برترین دوچرخه حرفه ای کوهستان

به گزارش وبمستر وبلاگ، با پیشرفت علم و تکنولوژی دوچرخه های زیادی به وسیله شرکت های مختلف فراوری شده اند.

برترین دوچرخه حرفه ای کوهستان

در این مقاله قصد داریم درباره تاریخچه و فواید ورزش دوچرخه سواری کوهستان و نکات مهم هنگام خرید دوچرخه مخصوص کوهستان صحبت کنیم .

ورزش دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان یکی از زیرشاخه های رشته دوچرخه سواریست که همانطور که از نامش پیداست در زمین های ناهموار و جاده های کوهستانی انجام می گردد و از میانه های دهه 1970 میلادی ابداع شده است. این ورزش از سال 1996 به طور رسمی به عنوان یکی از بازی های المپیکی برگزار شد. برگزاری این ورزش همراه با رشته هایی مانند کراس کانتری مارتن، کراس کانتری، پرش از روی خاک، دانهیل، مسابقه های تعقیبی و فور کراس است. دوچرخه مخصوص این ورزش از سال 1980 میلادی به صورت انبوه فراوری می گردد و برای استفاده در مسیرهای خاکی و ناهموار برون شهری طراحی شده است.

تاریخچه ورزش دوچرخه سواری کوهستان در ایران

طبق اطلاعات به دست آمده، اولین دوچرخه کوهستان در سال 1368 و به وسیله فردی به نام بابک کیانپور با مارک مرسیه از کشور فرانسه خریداری شد. متاسفانه بعد از مدتی این دستگاه از منزل این فرد به سرقت رفت. دومین دستگاه در سال 1370 به وسیله فردی به نام علیرضا ژاله با مارک miyata از کشور ژاپن خریداری و وارد ایران شد و سومین دستگاه را مجید ثقه الاسلامی در همان سال با مارک nisiki وارد ایران کرد. از سال 1370 قله های ایران با سرپرستی مجید ثقه الاسلامی و علیرضا ژاله با این ورزش کوهستانی فتح شدند. در سال 1371 یک تیم پنج نفره به قله سبلان صعود کردند و در سال 1372 تیم هشت نفره قله علم کوه را فتح کردند. از همان سال ها به بعد ورزش دوچرخه سواری کوهستان به مرور در ایران رواج پیدا کرد و هم اکنون یکی از پرطرفداران رشته های ورزشی در گروه های سنی جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان به شمار می رود.

ورزش دوچرخه سواری کوهستان چه فوایدی دارد؟

  • یاری به کاهش وزن

یکی از مهم ترین فوایدی که این ورزش برای افراد دارد این است که به آن ها یاری می نماید در کنار رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهند. به طور کلی ورزش منظم همیشه نتیجه خوبی به همراه دارد. در این ورزش خطر مصدومیت بسیار کمتر از ورزش های دیگر است و به سوزاندن کالری یاری می نماید. بیست مایل دوچرخه سواری در طول هفته مقدار ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت کاهش می دهد.

  • افزایش متابولیسم بدن

افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن از فواید دیگر این ورزش به شمار می رود. سرعت متابولیسم به حدی افزایش می یابد که حتی ساعت ها بعد از اتمام ورزش، مصرف کالری در بدن ادامه پیدا می نماید. این اتفاق برای حفظ سلامت قلب و ریه ها فواید زیادی دارد. بعلاوه باعث حفظ تناسب اندام فرد می گردد.

  • تقویت کردن ماهیچه ها

زمانی که ورزشکار با پاهای خود رکاب می زند و با دست های خود فرمان را کنترل می نماید، ماهیچه های بدنش تقویت می شوند. عضلات پشت ران، بالای ران، ساق پا بیشتر از سایر عضلات درگیر هستند و به خوبی می توان تغییرات ظاهری آن ها را بعد از مدتی احساس کرد. قلب نیز به عنوان مهم ترین عضله بدن با این ورزش تقویت خواهد شد.

  • کاهش استرس

بر اساس مطالعات صورت گرفته روی مغز، افراد بعد از 12 هفته رکاب زدن پروتئینی به نام نورتروفیک برای کنترل استرس و بهبود حافظه و خلق و خو در مغز آن ها ترشح شده بود. بنابراین با انجام این ورزش مقدار استرس را کاهش می دهد و باعث تقویت سلول های مغز و افزایش قدرت یادگیری می گردد.

در زمان خرید دوچرخه کوهستان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

توجه به جنس فلزی بدنه اولین نکته ای است که هنگام خرید دوچرخه کوهستان باید مورد توجه قرار گیرد. بدنه های فلزی معمولا از جنس آلومینیوم و کربن ساخته شده اند. به کسانی که از قبل تجربه این ورزش را دارند، بدنه های فلزی کربنی پیشنهاد می گردد. وزن بدنه یا فریم های کربنی نسبت به آلومینیومی سبک تر است و به سهولت حرکت به سمت سربالایی ها یاری می نماید. نکته بعدی توجه به طرح و شکل هندسی دستگاه است. شکل ظاهری باید با بدن ورزشکار متناسب باشد، به طوری که با نشستن روی آن احساس راحتی داشته باشد. نکته سوم توجه به سایز چرخ ها است. سایز چرخ ها معمولا بین 20 تا 26 اینچ متغیر است.

انتخاب سایز چرخ ها یک مسئله کاملا سلیقه ای است و به نظر خود ورزشکار بستگی دارد. در حال حاضر سایزهای 27.5 و 29 اینچ در بازار وجود دارند. مقدار لاستیک ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر چه بزرگ تر باشد، کنترل دوچرخه برای فرد به مراتب راحت تر خواهد بود. نکته دیگری که تاثیر مستقیمی در گرانی و ارزانی این وسیله ورزشی دارد، نوع یاری و سیستم فنر است. ترمزهای این دستگاه به دو صورت لقمه ای و دیسکی فراوری می شوند که از بین آن ها ترمز دیسکی گزینه مناسب تری برای افراد حرفه ای و علاقه مند به سرعت است. ترمزهای دیسکی در مقابل گل و لای از مقاومت بالاتری برخوردار هستند و برای زمین های ناهموار کوهستان کاربرد زیادی دارند. این ترمزها نسبت به انواع لقمه ای قیمت بالاتری دارند.

عوامل تاثیرگذار روی قیمت دوچرخه کوهستان

قیمت این وسیله ورزشی به فصل خرید بستگی زیادی دارد. به عنوان مثال در بعضی از فصل های سال تقاضای خرید افزایش می یابد و در نتیجه قیمت این محصول نیز بیشتر می گردد. عامل بعدی که در قیمت موثر است، برند فراورینماینده این محصول است. برندهای معروف همیشه از کیفیت بالاتری برخوردارند و به همین علت قیمت آن ها از برندهای ناشناس و غیرمعتبر گران تر است. افرادی که اهل ورزش هستند با برندهای معروف فراورینماینده لوازم ورزشی آشنایی کامل دارند. گارانتی، یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی است که در قیمت هر محصولی تاثیر می گذارد. همه محصولات دارای خدمات پس از فروش در بازار با قیمت بالاتری به فروش می رسند.

خرید دوچرخه کوهستان از فروشگاه اینترنتی وی راید

روز به روز به تعداد فروشگاه های عرضه نماینده لوازم ورزشی افزوده می گردد. تعداد این فروشگاه ها آنقدر زیاد است که فرد در هنگام انتخاب یکی از آن ها دچار سردرگمی خواهد شد. ورزشکاران می توانند برای خرید دوچرخه کوهستان به وسیله فروشگاه وی راید با آدرس اینترنتی http://vride.ir اقدام نمایند. این فروشگاه یکی از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی است که همیشه سعی دارد برترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی وی راید دارای قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالایی هستند. در این فروشگاه محصولات دیگری مانند محصولات شارژی، محصولات کودک و نوزاد، لوازم جانبی و غیره نیز به فروش می رسد. این فروشگاه اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 بهمن 1401 بروزرسانی: 14 بهمن 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 898

به "برترین دوچرخه حرفه ای کوهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین دوچرخه حرفه ای کوهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید