آبشار شوی دزفول، آبشاری لطیف در دل صخره هایی سخت

به گزارش وبمستر وبلاگ، طبیعت کشورمان پر است از شگفتی و دیدنی های بی پایان که هر گوشه اش چیزی برای کشف دارد. آبشار از اجزای اسرارآمیز طبیعت است که از هر کجا بجوشد، زیبایی های آن منطقه را دوچندان می نماید.

آبشار شوی دزفول، آبشاری لطیف در دل صخره هایی سخت

در لیست جاهای دیدنی دزفول، آبشاری وجود دارد که ابهت طبیعت و رشته کوه زاگرس را به رخ می کشد. این آبشار که آبشار شوی یا تله زنگ نام دارد، به دلیل عظمت و زیبایی اش، لقب نیاگارای ایران را به خود اختصاص داده است.

اگر اهل طبیعت گردی و راه پیمایی مسیرهای سخت باشید، آبشار شوی در دزفول گزینه اسرارآمیزی برای شماست. چشم انداز ای که این آبشار ایجاد می نماید، آن قدر زیباست که احساس می کنید، همراه با جریان پایین رونده آب، شما هم با طبیعت یکی شده اید و بند بند وجودتان پر شده است از حس طراوت و سرزندگی.

آبشار شوی در کدام شهر است؟

آبشار شوی در استان خوزستان، شهر دزفول و در روستای شوی واقع شده است.

فاصله دزفول تا آبشار شوی چقدر است؟

فاصله بین دزفول تا آبشار شوی 103 کیلومتر است؛ یعنی 2 ساعت و 31 دقیقه.

چه فصلی از آبشار شوی بازدید کنیم؟

برترین زمان سفر به آبشار شوی، اواخر زمستان و اوایل بهار است.

چطور از تهران به آبشار شوی برویم؟

برای رسیدن به آبشار شوی از تهران، دو راه پیش روی شماست یا با قطار عادی از مسیر راه آهن تهران به اهواز به آنجا بروید یا با خودروی شخصی به دزفول بروید و سپس از آنجا به آبشار شوی.

مسیر پیاده روی آبشار شوی چگونه است؟

بخش زیادی از مسیر رسیدن به آبشار شوی را باید پیاده طی کنید. ازآنجایی که مسیر هموار نیست و کوهپیمایی دارد، با یک راهنما و تور کاربلد همراه شوید که خطری تهدیدتان نکند.

آشنایی با آبشار شوی

آبشار شوی در دهستان شوی واقع شده است و با ارتفاع حدود 100متری و عرض 70 متری اش یکی از بزرگ ترین آبشارهای خاورمیانه است. این آبشار، شکوه فوق العاده ای دارد. تماشای آبی که از غار کوه چورویک از میان صخره های سخت به پایین می ریزد، تجربه ای منحصربه فرد برای هر جهانگرد ایجاد می نماید.

مسیر رسیدن به آبشار شوی سخت است؛ اما اگر آمادگی جسمانی کافی داشته باشید و به آنجا بروید، حتما محو زیبایی این آبشار در کنار درختان انجیر، بلوط، زبان گنجشک، کیکم، افرا و صخره هایی با پوشش گیاهان سرسبز می شوید.

اگر هوس کردید که تنی به آب بزنید، پیشنهاد می کنیم به آبشار شوی دوم بروید که در فاصله 40 دقیقه ای از آبشار شوی اصلی واقع شده است و حوضچه هایش کم عمق تر است. جالب است بدانید که به این آبشار، سنگ مار نیز می گویند و نشستن در فضای اطرافش، چیزی جز حس خوب آرامش در پی ندارد.

آبشار شوی کجاست؟

دهستان شوی که از توابع شهرستان دزفول استان خوزستان، این آبشار تماشایی و زیبا را در دل خود جای داده است. ازآنجایی که این آبشار به استان لرستان نیز نزدیک است، برخی آن را در لیست جاذبه های این استان قرار می دهند و آن را آبشار شوی خرم آباد می دانند.

برای رسیدن به آبشار تله زنگ دو مسیر ریلی و جاده ای پیش روی شماست که البته بخشی از مسیر را باید پیاده به مقصد برسید. در ادامه شما را با این دو مسیر آشنا می کنیم.

راهنمای رفتن به آبشار شوی از تهران

برای رسیدن به آبشار شوی از تهران دو راه پیش روی شماست. سفر با قطار یا خودروی شخصی.

سفر به آبشار شوی با خودروی شخصی

اگر خودروی شخصی را برای رفتن به آبشار شوی انتخاب می کنید، باید در ابتدا به شهر دزفول بروید و از بلوار شهدای این شهر به سمت جاده شهیون راهی شوید.

پس از آنکه از منطقه ها شیهون و بیشه بزان گذر کردید، به منطقه موسی لیلی می رسید. مقصد بعدی شما از این منطقه، امامزاده پیرچل دزفول است که برای رسیدن به آنجا باید از منطقه ها پرپیچ وخم اذانک و صالح آباد عبور کنید. کمی جلوتر از امامزاده، پارکینگ آبشار را می بینید که می توانید ماشینتان را در آنجا پارک کنید.

مسیری که گفتیم، حدود 2 ساعت و 45 دقیقه طول می کشد؛ اما این سرانجام ماجرا نیست؛ چراکه از پارکینگ تا آبشار باید حدود نیم ساعت پیاده روی کنید.

سفر به آبشار شوی با قطار

البته قبل از آنکه به این راه سخت برسید، باید بلیط عادی قطار تهران به اهواز را تهیه کنید و در ایستگاه تله زنگ یا شهید چراغی از قطار پیاده شوید. از این ایستگاه تا آبشار شوی حدود 14 کیلومتر است که می توانید آن را با کرایه تاکسی طی کنید.

مسیر آبشار شوی از تله زنگ

برای رسیدن به آبشار شوی دزفول از روستای تله زنگ همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، باید با قطار در ایستگاه تله زنگ پیاده شوید و ماشین بگیرید. اگر قصد کوهنوردی و پیاده روی را داشته باشید، از آنجا با طی کردن حدود 5 ساعت مسیر پیاده روی سخت، به این آبشار رؤیایی می رسید.

فاصله دزفول تا آبشار شوی

آبشار شوی تا شهر دزفول حدود 103 کیلومتر، یعنی 2 ساعت و 30 دقیقه فاصله دارد. اگر بخواهید از دزفول به سمت این آبشار حرکت کنید، باید به سمت منطقه شیهون بروید. در فاصله 5 کیلومتری از منطقه پیر یا گوشه، جاده ای وجود دارد که شما را تا نزدیکی ابشار می رساند؛ البته باز هم تا آبشار حدود 2 ساعت کوه نوردی دارید.

خبر خوش این است که به تازگی 35 کیلومتر جاده خاکی از جاده دزفول به روستای پامنار تا پشت آبشار ایجاد شده است که پیاده روی شما را تا مقصد به یک ساعت می رساند.

وجه تسمیه آبشار شوی

وقتی به آبشار شوی در دزفول برسید، احساس می کنید که به جای آب، یک پارچه سفید ابریشمی از بالای کوه به پایین پهن شده است، همان قدر لطیف و نرم. جالب است بدانید در گویش محلی، این آبشار به تاف شوی، یعنی لطافت معروف است؛ البته آبشار شوی به دلیل وجود ایستگاه قطاردر نزدیکی آن به تله زنگ نیز معروفیت دارد.

آب وهوای آبشار شوی

مطبوع ترین آب وهوا در آبشار شوی خوزستان متعلق است به اواخر اسفند و فصل بهار. تابستان که فصل عرق ریزان است و گرمای مسیر هنگام رسیدن به آبشار ممکن است کلافه تان کند.

آب وهوای آبشار تله زنگ در فصل پاییز و زمستان معتدل می گردد و اگر این دو فصل را برای بازدید انتخاب کردید، کاپشن طبیعت گردی و کفش مناسب با خود به همراه داشته باشید.

برترین زمان سفر به آبشار شوی

زیبایی آبشار شوی دزفول در فصل بهار به اوج خود می رسد. همه جا سرسبز می گردد و چشم اندازی مسحورنماینده در کنار آبشار ایجاد می نماید. البته اگر از شلوغی فراری هستید، فروردین را برای بازدید انتخاب نکنید. در این ماه جهانگردان زیادی برای تماشای آبشار به آنجا می روند.

به طورکلی اواخر اسفند تا اردیبهشت، به دلیل هوای خنک و طبیعت خرم، برترین زمان برای بازدید از این آبشار زیباست؛ البته برخی ها فصل تابستان را برای سفر به آبشار شوی انتخاب می نمایند، درصورتی که دمای زیاد هوا و حشرات گزنده در طول مسیر، لذت سفر در این فصل را کم می نماید.

البته همین که به آبشار برسید و خنکای نسیم به پیراهنتان بخورد، همه چیز را فراموش می کنید. این را هم باید بگوییم که اندازه آب آبشار در تابستان کم می گردد.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار شوی

تا اینجا از مسیر سخت رسیدن به آبشار شوی گفتیم؛ اما هر مسیر سختی، پاداشی برای ارائه به ما می دهد و پاداش آبشار شوی تله زنگ، طبیعت بکر، دست نخورده و زیبای اطرافش است. عبور از کنار درختان بلوط، انجیر، مورد، بید، ملحب، کرکو، زبان گنجشک و گلخونک و… تجربه نابی است که این منطقه در اختیارتان قرار می دهد.

ازجمله زیبایی های دیگر پوشش گیاهی این آبشار، گیاه پر سیاوشان و گیاهان آب دوستی است که روی صخره های اطراف آبشار رشد نموده است و جلوه ای تماشایی ایجاد نموده است.

اگر بخواهیم از حیواناتی بگوییم که این منطقه را به عنوان زیستگاه خود انتخاب نموده اند، می توانم از سمندر لرستانی یا سمندر امپراتور، بز، دُراج، خارپشت، روباه، کل و خرس و… نام ببریم. پرنده های رنگارنگ مانند جغد و شاهین و دارکوب و حشراتی مانند زنبور و سنجاقک نیز محیط اطراف این آبشار را زنده تر نموده اند.

تفریحات آبشار شوی

آبشار شوی در دزفول با زیبایی های منحصربه فردی که در خود جای داده است، تفریحاتی نیز برای بازدیدنمایندگان دارد.

ثبت عکس های رؤیایی با پس زمینه آبشار، آب تنی در دریاچه پایین آبشار دوم، کمپینگ در اطراف آبشار، پیاده روی و تماشای منظره ها زیبای طبیعی همانند کوه، مراتع، دره و مشاهده غار نزدیک به آبشار (البته با راهنما و امکانات کامل)، ازجمله تفریحاتی است که این آبشار به جهانگردان پیشکش می نماید.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار شوی

اگر از آبشار تله زنگ بازدید کردید و زمان کافی برای گشت وگذار در جاهای دیدنی اطراف آن را داشتید، ما برای شما پیشنهادهایی داریم که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

آبشار شوی دوم

آبشار شوی دوم که به آن سنگ مار نیز می گویند، در نزدیکی آبشار شوی و در فاصله 20 دقیقه ای از آن واقع شده است. اگر دلتان می خواهد تنی به آب بزنید، این آبشار را انتخاب کنید؛ چراکه عمق کمتری دارد و خطری شما را برای شنا تهدید نمی نماید. درختان سرسبز اطراف این آبشار، چشم انداز زیبایی پیش روی چشمانتان می گذارد.

روستای شوی

در نزدیکی آبشار شوی، روستایی وجود دارد که نامش را از این آبشار گرفته است. جهانگردان و طبیعت گردان زیادی این روستا را به عنوان یکی از مقاصد سفر خود انتخاب می نمایند. بافت روستایی در کنار طبیعت سرسبز در آنجا، هر نگاهی را به خود خیره می نماید.

دریاچه شهیون (دریاچه سد دز)

پشت کوه های تنگوان و شاداب، دریاچه ای در جریان است که آبش از رودخانه دز تأمین می گردد. این دریاچه در 75 کیلومتری دزفول واقع شده و چند جزیره بزرگ و کوچک پوشیده از درختان بادام و کنار و بید را در دل خود جای داده است.

آب زلال، تنفس هوای تازه، پیاده روی در مسیر بکر اطراف دریاچه و قایق سواری ازجمله تفریحات این دریاچه زیباست.

روستای لیوس

اگر به تاریخ علاقه مندید و دلتان بازدید از یک مکان قدمت دار بعد از آبشار شوی را می خواهد، روستای لیوس گزینه مناسبی برای شماست. این روستا 700 سال قدمت دارد و سبک خاص معماری و بافت سنگی خانه هایش بسیار تماشایی است.

وجود چشمه، درختان چنار و بناهای مذهبی و تاریخی، زیبایی روستا را دوچندان نموده است.

روستای نورآباد

یکی از روستاهای زیبای دزفول، روستای نور آباد است که طبیعت، زیبایی های زیادی به آن بخشیده است؛ از دشت های پوشیده از گل نرگس تا آبشار، چشمه، درختان انار و بافت تاریخی که قدم زدن در آن خالی از لطف نیست.

قله سالن کوه

سالن کوه یکی از کوه های مرتفع استان خوزستان است که برای کوه نوردان پیشنهاد خوبی است. از ویژگی های برجسته این جاذبه طبیعی، هفت چشمه با آب نسبتا فراوان است که در دامنه قله کوه در جریان است. باید بگویم که آبشار شوی در قسمت جنوب غربی این کوه برف گیر قرار گرفته است.

اقامت در نزدیکی آبشار شوی

اگر قصد دارید به آبشار شوی سفر کنید و دنبال اقامتگاه بوم گردی یا هتل می گشت، ضروری است بدانید که در نزدیکی این آبشار چنین اقامتگاه هایی وجود ندارد. باوجوداین شما می توانید در روستاهای اطراف خانه اجاره کنید یا شب را با برگزاری کمپینگ در دل طبیعت به صبح برسانید.

کمپینگ و شب مانی در طبیعت

اگر قصد دارید که در منطقه اطراف آبشار کمپ برپا کنید، در ابتدا باید یک مکان مناسب و کم خطر پیدا کنید. برای این کار حتما با یک تور کوه نوردی مطمئن همراه شوید که با چم وخم مسیر آشنایی دارد.

مکانی را برای برپایی چادر انتخاب کنید که شیب کمی داشته باشد. اگر فصل بهار را برای کمپینگ انتخاب می کنید، حتما پوشش پلاستیکی برای چادر به همراه داشته باشید. ازآنجایی که هیزم در این منطقه کم است، همراه خود چراغ خوراک پزی ببرید. درنهایت هم از سکوت شب در کنار صدای اسرارآمیز طبیعت لذت ببرید.

تجهیزات لازم در سفر به آبشار شوی

همان طور که اشاره کردیم، آبشار شوی در دل طبیعت واقع شده است و مسیر رسیدن به آن آسان نیست. به همین خاطر هیچ رستوران و امکانات رفاهی در اطراف آن وجود ندارد. پس حتما آب کافی، خوراکی و داروهای ضروری را در کوله تان بگذارید.

ازآنجایی که مسیر رسیدن به آبشار پر از سنگلاخ و پستی بلندی است، کفش مناسب بپوشید.

لباس مناسب فصل، ابزارهای مسیریابی، کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، کلاه آفتاب گیر، دمپایی، چادر مناسب و مدارک را نیز نباید فراموش کنید. درضمن در این منطقه آنتن وجود ندارد. حتما کارهای ضروری خود با تلفن همراهتان را تا پیش از قطع شدن آنتن انجام بدهید.

توصیه هایی برای سفر به آبشار شوی

آبشار تله زنگ هدیه طبیعت به بازدیدنمایندگان است و برای تماشای آن احتیاج به تهیه بلیط ندارید؛ اما باید توصیه های سفر به این آبشار را جدی بگیرید. بخشی از این توصیه ها، نکات مهمی است که در بالا به آن اشاره کردیم. به چند نکته دیگر نیز در این قسمت می پردازیم:

بازدیدنمایندگانی که به آبشار شوی می روند، مانند ماجراجویانی اند که در پی کشف منطقه ها بکر به دل طبیعت می زنند؛ اما این سفر ماجراجویانه ممکن است خطراتی را به هنگام عبور از رودخانه و کنار دره ها به همراه داشته باشد؛ به همین خاطر هیچ وقت بدون راهنما به این آبشار نروید.

جنوب کشورمان آب وهوای گرمی دارد؛ پس اگر انتخاب شما برای بازدید از آبشار شوی، نیمه اول سال است، حتما صبح به آنجا بروید که کمتر درگیر عرق ریزان گرمای ظهر شوید. چه قصد داشته باشید که شب را در منطقه ها اطراف آبشار بمانید چه نه، حتما وسایل ضروری برای کمپ با خود همراه ببرید؛ چراکه ممکن است به هر دلیلی مجبور به توقف شوید.

اگر خواستید شب را در منطقه ها اطراف بمانید، به هیچ عنوان اضافه غذاهای خود را بیرون از چادر نریزید. این کار از جمع شدن حیوانات در نزدیکی چادرتان جلوگیری می نماید.

منبع: علی بابا
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 1035

به "آبشار شوی دزفول، آبشاری لطیف در دل صخره هایی سخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار شوی دزفول، آبشاری لطیف در دل صخره هایی سخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید