می نماید.

ساعت های کرنوگراف

ساعت های کرنوگراف دارای صفحه ای با شماره های فرعی هستند. این شماره های فرعی اغلب دارای یک سرعت سنج هستند که مقیاسی است که در اطراف لبه ساعت حک شده است. برای مقدار گیری سرعت در یک فاصله معین استفاده می گردد. پیچیدگی ها و عملکردهای بیشتر منوط به اعداد فرعی اغلب شامل کرونومتر، سرعت سنج و موارد دیگر است. آن ها در طیف وسیعی از سبک ها و بودجه های مختلف در دسترس هستند، بنابراین هر کسی می تواند یک کرونوگراف داشته باشد.

انواع استایل ساعت

در حالی که عملکرد داخلی ساعت و نحوه نمایش زمان شاید مهم ترین جنبه های طراحی ساعت باشد، بسیاری از مردم به همان مقدار به استایل ساعت نیز توجه دارند و اغلب علت خوبی هم برای این مسأله دارند.

سبک های مختلفی از ساعت مچی وجود دارد، از انواع بسیار معمولی تا مدل های فوق لوکس. قطعا شما نمی خواهید در یک ضیافت با شکوه با یک ساعت پلاستیکی 20 هزار تومانی روی مچ خود شرکت کنید (مگر اینکه از این کار هدف خاصی داشته باشید) و ممکن است اگر در تمرین ورزشی خود با یک ساعت لوکس طلایی حاضر شوید، تحقیر سایر ورزشکاران را در پی داشته باشد. بنابراین بیایید در خصوص سبک های مختلف ساعت و اینکه برای چه سناریوهایی مناسب تر هستند، نکاتی را با هم یاد بگیریم.

ساعت مچی معمولی (غیررسمی)

ساعت های معمولی را می توان تقریباً برای هر موقعیتی استفاده کرد. ساعت های معمولی برای فعالیت های روزمره در کنار شما هستند، چه در حال اجرا کارهای اداری در دفتر باشید چه برای خرید به بازار رفته باشید. شما می توانید یک ساعت معمولی را در باشگاه، فروشگاه، در تعطیلات و غیره بهره ببرید.

اگر ساعت معمولی شما آنقدر باکلاس به نظر می رسد که می توانید آن را در مراسم عروسی یا مراسم شب افتتاحیه شرکت بپوشید، ساعت شما مجذوب نمایندهیت بیشتری برای شما خواهد داشت، اما بسیاری از ساعت های معمولی برای بسیاری از رویدادهای مهم بیش از حد غیررسمی به نظر می رسند.

ساعت مچی ست شده با لباس

ساعت های ست شده با لباس برای رویدادهای رسمی و نیمه رسمی عالی هستند. آن ها می توانند ظاهر زیبایی را برای شما به ارمغان بیاورند یا به عنوان یک قطعه مورد علاقه خود را برجسته نمایند، اما در نهایت هدفشان را که جزئی از یک لباس رسمی هستند برآورده می نمایند.

ساعت مچی مد روز (فشن)

در خصوص اینکه یک ساعت منطبق با مد روز را چه عناصری تشکیل می دهد توافق کمی وجود دارد، اما به طور کلی، این اصطلاح در خصوص ساعت های ساخته شده به وسیله برندی به کار می رود که به علت معروفیت خود در دنیای مد شناخته شده است، نه به علت تخصص آن ها در ساخت ساعت.

ساعت های مد روز از این نظر می تواند یک اصطلاح تحقیرآمیز باشد؛ زیرا به ساعتی اطلاق می گردد که ممکن است از بالاترین کیفیت برخوردار نباشد، اما از نظر زیبایی شناختی مجذوب نماینده است و به علت شناخت برند سازنده آن اغلب گران است.

ساعت های لوکس

این ساعت ها نباید با ساعت های مد روز اشتباه گرفته گردد، شرکت هایی که سابقه طولانی در ساخت ساعت دارند، ساعت های لوکس فراوری می نمایند. بسیاری از ساعت های لوکس حاوی مواد گران بها هستند و سازندگان آن ها از اجزای گران قیمت و سایر اجزای با دقت ساخته شده در طراحی های خود استفاده می نمایند.

ساعت های لوکس می توانند هزاران (یا میلیون ها) دلار قیمت داشته باشند. کسانی که می توانند آن ها را بخرند، جذب هنرهای غیرقابل انکار آن ها می شوند.

برای بیشتر مردم، مهم ترین تمایز بین ساعت های معمولی و ساعت های منطبق با لباس مجلسی است. داشتن حداقل دو گزینه برای هر کدام ایده بدی نیست. به این ترتیب، می توانید هر ساعتی را با هر لباس و مناسبتی ست کنید.

ساعت مچی صحرایی

ساعت های صحرایی برای اولین بار در سال 1942 به عنوان ساعت های مچی مقاوم، قابل اعتماد و خوانا به دنیا معرفی شدند که برای استفاده به وسیله سربازان در میدان های جنگ طراحی شده بودند. پس از جنگ، آن ها همچنان در بین همه از رهبر ارکستر گرفته تا ورزشکار و غیره محبوب بودند. امروزه، این سبک همچنان محبوب است و دامنه استفاده اش فراتر از استفاده نظامی است. ساعت های صحرایی یا میدانی با در نظر گرفتن دوام و عملکرد طراحی شده اند. آن ها سبک وزن با یک قاب مقاوم در برابر آب هستند و دارای صفحه ای واضح هستند تا خواندن زمان را تا حد امکان در تقریباً هر محیطی آسان تر نمایند.

ساعت های هوشمند

ساعت های هوشمند نوعی فناوری پوشیدنی هستند و به وسیله Wi-Fi یا بلوتوث به گوشی هوشمند شما متصل می شوند. بیشتر ساعت های هوشمند می توانند علایم حیاتی شما را ردیابی نمایند و بدون بیرون آوردن تلفن هوشمندتان تماس های تلفنی برقرار نمایند. بعضی از ساعت های هوشمند دارای ویژگی های تناسب اندام هستند تا تعداد قدم هایی که برمی دارید یا کالری هایی که می سوزانید را ردیابی نمایند. ردیاب های تناسب اندام پوشیدنی می توانند به ردیابی خواب، پایش ضربان قلب و ردیابی GPS یاری نمایند.

ساعت های تناسب اندام

ساعت های تناسب اندام به کاربران وسیله ای برای استفاده آسان ارائه می دهند که به آن ها یاری می نماید تا از سلامتی خود مراقبت نمایند. بعضی از ساعت های تناسب اندام قدم ها را می شمارند، در حالی که بعضی دیگر حتی تا مقدار گیری ضربان قلب و الگوهای ضربان قلب پیش می روند. بیشتر ساعت های تناسب اندام دارای مقاومت در برابر آب 30 تا 50 متر هستند. به این معنی که می توانید آن ها را در دوش یا استخر بپوشید. بسیاری از مچ بندهای تناسب اندام دارای بندهای قابل تعویض هستند تا بتوانید آن ها را با رنگ و استایل مورد علاقه خود بپوشید.

ساعت های جیبی

ساعت جیبی ساعتی است که برای حمل در جیب ساخته شده است، برخلاف ساعت مچی که به مچ بسته می گردد. آن ها رایج ترین نوع ساعت از زمان توسعه خود در قرن شانزدهم بودند تا زمانی که ساعت های مچی پس از جنگ دنیای اول رایج شدند. در انتها قرن بیستم، ساعت های جیبی تا حد زیادی جایگزین ساعت های مچی شدند، اگرچه هنوز هم امروزه فراوری و به فروش می رسند.

ساعت مچی پرستاری

ساعت پرستاری نوعی ساعت است که برای متخصصان پزشکی در محیط های بالینی ساخته شده است. آن ها به پرستاران اجازه می دهند زمان را بدون احتیاج به نگاه مداوم به تلفن های هوشمند خود پیگیری نمایند. این به ویژه در لحظات حساس درمان، زمانی که نمی توان یک ثانیه را تلف کرد، مهم است. ساعت های پرستاری نیز اغلب ضدآب یا مقاوم در برابر آب هستند، به طوری که می توان آن ها را هنگام شستن مداوم دست ها (و ضدعفونی کردن) در طول روز استفاده کرد.

ساعت های ورزشی

ساعت های ورزشی ساعت هایی هستند که صرفاً برای استفاده در هنگام ورزش فراوری می شوند. آن ها بسته به ورزش می توانند ویژگی های مختلفی داشته باشند، مانند ضدآب بودن برای کسانی که دوست دارند با آن شنا نمایند. آن ها ضربان قلب، فعالیت و خواب را ردیابی می نمایند، سرعت و مسافت ما را با GPS کنترل می نمایند، در طول تمرین ها و مسابقات به ما اعلان های صوتی می دهند و خیلی چیزهای دیگر. ساعت های ورزشی با ارائه آمارهای بی درنگ و مربیگری روی مچ دست، به ما یاری می نمایند تا عملکرد تمرینی مطلوبی داشته باشیم.

ساعت های چوبی

ساعت چوبی به هر ساعتی گفته می گردد که از چوب ساخته شده باشد، خواه بند یا بدنه آن. آن ها از 100٪ چوب واقعی ساخته شده اند و به گونه ای طراحی شده اند که راحت، بادوام و سازگار با محیط زیست باشند. اگر ساعت شما ربطی به چوب دارد، ساعت چوبی است. چوب را می توان به شکل طبیعی خود استفاده کرد یا با مواد دیگری مانند بامبو و مس ترکیب کرد.

ساعت های تخصصی

بعلاوه گزینه های زیادی برای انواع تخصصی ساعت ها وجود دارد. بعضی از برترین ساعت ها دارای ویژگی هایی هستند که به کاربرانشان اجازه می دهد محاسبات ضروری را انجام دهند، در برابر آب مقاوم باشند یا غوطه ور شدن در اعماق زیاد را ممکن نمایند.

ساعت مچی مخصوص غواصی

همانطور که از نام آن پیداست، ساعت های غواصی برای غواصی ساخته شده اند. مقاومت در برابر آب مهم ترین ویژگی این ساعت ها است و برترین ساعت های غواصی قادرند در هر عمقی زیر آب بروند.

بسیاری از ساعت ها درجاتی از مقاومت در برابر آب را دارند، اما همه ساعت های مقاوم در برابر آب سطح دوام یکسانی ندارند. قبل از شنا کردن، حتماً ویژگی ها و محدودیت های ساعت خود را دوباره آنالیز کنید.

ساعت مچی خلبانی و مسابقه ای

ساعت های خلبانی در ابتدا برای خلبانان طراحی شده بودند. ساعت های مسابقه با در نظر گرفتن رانندگان اتومبیل های مسابقه طراحی شده اند. این ساعت ها می توانند دارای کرونومتر (قابلیت های کرونومتر) و تاکی متر (قطعات مقدار گیری قابل تنظیم) باشند که حتی در شرایط مرگ یا زندگی نیز می توان به آن ها اعتماد کرد.

نکته انتهای

در نهایت، نوع ساعتی که انتخاب می کنید مثل خود شما ساعتی منحصر به فرد است. ممکن است بخواهید طراحی ساده ای داشته باشید که بتوان آن را هر روز پوشید اما به مقدار کافی درجه یک برای پوشیدن با کت و شلوار هم باشد. ممکن است شما یک طراحی پر زرق و برق با بسیاری از ویژگی های اضافی بخواهید. در واقع ساعت شما همچون لباس هایتان، تا حدی بیانگر شخصیت و هویت شما است.

منابع: WatchDepot, Teddy Baldassarre, Jack Mason Brand

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 927

به "هر آنچه باید در خصوص انواع مختلف ساعت مچی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید در خصوص انواع مختلف ساعت مچی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید