جولان جک زن ها در بازار خودرو

به گزارش وبمستر وبلاگ، در نبود نظارت های جدی و دقیق، این دلالان هستند که بازار را با خود همراه کرده و از شگرد های عجیبی برای کلاهبرداری بهره می برند.

جولان جک زن ها در بازار خودرو

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، چند سال پیش بود که مراکز خرید و فروش خودرو در شهر های کشور ایجاد شد. هدف از راه اندازی این مراکز، حذف واسطه ها و ایجاد ارتباط مستقیم میان خریداران و فروشندگان بود تا طرف های معامله با این پیش فرض که با قیمتی منصفانه و کارشناسی روبرو هستند در این مراکز حاضری بزنند. اما این تصویر رتوش شده این مراکز است؛ در نبود نظارت های جدی و دقیق، این دلالان هستند که بازار را با خود همراه کرده و از شگرد های عجیبی برای کلاهبرداری بهره می برند. کسانی که تجربه معامله با دلالان این پارکینگ ها را دارند می گویند این افراد از چند صدمتری در ورودی پارکینگ ها، روی سرشان آوار می شوند و اصرار دارند که بی جهت 80 هزار تومان پول ورودی ندهند چراکه با بهترین قیمت می توانند نیاز های آن ها را تامین کنند؛ چه در موضع فروشنده و چه در مقام خریدار. به محض نزدیک شدن به پارکینگ نعمت آباد، دلال ها مانند شکارچیان شکارت می کنند. تجربه جالبی که در نوع خود می تواند فروشندگان و خریداران خودرو را با این واقعیت آشنا کند که در زیر پوست معاملات چه می گذرد.

عمده خودرو هایی که در پارکینگ نعمت آباد عرضه می شود، خودرو های ایرانی با رنج قیمت میانه رو به پایین است؛ انگار فروشندگان و خریداران در یک توافق نانوشته خودرو های گران قیمت و خارجی را به سایر مراکز خرید مانند چیتگر می برند و مابقی از اینجا سر در می آورند.

با وجود توقف تولید پراید، این خودرو به دلیل قیمت مناسب تر نسبت به سایر خودروها، همچنان مورد اقبال مردم واقع می شود؛ البته چاره ای نیز نیست چرا که انحصار خودروسازان، راه دیگری را برای آن ها باقی نگذاشته است.

عمده کسانی که اینجا هستند، در به در پراید هستند. احمد یکی از متقاضیان بی کیفیت ترین خودروی ایران می گوید: نعمت آباد، مرکز فروش پراید است. من کارم خرید و فروش پراید است و جمعه ها، همیشه سری به این پارکینگ می زنم.

ورودی 80 هزار تومانی

برای ورود به پارکینگ، باید 80 هزار تومان پرداخت کرد؛ یکی از مدیران مجموعه می گوید: تا سه ماه پیش، ورودی پارکینگ 60 هزار تومان بود، اما مسوولان به منظور پوشش هزینه ها تصمیم گرفتند 20 هزار تومان به ورودی اضافه کنند. با پرداخت این هزینه، کارشناسی اولیه از بدنه خودرو و موتور انجام می شود؛ در صورت نهایی شدن معامله بین طرفین، علاوه بر صدور قولنامه به قیمت 150 هزار تومان، تست فنی و بدنه خودرو به صورت ویژه صورت می گیرد. البته اگر کسی بخواهد خودروی خود را در پارکینگ نگه دارد، باید برای هر شبانه روز 10 هزار تومان پرداخت کند.

در پارکینگ های خرید و فروش، این کارشناسان هستند که خودرو ها را کارشناسی می کنند. آن ها هیچ مسؤولیتی در قبال کار خود ندارند و همه تبعات تصمیم گیری برای معامله، بر عهده طرف هاست و نه کارشناسان فنی و بدنه. حتی در صورتی که موردی از خرابی خودرو در گزارش عنوان نشود، مسؤولیت آن برعهده فروشنده خواهد بود.

کارکنان این مرکز به خبرنگار ما می گویند: تن ها کارشناس رسمی دادگستری، توانایی ارائه سند قطعی دارد که متاسفانه در هیچ کدام از مراکز خرید و فروش خودرو کارشناسی از دادگستری حضور ندارد. هزینه قیمت گذاری خودرو نیز به این صورت است که کارشناسان مجموعه معادل یک هزارم قیمت خودرو را به عنوان کارمزد دریافت می کنند، البته عمده کسانی که از این روش برای قیمت گذاری استفاده می کنند مربوط به خودرو های ورثه ای و مزایده ای است و سایر خریداران کمتر از این روش استفاده می کنند.

در انتظار توافق

تقارن اولین جمعه سال نو پس از تعطیلات با اولین جمعه ماه رمضان باعث شد که فروشندگان و خریداران با تاخیر کار خود را آغاز کنند. سراغ یکی از فروشندگان قدیمی رفتیم تا در خصوص شرایط بازار خودرو گفتگو کنیم. این فروشنده در حالی که با دستمال، شیشه خودروی پراید را تمیز می کرد، با این جمله که بازار راکد است حرف خود را آغاز کرد. وی انتظارات مردم برای کاهش قیمت و به خاتمه رسیدن مذاکرات وین را عامل اصلی راکد بودن بازار عنوان می کند: بسیاری از مردم تحت تاثیر اخبار مذاکرات و وعده های وزیر صمت، منتظر کاهش قیمت هستند، اما فرایند فعلی بازار نشان از ادامه افزایش قیمت دارد. به دلیل مسائل مالی و کاهش توان خرید مردم، تعداد مراجعانی که خودرو ندارند و می خواهند برای خرید خودرو اقدام کنند به شدت کاهش یافته است و عمدتا کسانی در پی خرید و فروش خودرو هستند که صاحب خودرو بوده و در پی تعویض خودرو با مدل بالاتر یا در مواردی فروش خودرو برای برداشتن وسیله نقلیه ارزان تر هستند.

پراید طلاست

دلال دیگری در پاسخ به این سوال که چه خودرو هایی در بازار طرفدار بیشتری دارند، با ذوق خاصی پراید را معرفی می کند: خودروی پراید سفیدرنگ، رند بازار است و به راحتی فروش می رود. پراید با این رنگ در مقابل رکود بازار نیز مقاوم است و به راحتی پول می شود و حتی مدل های پایین با کارکرد بالا نیز در صورتی که منصفانه قیمت گذاری شود به راحتی به فروش می رسد.

یکی از خریداران که از مشهد خود را به بازار خودروی نعمت آباد رسانده است، از سختی خود برای خرید خودرو می گوید: پیداکردن ماشین سالم در این بازار بسیار سخت است، چون بیشتر فروشندگان اینجا دلال خودرو هستند و با استفاده از ترفند هایی ماشین را سرپا نگه می دارند و پس از خرید، خرج کردن برای خودرو آغاز می شود. در صورتی که بررسی دقیق با همراهی چند کارشناس صورت نگیرد احتمال ضرر مالی ناشی از خرید بسیار بالاست.

حرفه ای مثل چپی فروش

اما این بازار روی دیگری نیز دارد. یکی از فروشندگان با لقب چپی فروش پیروز، برای خود شهرتی در بازار دست و پا کرده است. این فروشنده ادعا می کند کشف برخی ایرادات خودرو های چپی از سوی خودروسازان نیز به سختی امکان پذیر است. در این میان فروشندگان اصطلاحی به عنوان جَک زن دارند که معنی آن فروش خودرو با قیمت بالا یا خرید خودرو با قیمت پایین تر از بهای واقعی آن است.

دام اصلی، بیرون از پارکینگ

اما این تنها بخشی از ترفند دلالان برای خرید و فروش خودرو است؛ یکی از مدیران این مجموعه به برخی ترفند های سودجویان اشاره می کند: گام اول این دلالان برای برداشتن کلاه فروشندگان و خریداران خودرو، انتقال آن ها به خارج از پارکینگ است؛ به بهانه این که خروج از پارکینگ مانع از هزینه کرد اضافی خواهد شد. این دلالان، خریداران و فروشندگان را به بیرون از پارکینگ می کشانند و در آنجا برگه ای مقابل خریدار یا فروشنده قرار می دهند که مفاد آن با زیرکی به سود دلال تنظیم شده است. فروشنده می خواهد خودروی خود را 100 میلیون تومان بفروشد که دلال با چانه زنی فرمالیته، با او به توافق می رسد. پس از امضای قولنامه به دفتر اسناد رسمی می فرایند و خودرو را بیرون دفتر پارک می کنند تا امور اداری انجام شود. دلال ها به دور از چشم فروشنده، با استفاده از کیلر یا ریختن آب در داخل موتور، روی ماشین عیب گذاشته و درخواست خرید خودرو با قیمت پایین تر را به دلیل خرابی مطرح می کنند. اگر فروشنده این درخواست را نپذیرد باید طبق سندی که میان طرفین تنظیم شده و به امضا رسیده بود، به دلال خسارت پرداخت کند.

ترفند دیگر مورد استفاده دلالان جابه جایی خودرو از طریق کندن پلاک است؛ آن ها با خریدار توافق کرده، خودرو را به پارکینگ برده و دو قبض دریافت می کنند. فردا که قرار است سند خودرو در دفترخانه تنظیم شود، خریدار با خودروی دیگری روبرو می شود.

یکی از افرادی که داغدیده این روش کلاهبرداری است، روایت جالبی دارد: قرار بود پراید سفید تمیزی را بخرم؛ یکی از دلالان، خودروی مناسبی را پیشنهاد کرد که با او توافق کردیم و قرار شد پراید را به پارکینگی ببریم. دو قبض صادر شد و مطمئن بودم کلاهبرداری در کار نیست. فردا که به پارکینگ مراجعه کردم با صحنه عجیبی روبرو شدم. به جای آن پراید سفید تمیز، یک پراید سفید مستهلک پارک شده بود و پلاکی که در قولنامه قید شده بود، برای همان پراید خسته بود.

استفاده از سند مرکز خرید و کپی کردن روش دیگری برای کلاهبرداری است. به این صورت که با سندسازی، یک خودروی خراب و تصادفی را بدون رنگ اعلام کرده و با جعل سند اعتماد خریدار را جلب می کنند. تمام این روش های کلاهبرداری به پشتوانه امضای قولنامه های دستی است که تنها منافع صاحبان سند را تامین می کند.

این روش های عجیب، تنها بخشی از کلاهبرداری هایی است که در بازار معاملات خودرو در حال رخ دادن است؛ نبود نظارت جدی در این بازار و مانور دلالان در پارکینگ هایی مثل پارکینگ نعمت آباد، فقط یک قربانی می گیرد؛ مردمی که نمی دانند در این بازار ها چه داستان هایی خلق می شود.

منبع: جام جم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 776

به "جولان جک زن ها در بازار خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان جک زن ها در بازار خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید