راهنمای تحصیل در سوئیس

به گزارش وبمستر وبلاگ، با توجه به قرار گرفتن بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا در کشور سوئیس، امکان کار همزمان با تحصیل و... هر ساله دانشجویان بسیاری برای ادامه تحصیل به این کشور سفر می کنند.

راهنمای تحصیل در سوئیس

سوئیس از نظر رفاه اجتماعی در رتبه دوم واقع شده است و با کمترین میزان جرم جزو امن ترین کشورهای دنیا است. از این رو، تحصیل در سوئیس به دلیل وجود شاخص های رفاه اجتماعی در سطح بالا، آرزوی بسیاری از افرادی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. نکته جالب تر اینکه این کشور تمایل زیادی برای جذب دانشجویان خارج از کشور دارد و 21 درصد دانشجویان در سوئیس خارجی هستند.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

در کشور سوئیس آموزش بچه ها با دوره آمادگی و به مدت یک تا دو سال شروع می شود. تحصیلات اجباری در استان های مختلف متفاوت بوده و از 6 تا هشت سالگی شروع می شود و هشت تا نه سال طول می کشد.

طول دوره ابتدایی از چهار تا 6 سال و دوره متوسطه از 3 تا 5 سال است. سپس دانش آموزان وارد دبیرستان ها (Mittelschulen)، مدارس بازرگانی یا مدارس حرفه ای می شوند. مدت تحصیل در دبیرستان ها دو سال است که دانش آموزان می توانند در رشته های گوناگون ادامه تحصیل دهند و در نهایت پیروز به گرفتن دیپلم دبیرستان در رشته هایی مانند زبان، ریاضیات، اقتصاد یا حقوق شوند. در مجموع ، طول دوره تحصیل پیش دانشگاهی 13 سال است. شرط ورود به مراکز آموزش عالی دانشگاه های سوئیس داشتن دیپلم دبیرستان است.

دانش آموزانی که وارد مدارس بازرگانی یا حرفه ای می شوند، از دو تا چهار سال به تحصیل می پردازند و معمولا بدون این که وارد دانشگاه شوند، جذب بازار کار می شوند.

آموزش در این کشور از وظایف اصلی استان ها است. در 20 استان بزرگ و 6 استان کوچک سوئیس نظام آموزشی با هم تفاوت دارد. طول دوره تحصیل، درس ها و حتی حقوق معلمان بر اساس قانون هر استان مشخص می شود. این در حالی است که آموزش در سراسر کشور با شاخص های ملی مطابقت می کند.

تحصیلات دانشگاهی

تحصیلات عالی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مانند مدارس عالی مهندسی امکان پذیر است. در سوئیس یازده دانشگاه دولتی فعالیت دارند که در انتخاب دانشجو کاملا مختار عمل می کنند. زبان تحصیل در دانشگاه ها، فرانسوی یا آلمانی است و تحصیل در دانشگاه فریبورگ (Fribourg) به دو زبان فرانسوی و آلمانی امکان پذیر است.

دارندگان دیپلم دبیرستان کشورهای خارجی مانند ایران که حداقل معدل آن ها 14 باشد، می توانند در امتحان ورودی به دانشگاه که برای این گونه متقاضیان برگزار می شود شرکت کنند، یا این که در دوره پیش دانشگاهی دانشگاه فریبورگ (Fribourg) که به دو زبان آلمانی و فرانسوی به مدت 9 ماه برگزار می شود، شرکت کنند. پیروزیت در این امتحان شرط اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئیس است.

لازم به یادآوری است که امتحان ورودی کلیه دانشگاه ها برای متقاضیانی که دیپلم دبیرستان آن ها خارج از سوئیس صادر شده، متمرکز است و در دانشگاه فریبورگ (Fribourg) برگزار می شود. سال تحصیلی در سوئیس دارای دو نیم سال تابستانی و زمستانی است که طول هر کدام حدود پنج ماه است.

دوره های تحصیلی

1. Diplome de technician: این مدارک در مدارس فنی (Ecole Technique (ET اعطا می شوند. شرط ورود به این دوره ها داشتن دیپلم دبیرستان فنی یا ریاضی است. این دوره شامل دروس پایه و تخصصی است و تحصیل در آن دو سال طول می کشد.

2. Diplom Ingenieur - Diplome dIngenieur: این مدارک در مدارس عالی فنی (Ecole Technique Superieure (ETS) (French یا (Hohere Technische Lehranstalt (HTL) (German اعطا می شوند. شرط ورود به این دوره ها داشتن مدرک دیپلم دبیرستان با نمره خوب یا دوره سه ساله مدارس فنی (ET) است. طول مدت تحصیل چهار سال است، اما دانشجویان دارای مدرک تحصیلی Diplme de technicien این دوره را در سه سال می گذرانند.

3. Licentiate: این مدارک در دانشگاه ها اعطا می شود. طول دوره تحصیل نیز بستگی به رشته تحصیلی دارد. دوره Licentiate از سه تا چهار سال (طول دوره اسمی) است. رشته های علوم انسانی و بعضی از رشته های علوم پایه سه ساله گذرانده می شود.

4. Licentiate/Diplome /Diplom: این مدرک در رشته های گوناگون اعطا می شود. طول مدت تحصیل برای اخذ این مدارک (طول دوره اسمی) از چهار تا 6 سال است. این دوره ها با پژوهش همراه است و دانشجو باید سرانجام نامه ارائه دهد.

5. اخذ مدرک Maitrise/Diplome Postgrade/Master: نیز بعد از گذراندن دوره Licentiate در دانشگاه های فرانسوی زبان سوئیس میسر می شود. این دوره معمولا بعد از دوره های سه ساله تحصیل گذرانده می شود و با درس و پژوهش همراه است که حداقل یک سال طول می کشد.

Doktor / Docteur .6: برای ورود به این دوره مدرک Licentiate یا Diplome / Diplom با معدل خوب مورد نیاز است. در بعضی موارد دانشجو دو نیم سال درس می گذراند و سپس دوره پژوهشی را شروع می کند. طول مدت تحصیل در این دوره چهار سال است. ارائه سرانجام نامه و دفاع پیروزیت آمیز از آن شرط اعطای مدرک دکترا است.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

  • مدارک Diplome de technician با حداقل دو تا سه سال تحصیل در مدارس فنی (ET) و مدارس عالی فنی (ETS) و همچنین ، تحصیلات نیمه تمام به مدت دو سال (چهار نیم سال تحصیلی) به شرط داشتن دیپلم، کاردانی ارزشیابی می شود.
  • مدارک Licentiate با حداقل سه سال تحصیل صادره از دانشگاه ها و مدارک Diplom Ingenieur - Diplme d Ingenieur با حداقل چهار سال تحصیل صادره از مدارس عالی فنی (ETS) یا (HTL) به شرط داشتن دیپلم دبیرستان، کارشناسی ارزشیابی می شود.
  • مدارک Licentiate/Diplom /Diplome صادره از دانشگاه ها با (حداقل 5.4 سال تحصیل) طول دوره اسمی به شرط داشتن دیپلم دبیرستان و ارائه سرانجام نامه علمی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می شود.
  • مدارک Maitrise /Diplome Postgrade / Master صادره از دانشگاه ها با حداقل یک سال تحصیل به شرط داشتن مدارک بند دو یا کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می شود.
  • مدارک Doktor/Docteur به شرط داشتن مدارک بندهای سه و چهار یا کارشناسی ارشد، دکترا ارزشیابی می شود.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

سوئیس به لحاظ زبانی نسبتاً منحصر به فرد است، چرا که زبان رسمی این کشور بر اساس منطقه فرق دارد. به طور کلی، منطقه مرکزی و شمالی کشور به زبان آلمانی و منطقه غربی به زبان فرانسوی صحبت می کنند و در بخش های جنوبی کشور زبان ایتالیایی رایج است. زبان غالب در دانشگاه های سوئیس با منطقه ای که در آن واقع شده اند، ارتباط دارد. البته در مقاطع بالاتر امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

میانگین هزینه تحصیل در سوئیس

هزینه های تحصیل در کشور سوئیس را می توان در حدود سالی بین 600 الی 700 فرانک است؛ البته هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی در حدود 4000 فرانک است.

میانگین هزینه زندگی در سوئیس

هزینه زندگی در کشور سوئیس از 1000 فرانک در ماه شروع می شود و بسته به شهر و سبک زندگی فرق دارد؛ شهرهای زوریخ و ژنو پرهزینه ترین شهرهای سوئیس هستند و از این رو، هزینه ها در این شهرها بیشتر است. برای مثال، هزینه خوابگاه ماهانه حدود 200 فرانک و اتاق تک نفره 450 فرانک است. همچنین، هر دانشجو موظف به پرداخت هزینه بیمه تحصیلی و درمانی خود است؛ هزینه بیمه تحصیلی حدود ماهیانه 80 فرانک الی 100 فرانک است.

در مجموع، هزینه های زندگی به صورت ماهانه در حدود 1000 فرانک است و دانشجو می تواند با 15 ساعت کار در هفته در حدود 1200 فرانک در ماه درآمد داشته باشد.

محدودیت سنی برای تحصیل در سوئیس

برای تحصیل در دانشگاه های سوئیس محدودیت خاصی وجود ندارد.

بهترین دانشگاه های سوئیس

10(ETH Zurich (Swiss Federal Institute of Technology
12Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne
73University of Zurich
98University of Geneva

بورسیه تحصیلی دانشگاه های سوئیس

بهترین راه برای تحصیل در سوئیس با هزینه کمتر تحصیل در دانشگاه های دولتی و استفاده از بورسیه است. البته متقاضیانی که قصد استفاده از بورسیه را دارند باید واجد شرایط باشند؛ برای مثال، متقاضی زیر 35 سال بوده و به یکی از زبان های انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی یا فرانسوی مسلط باشد. (ده بورسیه برتر دانشگاه های سوئیس)

تعطیلات سرانجام سال تحصیلی

تحصیل در دانشگاه ها در دو نیم سال تابستان و زمستان به مدت پنج ماه در هر ترم است و بعد از اتمام هر سال تحصیلی دو ماه تعطیل است.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در سوئیس

هر دانشجو موظف به پرداخت هزینه بیمه تحصیلی و درمانی خود است؛ هزینه بیمه تحصیلی در حدود ماهیانه 80 فرانک الی 100 فرانک است.

آب و هوای سوئیس

سوئیس کشوری چهار فصل است. در زمستان (ماه های دسامبر تا فوریه) اغلب اوقات برف می بارد و درجه حرارت هوا به زیر صفر می رسد. در فصل بهار (مارس تا می) هوا گرم تر از زمستان است، اما هنوز لباس گرم استفاده می شود. درجه حرارات هوا در این فصل بین 2 تا 14 درجه سانتی گراد متغیر است. در فصل تابستان (جون تا اواسط سپتامبر) آب و هوا معتدل بوده و درجه حرارت بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد متغیر است. در فصل پائیز نیز (اواسط سپتامبر تا نوامبر) درجه حرارت از 10 تا 18 درجه سانتی گراد متغیر است. آب و هوای سوئیس معمولا معتدل است، اما همیشه شرق سوئیس از غرب آن سردتر است.

کار و ویزای دانشجویی در سوئیس

افرادی که تمایل به دریافت بورسیه برای تحصیل در این کشور را دارند، بهتر است در ابتدا درخواستی برای دریافت بورسیه به دانشگاه مورد نظر خود در این کشور ارائه دهند. دانشگاه مورد نظر این افراد، ابتدا با توجه به سوابق تحصیلی فرد و رزومه علمی او درخواست وی را بررسی می کند و در صورت تائید دانشگاه می توانند اقدام به دریافت ویزای تحصیلی سوئیس کنند. مدت اعتبار این ویزا با توجه به سرانجام تحصیل (مدت دوره تحصیل) تنظیم می شود.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

دانشجو می تواند پس از دریافت ویزای تحصیلی برای همراهان خود نیز درخواست ویزای ورود کند.

شرایط کار دانشجویی

دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در تمام دوره ها و رشته های تحصیلی در سوئیس از اجازه کار دانشجویی (دانشجویان دوره کارشناسی 10 ساعت و مقاطع بالاتر 20 ساعت در هفته) برخوردار هستند. البته دانشجویان در آخر هفته، تعطیلات ژانویه و تابستان ها (در زمان تعطیلی دانشگاه ها) می توانند به صورت تمام وقت کار کنند.

منبع: کجارو / educations.com / swissuniversities.ch / study.eu / masterstudies.com / hotcoursesabroad.com / thecompleteuniversityguide.co.uk / prospects.ac.uk / mastersportal.com / studylink.com / topuniversities.com / europetourz.net / miestudy.com / uniabroad.ir / legalmalekpour.com / grad.saorg.ir
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 694

به "راهنمای تحصیل در سوئیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در سوئیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید