آمار هایی درباره 36 میلیون گیمر ایرانی

به گزارش وبمستر وبلاگ، کرونا یکی از ویروس هایی بود که توانست سبک زندگی بسیاری از مردم دنیا را عوض کند و باعث شد بسیاری از مردم در خانه ها بمانند و از حضور در اجتماعات خودداری نمایند. شاید همین اتفاق باعث شده که تعداد گیمر ها روز به روز افزایش پیدا کند و حالا به نزدیک 36.4 میلیون نفر برسد که یعنی حدود 50 درصد از جمعیت کشورمان به سمت بازی های دیجیتال گرایش پیدا نموده اند. البته رشد آمار گیمر ها تنها مختص کشورمان نیست به طوری که آمار ها از رشد قابل توجه دانلود بازی های موبایلی، خرید کنسول های بازی و رشد ترافیک VOD ها در دنیا حکایت دارد.

آمار هایی درباره 36 میلیون گیمر ایرانی

روزنامه خراسان با این مقدمه نوشت: در این گزارش درباره آمار های حیرت انگیز از گیمر های ایرانی و گردش اقتصادی بازار بازی های رایانه ای، کنسولی و ... نوشته ایم.

رشد 70 درصدی دانلود بازی های موبایلی

گزارش یکی از فروشگاه های ایرانی دانلود اپلیکیشن حاکی از آن است که طی 6 ماه اول سال جاری بازی های موبایلی با رشدی معادل حدود 70 درصد در صدر علایق مردم به بازی های دیجیتال قرار گرفته است. همچنین آمار ها نشان می دهد که تنها از اول اسفند 98 تا 15 فروردین بازی های موبایلی 107 میلیون بار دانلود یا به روزرسانی شده اند. در این میان 3 نوع بازی های استراتژی با 53 درصد رشد، بازی های خانوادگی با 41 درصد و بازی های ماجرایی با 37 درصد، بیشترین رشد دانلود یا به روزرسانی را داشته اند. دلیل آمار بالای بازی های موبایلی در مقایسه با بازی های کنسولی و کامپیوتری این است که کنسول های بازی احتیاج به صرف هزینه برای خرید دارند و همچنین سرگرم شدن با بازی های موبایلی تقریبا در همه مکان ها (خانه، خودرو و ...) امکان پذیر است.

این در حالی است که کل دنیا در سال 2020 با افزایش دانلود بازی های موبایلی همراه بوده است.

گردش اقتصادی بازی های رایانه ای

گردش اقتصادی بازی ها در پلتفرم های کنسول بازی، رایانه و موبایل در سال 2020 بیش از 180 میلیارد دلار در دنیا بوده که 72 میلیارد آن تنها به بازی های موبایلی اختصاص داشته است و گفته می گردد بنا بر پیش بینی ها این رقم در سال 2023 به بیش از 100 میلیارد دلار می رسد. این رقم در کشور ما برای بازی در پلتفرم های مختلف به بیش از 1500 میلیارد تومان تا انتها سال خواهد رسید که نسبت به سال 1397 که وزیر ارشاد گردش اقتصادی بازی های رایانه ای را در کشور 920 میلیارد تومان اعلام نموده بود رشد چشم گیری داشته است.

گروه سنی، تعداد و جنسیت گیمر ها

چندی پیش سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ملاقات با مدیران بنیاد بازی های رایانه ای گفته بود: مطالعات آماری نشان می دهد که گروه سنی 18 تا 25 سال به طور میانگین، 20 ساعت در هفته از بازی های کامپیوتری و موبایلی استفاده می نمایند. البته گروه سنی بازی ها شامل دوره سنی بزرگسال حتی 60 سال به بالا هم می گردد.

سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای هم به خبرنگار ما گفت: به صورت تقریبی می توان گفت هزینه کرد بازیکنان ایرانی برای بازی به طور متوسط تا انتها سال 1399 به بیش از 1500 میلیارد تومان و یک سال بعد به 1900 میلیارد تومان می رسد. این در حالی است که این عدد در سال 1401 به بیش از 2 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

پژمان تعداد گیمر های بازی های موبایلی را 31 میلیون نفر بیان کرد که با اضافه کردن گیمر های پلتفرم های دیگر مثل کنسول های بازی و بازی های رایانه ای این رقم به 36.4 میلیون نفر می رسد که پیش بینی می گردد تا انتها سال 1401، به 6/ 41 میلیون نفر هم برسد.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، متوسط سن گیمر های ایرانی 22 سال است و ترکیب جنسیتی بازیکنان هم نشان می دهد همچنان بازیکنان مرد، سهم بیشتری در بازی های رایانه ای دارند و سهم بازیکنان مرد در سال 1399 و سال های آینده همچنان بیشتر خواهد بود. براساس تخمین ها، 67 درصد بازیکنان در سال 1399 مردان و 33 درصد زنان خواهند بود. این رقم برای سال های 1400 و 1401 به نسبت 68 درصد مرد در مقابل 32 درصد زن پیش بینی شده است.

سهم کم بازی سازان ایرانی از بازار بازی ها

بر اساس برآورد های پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1398 بازیکنان بازی های موبایلی 290 میلیارد تومان در این حوزه هزینه نموده اند که شامل خرید بازی ها، انواع پرداخت های درون برنامه ای و هزینه نصب بازی می گردد که از این مبلغ تنها 80 میلیارد تومان سهم بازی های موبایلی بومی بوده و مابقی آن در اختیار بازی سازان خارجی قرار گرفته است.

این آمار نشان می دهد کمتر از 28 درصد از درآمد بازی های موبایلی در اختیار بازی سازان ایرانی قرار گرفته و همچنان بازار در اختیار بازی های خارجی است. البته در حوزه بازی های کنسولی و رایانه ای سهم ایران از بازار اندک است که بعضی کارشناسان دلیل آن را وجود بازی های ارزان قیمت خارجی که به دلیل رعایت نشدن قانون حق انتشار به قیمت های ارزان عرضه می شوند، دانسته اند.

با این حال معاون پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای بیان کرد: با توجه به کوشش هایی که استودیو های بازی سازی در این حوزه نموده اند، با فراهم شدن شرایط برای ساخت این بازی ها، با آینده روشنی برای بازی های رایانه ای و کنسولی ایرانی روبرو خواهیم شد.

با این حال نگاهی به آمار ها نشان می دهد از بازار 1500 میلیاردی بازی ها در کشورمان سهم سازندگان ایرانی در بازی های موبایلی 80 میلیارد تومان، بازی های رایانه ای 21 میلیارد تومان و در بازی های کنسولی 9 میلیارد تومان بوده است که نسبت به میزان گردش اقتصادی بازی ها یارانه ای سهم اندکی است. البته معاون پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای می گوید که هرچند سهم بازی ساز های ایرانی از این بازار کم است، ولی رشد قابل توجهی دارد و تقریبا سالانه 40 تا 50 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

منبع: فرارو
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 187

به "آمار هایی درباره 36 میلیون گیمر ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار هایی درباره 36 میلیون گیمر ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید