کشف تنوع ژنتیکی کروناویروس با آنالیز فاضلاب

به گزارش وبمستر وبلاگ، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز تازه خود، یک روش مبتنی بر فاضلاب را برای کشف تنوع ژنتیکی کروناویروس به کار برده اند.

کشف تنوع ژنتیکی کروناویروس با آنالیز فاضلاب

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدیکال اکسپرس، روش های جایگزین تشخیص ویروس، برای مقابله با کووید-19 مهم هستند و می توانند باری را که بر دوش سیستم های مراقبت از سلامت قرار گرفته است، کاهش دهند. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، ارواین (UCI) در آنالیز جدیدی، کارآیی روش همه گیرشناسی فاضلاب بنیان (WBE) را برای آنالیز وجود کروناویروس و تنوع ژنتیکی آن نشان داده اند.

راهبردهای کاهش کووید-19، به روش های دقیق و ارزان تشخیص احتیاج دارند تا بتوانند به کاهش شیوع کروناویروس یاری نمایند. روش همه گیرشناسی فاضلاب بنیان که نشان دهنده ضایعات جمعیت انسانی در یک منطقه معین است، می تواند عوامل بیماری زای ویروسی را شناسایی کند و یک سیستم تشخیص ابتدایی هنگام شیوع ویروس باشد. بنابراین، درک بهتر توانایی روش همه گیرشناسی فاضلاب بنیان در تشخیص و ردیابی دقیق عوامل بیماری زای ویروسی می تواند بینش هایی را برای مقابله با بیماری هایی مانند کووید-19 ارائه دهد.

پژوهشگران در این پروژه، به آنالیز فاضلاب در جنوب کالیفرنیا بین اوت 2020 تا ژانویه 2021 پرداختند.

کاترین وایتسون (Katrine Whiteson)، استادیار زیست شناسی مولکولی دانشگاه کالیفرنیا، ارواین و از پژوهشگران این پروژه گفت: هنگامی که همه گیری کووید-19 شروع شد و ما در خصوص کوشش های انجام شده برای نظارت بر فاضلاب شنیدیم، بلافاصله به فکر جمع آوری فاضلاب در آزمایشگاه افتادیم تا از آن برای شکار فاژها (Phages) استفاده کنیم. فاژها، ویروس هایی هستند که باکتری ها را آلوده می نمایند و می توانند به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار بگیرند. من افتخار می کنم که گروهی از دانشجویان در آزمایشگاه ما گرد هم آمده اند تا فاضلاب را برای جستجوی ویروس ها پردازش نمایند و بر آن تمرکز داشته باشند.

پژوهشگران دریافتند که بار ویروسی کارخانه های تصفیه پسماند، با میانگین هفتگی موارد گزارش شده کووید-19 در جنوب کالیفرنیا ارتباط دارد. آنها با آنالیز نمونه ها، فراوانی نسبی کروناویروس را تایید کردند و به شناسایی انواع تک نوکلئوتیدی کروناویروس در نمونه های ویژه پرداختند.

جیسون روتمن (Jason Rothman)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش ما، کارآیی همه گیرشناسی فاضلاب بنیان و اهمیت آن را در یاری کردن به آنالیز کووید-19 نشان می دهد.

پژوهشگران طی این پروژه دریافتند که نمونه های فاضلاب، سرشار از تنوع ویروسی هستند. تنوع و ترکیب ویروس ها، به محل جمع شدن ضایعات بستگی داشت که در خصوص ویروس های بیماری زای انسانی مانند کروناویروس نیز صادق بود.

نظر پژوهشگران این است که آنالیز های آینده برای اصلاح روش های آماده سازی نمونه و نظارت جامع تر برای معین نحوه تغییر ویروس های بیماری زا، به مرور زمان ادامه خواهند یافت.

این پژوهش، در مجله Applied and Environmental Microbiology به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 557

به "کشف تنوع ژنتیکی کروناویروس با آنالیز فاضلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف تنوع ژنتیکی کروناویروس با آنالیز فاضلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید