افزایش ثبت پتنت در کشور، سرعت بالای ایران در راستا صنعتی شدن

به گزارش وبمستر وبلاگ، شاخص جهانی نوآوری یکی از گزارش های معتبر از شرایط نوآوری کشورهای مختلف است که از طریق سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر می گردد.

افزایش ثبت پتنت در کشور، سرعت بالای ایران در راستا صنعتی شدن

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاخص جهانی نوآوری با استفاده از شاخص ها و معیارهای متنوع، از سرمایه انسانی و آموزش گرفته تا نرخ سرمایه گذاری و حفاظت از دارایی های فکری، شرایط نوآوری در منطقه ها مختلف جغرافیایی را بررسی می کند.نسخه نو این گزارش به ارزیابی و تحلیل شرایط نوآوری در 132 کشور جهان و بر مبنای 81 شاخص مختلف پرداخته است.

این شاخص ها، در دو دسته کلی شاخص های ورودی نوآوری نظیر موسسات و نهادها، زیرساخت و پیچیدگی بازار و شاخص های خروجی نوآوری مانند خروجی های دانش و فناوری و خروجی های خلاقانه طبقه بندی شده است.

نوآوری در دوران کرونا

گزارش شاخص جهانی نوآوری 2021، بر نوآوری در جریان شیوع کرونا، پیامدهای مالی این بیماری مرگبار متمرکز شده است.با توجه به تمرکز شاخص جهانی نوآوری 2020 بر تامین مالی نوآوری و طرح این سوال که بودجه نوآوری چگونه و از طریق چه کسانی تامین می شود، گزارش نو به این پرسش پرداخته که آیا اپیدمی اخیر، سرمایه گذاری در نوآوری را کند یا تسریع نموده است؟

این گزارش، نشان می دهد که دولت ها و بنگاه های مالی در بسیاری از نقاط جهان، با وجود تلفات بزرگ انسانی و مالی ناشی از اپیدمی، سرمایه گذاری های خود در زمینه نوآوری را افزایش داده اند.به عبارت بهتر، شاخص جهانی نوآوری 2021 را می توان نوعی اذعان فزاینده به نقش کلیدی ایده های نو و نوآورانه برای غلبه بر همه گیری کرونا و اطمینان از رشد مالی پس از آن دانست.

ایران در رتبه 60 کشور برتر نوآور

بر اساس این گزارش، سوئیس، سوئد و آمریکا، در صدر کشورهای نوآور جهان قرار گرفته اند.در حالی که رده بندی کلی کشورها از نظر ظرفیت و خروجی تولیدات نوآورانه نشان می دهد که اقتصادهای عمدتا با درآمد بالا، عملکرد مطلوبی داشته و رتبه های بالای فهرست را به خود اختصاص داده اند.

اما برخی کشورهای با درآمد میانه نظیر چین، ترکیه، ویتنام، هند و فیلیپین هم، به سرعت در حال پیشرفت بوده و چشم انداز نوآوری را تا حدی تغییر داده اند.در این میان، ایران با امتیاز 9/32 و حضور در رده 60 کشورهای نوآور جهان، عملکردی فراتر از انتظار و سطح توسعه خود نشان داده است.

شاخص جهانی نوآوری، کارنامه ای از عملکرد نوآوری ایران طی سال های اخیر ارائه نموده که طبیعتا مجموعه در هم پیوسته و پیچیده ای از عوامل فنی، ساختاری، سیاست های فناوری و نوآوری و البته برخی فاکتورهای بیرونی سیاسی، مالی و . . . در آن اثرگذار بوده است.بهبود چشمگیر جایگاه ایران، عمدتا به لطف شاخص های خروجی، متشکل از خروجی های دانش و فناوری و خروجی های خلاقانه رخ داده است.

سرعت بالای ایران در جهت صنعتی شدن

طی سال های اخیر، ایران همانند سایر کشورهای در حال توسعه، تلاشی جدی داشته تا با توسعه فعالیت های دانش بنیان و حمایت از فعالیت های نوآورانه و تجاری سازی دستاوردهای فنی، جهت صنعتی شدن را با سرعت بیشتری پیموده و از رقبای منطقه ای خود پیشی بگیرد.نمود این تلاش ها و برنامه ریزی سیاستگذاران حوزه علم و فناوری کشور را می توان در فرایند کاملا صعودی ایران در حوزه نوآوری مشاهده کرد، به طوری که در شاخص جهانی نوآوری، از رده 113 در سال 2013، به رتبه 60 در سال 2021 رسیده است.

ایران در میان 37 کشور با سرانه درآمدی میانه به بالا، رده سیزدهم را به خود اختصاص داده که در مقایسه با رده نوزدهم سال گذشته، پیشرفت خوبی به حساب می آید.علاوه بر این، ایران پیروز به کسب رتبه دوم در بین 10 اقتصاد آسیای جنوبی و مرکزی شامل کشورهای هند، ایران، قزاقستان، ازبکستان، سریلانکا، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، نپال و بنگلادش شده است.

کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک نهاد حمایتی برای ثبت اختراعات خارجی، به صورت کلی از طریق دو زیرشاخص تعداد درخواست های مربوط به پیمان همکاری ثبت اختراع و همینطور تعداد پتنت فامیلی ها، در شاخص جهانی نوآوری اثرگذاری بالایی داشته است.

/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 572

به "افزایش ثبت پتنت در کشور، سرعت بالای ایران در راستا صنعتی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ثبت پتنت در کشور، سرعت بالای ایران در راستا صنعتی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید