چرا اپل فقط در آمریکا قیمت آیفون 14 را ثابت نگه داشته است؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، همانطور که می دانید، اپل در آمریکا قیمت گوشی های سری آیفون 14 را در مقایسه با قبل افزایش نداده اما در سایر کشورها این رخ داده است.

چرا اپل فقط در آمریکا قیمت آیفون 14 را ثابت نگه داشته است؟

اپل در ماه سپتامبر سال جاری از گوشی های سری آیفون 14 در چهار مدل استاندارد، پلاس، پرو و پرو مکس رونمایی کرد. انتظار می رفت اپل یا در تمامی بازارها قیمت این محصولات را افزایش ندهد و یا اینکه اگر قرار به افزایش قیمت بود، برای همه یکسان باشد. اما این شرکت آمریکایی آیفون 14 پرو را با قیمت 999 دلار و بعلاوه مدل پرو مکس را با قیمت 1099 را در بازار آمریکا در دسترس قرار داد. این دقیقا همان قیمتی بود که این شرکت برای آیفون 13 پرو و پرو مکس، آیفون 12 پرو و پرو مکس و حتی یک نسل قبل یعنی آیفون 11 پرو و پرو مکس در نظر گرفته بود.

ارزش بالای دلار باعث افزایش قیمت آیفون ها در بسیاری از کشورها شده است

اما علت اینکه اپل قیمت آیفون ها را در خاک خود تغییر نداده به این خاطر است که دلار ارزش بسیار زیادی دارد. این ادعا را وب سایت CNBC مطرح نموده و گفته که ارزش بالای دلار در مقایسه با پول رایج سایر کشورها باعث شده اپل هم به دردسر بیفتد. ارزش بالای دلار یعنی وقتی پول رایج سایر کشورها را به دلار تبدیل کنیم، اپل سود کمتری دریافت می نماید.

برای مثال سال قبل ارزش هر پوند استرلینگ انگلستان 1.35 دلار بود. اما مسائل اخیر دولت بریتانیا باعث شده این پول رایج ارزش خود را در برابر دلار کمی از دست بدهد. در حال حاضر هر پوند استرلینگ 1.14 دلار ارزش دارد که 15.6٪ کاهش را نشان می دهد و اپل هم بهای آن را می پردازد. بنابراین این شرکت در انگلستان آیفون 14 را قیمت 850 پوند راهی بازار نموده، یعنی با 70 پوند افزایش قیمت در مقایسه با نسل قبل. قیمت آیفون 14 پرو مکس هم 150 پوند افزایش را نسبت به قیمت 13 پرو مکس تجربه نموده است.

اگر به خاطر این تفاوت ارزش در پول رایج نبود، سودی که اپل در سه ماه مالی چهارم خود بدست آورد به جای 8٪، دو رقمی می شد. این حرفی است که تیم کوک، مدیرعامل خود شرکت در توضیحات خود به زبان آورد. نکته جالب اینجاست که گاهی اوقات ارزش بالای دلار نمی تواند برای شرکت های بین المللی فعال در این کشور پیغام خوبی داشته باشد. اگرچه شاید باعث گردد بهای کمتری برای خرید قطعات مورد احتیاج بپردازند اما برای فروش چون به تمام کشورهای دنیا وابسته هستند، قاعدتا مجبور می گردد قیمت را در یک سری از بازارها افزایش دهند تا بتوانند ضررهای خود را جبران نمایند.

گاهی اوقات اپل برای اینکه بتواند قیمت ها را ثابت نگه دارد، مجبور بود خودش ضررها را متحمل گردد. برای مثال در سال 2019 که لیر ترکیه سقوطی 33 درصدی را تجربه کرد، فروش در این کشور 700 میلیون دلار کاهش داشت. البته اپل مدعی شده سال جاری درخواست ها برای آیفون ها خوب بوده حتی با در نظر گرفتن اینکه این شرکت مجبور شده قیمت ها را افزایش دهد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 آبان 1401 بروزرسانی: 17 آبان 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 855

به "چرا اپل فقط در آمریکا قیمت آیفون 14 را ثابت نگه داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اپل فقط در آمریکا قیمت آیفون 14 را ثابت نگه داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید