خانه ای مرطوب بدون دستگاه بخار

به گزارش وبمستر وبلاگ، خشک بودن هوای خانه می تواند مشکلاتی را برای سلامت بدن به همراه داشته باشد، با چند روش ساده می توان بدون استفاده دستگاه بخار خانه را مرطوب کرد.

خانه ای مرطوب بدون دستگاه بخار

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، هوای خشک در فضای منزل مسائل تنفسی را تشدید و احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را افزایش می دهد بنابراین رطوبت موجود در هوا عامل مهمی برای سلامتی شما در طول سال است. اما آیا می دانید که سطح رطوبت مناسب در خانه برای سلامت منزل شما نیز مهم است؟ سطح رطوبت در خانه طی زمستان باید بین 30-40 درصد باشد. در تابستان نیز می تواند تا 50 درصد باشد که این میزان به پیشگیری از رشد کپک، قارچ و باکتری و همچنین کنه و گرد و غبار کمک می کند.

برای کف های چوبی نیز سطح رطوبت ثابت مفید است زیرا در برابر رطوبت زیاد متورم و هنگام خشک شدن هوا منقبض می شوند. گذشته از دستگاه های رطوبت ساز قدیمی که با آن آشنا هستید، در این قسمت از سبک زندگی گزینه هایی ذکر شده اند که برای افزایش رطوبت منزل به کار می فرایند.

1- اجازه دهید لباس هایتان در هوای منزل خشک شوند

در مصرف انرژی صرفه جویی کنید، خشک کن ها را کنار بگذارید و اجازه دهید لباس هایتان روی یک رخت آویز و در فضای منزل خود به خود خشک شوند. اگر منزل تان فضای کافی دارد، این یک روش عالی برای وارد کردن رطوبت بیشتر به هوا می باشد.

2- یک کاسه آب را روی وسایل گرمایشی قرار دهید

این روش نیز بهترین راه چاره برای افزایش رطوبت منزل است. درون یک کاسه فلزی یا سرامیکی را با آب پر کنید و آن را روی بخاری یا رادیاتور (وسایل گرمایشی) خانه قرار دهید تا تبخیر شده و رطوبت وارد منزل تان شود.

3- یک کاسه آب را کنار طاقچه پنجره قرار دهید

سعی کنید روی طاقچه ای کنار پنجره آفتاب گیر یک کاسه آب قرار دهید. گرمای خورشید آب را به آرامی گرم و تبخیر می کند.

4- به جای قهوه، چای بنوشید

به جای استفاده از دستگاه برای تهیه قهوه، سعی کنید چای را جایگزین کرده و آب آن را روی اجاق گاز به جوش آورید. که این کار به افزایش گرما و رطوبت منزل کمک خواهد کرد.

5- هنگام دوش دریافت کمی از در حمام را باز بگذارید

زمانی که در حال دوش دریافت هستید، کمی از در حمام را باز بگذارید تا رطوبت و بخار حمام وارد فضای داخلی منزل شما شده و هوای خانه شما به همین سادگی مرطوب شود.

6- پس از دوش دریافت اجازه دهید قبل از تخلیه، آب درون وان خنک شود

اگر از وان آب داغ برای حمام کردن استفاده می کنید، پس از اتمام کارتان اجازه دهید آب درون وان خنک شود و بعد آن را تخلیه نمایید تا زمانی که آب سرد شود بگذارید بخار و رطوبت وارد منزل تان شود و همچنین می توانید این کار را در صورت شستن ظرف ها در ظرفشویی انجام دهید.

7- از گیاهان آپارتمانی نگهداری کنید

گیاهان آپارتمانی می توانند در افزودن رطوبت به منزل کمک کنند. در مطالب قبلی بخش سبک زندگی نمناک گفتیم که گیاهان به طور مداوم رطوبت برگ و ساقه خود را به صورت بخار آزاد می کنند که به این فرآیند تعرق گفته می شود و تا زمانی که آن ها را آبکمک می کنید به شما در تنظیم سطح رطوبت در خانه کمک می کنند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم ترین هستند و طبق گفته ناسا، این ها بهترین گیاه برای تصفیه هوای منزل می باشند.

8. گلدان پر آب و گل شاخه بریده در خانه نگه دارید

در پشت پنجره آفتابگیر خانه خود گلدان پر آب قرار داده و درون آن یک یا چند گل شاخه بریده یا شاخه برگی قرار دهید. نور آفتاب باعث تبخیر آهسته می شود و این رطوبت به هوای درون خانه وارد خواهد شد.

9. بگذارید ظروف خود به خود خشک شوند

آیا تا به حال ماشین ظرفشویی خود را قبل از چرخه خشک کن (گرمایشی) باز کرده اید ؟ اگر این کار را کرده باشید با هوای گرمی روبرو می شوید. به عنوان روش دیگر برای صرفه جویی در مصرف انرژی ضمن افزودن رطوبت به هوا، ماشین ظرفشویی را پس از آخرین چرخه شستشو باز کنید و اجازه دهید ظروف خود به خود خشک شوند.

10. در منزل بیشتر آشپزی کنید

روزهای سرد و خشک از دستگاه چای ساز، کتری برقی و مایکروویو دوری کنید و کاررا به اجاق گازتان بسپارید. غذاهای خود را با استفاده از اجاق گازبپزید تا از مزایای ورود رطوبت به هوای خانه بهره مند شوید.

بخار حاصل از پختن غذا و به جوش آوردن آب روی اجاق گاز (به جای استفاده از مایکروویو) راهی چند منظوره بوده و به افزودن رطوبت در منزل کمک می کند.

11. از گرم کننده های شمعی استفاده کنید

اگر در منزل گرمکن شمعی دارید و مدت هاست از آن استفاده نمی کنید، سعی کنید مجددا آن را به کار بگیرید. شما می توانید کاسه ای از آب را روی آن قرار دهید تا بخار حاصل از آن فضای خانه را مرطوب کند.

فقط توجه داشته باشید که از ظروف مناسب استفاده کنید و مراقب تمام شدن آب و خشکی ظرف باشید زیرا ممکن است بشکند یا ترک بخورد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 91

به "خانه ای مرطوب بدون دستگاه بخار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ای مرطوب بدون دستگاه بخار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید