جزئیات بیانیه مشترک ایران و عربستان

به گزارش وبمستر وبلاگ، حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح امروز (پنجشنبه) 17 فروردین ماه در پکن و بعد از هفت سال به صورت رسمی ملاقات و مصاحبه کردند.

جزئیات بیانیه مشترک ایران و عربستان

به گزارش فارس، وزرای خارجه پس از این ملاقات بیانیه مشترکی را با حضور وزیر خارجه چین به امضا رساندند.

متن این بیانیه به توضیح زیر است:

در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ 19 اسفند 1401 (10 مارس 2023 میلادی) در رابطه با از سرگیری روابط بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و بعلاوه در چارچوب هماهنگی بین دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، تبادل نظر هایی در تاریخ 17 فروردین 1402 برابر با 15 رمضان 1444 هجری قمری مصادف با 6 آپریل 2023 میلادی در شهر پکن بین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

دو طرف طی این تبادل نظر ها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه های همکاری را توسعه دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه یاری کند، تأکید کردند.

دو طرف بر اهمیت تبادل نظر پیرامون راه های توسعه روابط دوجانبه و فعال سازی موافقتنامه همکاری های امنیتی بین دو کشور که در تاریخ 28 فروردین 1380 (1422.1.22 مصادف با 2001.4.17) و موافقتنامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان که در تاریخ 6 خرداد 1377 (1419.2.2 مصادف با 1998.5.27) به امضا رسیده است، تأکید کردند.

دو طرف توافق کردند نمایندگی های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی گردد و اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند.

دو طرف توافق کردند هماهنگی های لازم را بین هیأت های فنی برای آنالیز راه های توسعه همکاری بین دو کشور از جمله از سرگیری پرواز ها و سفر های متقابل هیأت های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای ویزا برای شهروندان دو کشور از جمله ویزا عمره، ادامه دهند.

دو طرف با عنایت به برخورداری از منابع طبیعی و توانمندی های مالی و فرصت های فراوان که برای تحقق منافع مشترک دو ملت برادر وجود دارند، ملاقات های مشورتی و تبادل نظر را درباره راه های همکاری برای تحقق هر چه بیشتر منظره های مثبت در روابط افزایش می دهند.

دو طرف بر آمادگی خود در راستای از بین بردن همه موانعی که پیش روی توسعه همکاری بین دو کشور است تأکید کردند.

دو طرف توافق کردند همکاری خود را در هر زمینه ای که می تواند امنیت و ثبات منطقه را تامین کند و منافع ملت ها و کشور های آن را محقق کند، توسعه دهند.

در خاتمه نشست دو طرف کمال تشکر و قدردانی را از طرف چینی به خاطر میزبانی این نشست ابراز داشتند. بعلاوه دو طرف از کشور سوئیس به خاطر کوشش های به عمل آمده برای حفاظت منافع عربستان و ایران تشکر کردند.

امیر فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی دعوت از حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عربستان سعودی و برگزاری نشست دو جانبه در ریاض را تجدید کرد.

حسین امیرعبداللهیان از این دعوت استقبال و از امیر فیصل بن فرحان آل سعود برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست دوجانبه در تهران دعوت به عمل آورد و وزیر امور خارجه عربستان سعودی از این دعوت استقبال کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 922

به "جزئیات بیانیه مشترک ایران و عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات بیانیه مشترک ایران و عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید