افزایش 2.5 برابری قیمت سیمان از کارخانه تا بازار

به گزارش وبمستر وبلاگ، یک فراوری کننده سیمان با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت کارخانه از سیمان تا بازار دو و نیم برابر شده است، گفت: مگر می گردد سیمان از کارخانه 35 تا 40 هزار تومان خارج، اما به دست مصرف کننده به بیش از 100 هزار تومان برسد.

افزایش 2.5 برابری قیمت سیمان از کارخانه تا بازار

ابراهیم غلام زاده در تبادل نظر با تسنیم، با اشاره به اینکه در دی ماه و بهمن ماه سال گذشته صنعت سیمان با قطعی گاز روبرو شده بود، گفت: در آن مقطع مسائل برای کارخانجات به علت عدم ذخیره سازی مازوت حجم زیادی پیدا کرد به نحوی که بعضی مجبور شدند تعمیرات واحد های فراوریی را انجام و یا ظرفیت ها را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه مسائل واحد های فراوریی در بخش سیمان باعث شد تا در بهمن ماه سال گذشته در جلسه ای با حضور وزیر افزایش 100 تا 700 درصدی هزینه های فراوری اسم گردد، گفت: در این جلسه وزیر با مشاهده مستندات فراورینمایندگان اظهار داشت که نگران کاهش ظرفیت فراوری واحدهاست و باید تدبیر مناسبی در این رابطه اتخاذ گردد به همین منظور گفت من مخالف قیمت های دستوری هستم و باید قیمت سیمان متناسب با حجم هزینه های تمام شده است.

این فراورینماینده سیمان افزود: در آن مقطع با توجه به صحبت های وزیر یک انتظار افزایش قیمت ها در بازار سیمان به وجود آمد چراکه وزیر قول داده بود با توجه به هزینه های فراوری تنو نظر های لازم را در خصوص قیمت مصوب کارخانجات انجام دهد.

وی توضیح داد: همین انتظار بازار از افزایش قیمت سیمان عاملی شد تا بخشی از مشتریان به خرید هیجانی سیمان اقدام نموده و نسبت به ذخیره سازی آن اقدام نمایند. در آن مقطع رفتار های هیجانی خریداران باعث شد تا تناسب بین تقاضا و عرضه سیمان در بازار از بین برود چراکه از یک طرف عرضه کارخانجات محدود، اما تقاضا در بازار رشد قابل توجهی پیدا نموده بود.

غلامزاده با بیان اینکه وعده وزیر در افزایش قیمت ها به اواخر فروردین ماه موکول شد، گفت: دولت در سال نو افزایش 2 تا 3 برابری قیمت گاز را تصویب کرد و همین موضوع عاملی شد تا تقاضای کارخانجات سیمان برای افزایش قیمت ها مجددا تکرار گردد. نکته قابل توجه اینجاست از اوایل فروردین ماه تا پانزدهم فروردین ماه فراوریی در کارخانجات صورت نگرفت و همین امر خلع بازار را افزایش بیشتری داد.

این فراوری نماینده سیمان توضیح داد: اوایل امسال سیمان با قیمت بالایی به دست مصرف نماینده می رسید به نحوی که هر تن سیمان با محاسبه هزینه حمل 220 هزار تومان از کارخانه بیرون، اما در نهایت به دست مشتری با قیمت 650 تا 700 هزار تومان می رسید

وی اضافه نمود: مسائل واحد های فراوریی در نهایت عاملی شد تا اواخر فروردین ماه افزایش قیمت ها برای کارخانجات اعمال گردد و همین موضوع باعث شد تا در اردیبهشت و خرداد ماه بازار سیمان به ثبات برسد، اما بعد از خردادماه راه چاره عرضه سیمان در بورس به علت فروش منطقی قیمت و حذف واسطه ها اسم شد و بسیاری از واحد های فراوریی برای عرضه محصولات خود در بورس اقدام کردند، اما متاسفانه در شرایطی که واحد های فراوریی در کوشش برای عرضه محصولات خود در بورس کالا بودن مشکل اساسی فراورینمایندگان که همان قطعی برق است به وجود آمد.

این فراورینماینده سیمان گفت: قطعی برق عاملی شد تا فراوری کاهش قابل توجهی پیدا کند و حجم عرضه به بازار کاهش پیدا نماید. قطعی برق تلاطم بین تقاضا و عرضه سیمان را در بازار به وجود آورد، اما نکته اینجاست آقایون به جای حل مشکل می گویند خریداران سیمان کمتر از 20 نفر هستند در حالی که بنده به اسم یک واحد فراوریی با خریداران بسیاری روبه رو هستند به صورت کلی خریداران در بازار سیمان بالای 50 هزار نفر هستند و صورت های اقتصادی کارخانجات گواه این مطلب است که چرا به جای حل مسئله به موضوعات حاشیه ای می پردازید.

غلام زاده توضیح داد: امروز صنعت سیمان برای فراوری نیازمند برق است، اما آقایان به جایی برطرف موانع فراوری موضوعات حاشیه ای را مطرح می نمایند، بنده در واحد فراوریی خود امکان فراوری روزانه 4 هزار تن سیمان را دارم، اما امروز با توجه به مسائل برق هزار تن فراوری می کنم در شرایط فعلی قیمت کارخانه سیمان تا بازار دو و نیم برابر شده است و این سود بسیار بالا فقط عاید دلالان و واسطه گران می گردد مگر می گردد سیمان از کارخانه 35 تا 40 هزار تومان خارج، اما به دست مصرف نماینده به بیش از 100 هزار تومان برسد مسئولین باید پاسخ دهند که سود این دلال بازی عاید چه کسانی می گردد!

منبع: فرارو
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 434

به "افزایش 2.5 برابری قیمت سیمان از کارخانه تا بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 2.5 برابری قیمت سیمان از کارخانه تا بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید