عایدی 15 میلیارد دلاری از محل اخذ مالیات از صادرکنندگان مواد خام

به گزارش وبمستر وبلاگ، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: اگر از تمام صادرکنندگان مواد اولیه خام و نیمه خام، مالیات اخذ گردد، سالانه 10 تا 15 میلیارد دلار عایدی برای دولت از این بخش حاصل می گردد که می توان این عایدی را به صندوق توسعه صنعتی و توسعه صادراتی واریز کرد.

عایدی 15 میلیارد دلاری از محل اخذ مالیات از صادرکنندگان مواد خام

علیرضا کلاهی، رئیس کمیته سیم و کابل سندیکای صنعت برق ایران و رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در جمع خبرنگاران گفت: قانون لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه خام و نیمه خام در کشور ابلاغ شده و در دستور کار قرار گرفته است؛ اما شاهد هستیم که بعضی مواد از جمله شمش فولاد، شمش مس، متانول و اوره از فهرست این مواد خارج شده اند.

وی اضافه کرد: شمش فولاد و شمش مس مواد اولیه خام محسوب می شوند و از متانول و اوره نیز می توان محصولات با ارزش اضافه نموده بیشتری فراوری کرد و مواد نیمه خام هستند اما با کمال تعجب از فهرست لغو مالیات حذف شده اند.

کلاهی اعلام نمود: اگر این قانون به طور کامل اجرایی گردد و از تمام صادرنمایندگان مواد اولیه خام و نیمه خام، مالیات اخذ گردد، سالانه 10 تا 15 میلیارد دلار عایدی برای دولت از این بخش حاصل می گردد که می توان این عایدی قابل توجه را در صندوق توسعه صنعتی و توسعه صادراتی واریز نموده و از محل آن به توسعه بخش فراوری و توسعه صادرات کشور یاری شایان توجهی کرد.

وی ادامه داد: در صنعت پتروشیمی کشور، شاهد توسعه نامتوازن هستیم به طوری که بخش قابل توجهی از صادرات پتروشیمی ما، قابلیت تبدیل به محصولات با ارزش اضافه نموده بیشتر را دارد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به مزیت نرخ خوراک گاز برای واحدهای پتروشیمی گفت: چرا این فرش قرمز و قیمت ترجیحی برای دیگر صنایع نباشد؟ چرا در دیگر صنایع باید مواد خام و خوراک را با قیمت های جهانی دریافت کنیم و در صنعت پتروشیمی با استفاده از نرخ ترجیحی خوراک، شاهد سوددهی 60 تا 70 درصدی باشیم؟

وی اضافه کرد: ما برای رونق صنعتی کشور باید روی پله های دوم و سوم که کالای واسطه و قطعات است متمرکز شویم.

کلاهی با انتقاد از حمایت بی چون و چرا از صنعت خودرو در 4 دهه اخیر گفت: خروجی 40 سال حمایت بی چون و چرا از صنعت خودرو چه بوده؟ و اگر 40 سال دیگر هم به این حمایت غیرمنطقی از ایران خودرو و سایپا ادامه دهیم، آیا اتفاقی خواهد افتاد؟

وی ادامه داد: نه ایران در شرایطی است که درها را برای شرکت های خارجی باز کنیم و نه در شرایطی است که با حمایت غیرمنطقی، انحصار ایجاد کنیم؛ بلکه باید با استفاده از ابزار حمایتی مثل نظام تعرفه گذاری به توسعه فراوری داخلی و رونق صادرات کیفی کشور یاری کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با طرح این سوال که کدام کشور خام فروشی هست که سطح زندگی مردم آن کشور مطلوب باشد؟، گفت: باید با اخذ مالیات از صادرنمایندگان مواد خام و نیمه خام، به سمت رونق فراوری با فراوری محصولات با کیفیت و افزایش ارزش اضافه نموده برویم.

وی اضافه کرد: رویکرد دولت سیزدهم در حوزه صادرات خوب است؛ اما هنوز زود است که بتوانیم از این رویکرد خوب، نتیجه بگیریم.

رئیس کمیته سیم و کابل سندیکای صنعت برق ایران در مورد مقدار صادرات سیم و کابل ایران گفت: به طور میانه در طول سال 100 میلیون دلار صادرات سیم و کابل داریم؛ این درحالی است که ترکیه سالانه 2 میلیارد دلار صادرات سیم و کابل دارد و عربستان نیز در حدود 800 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار صادرات سیم و کابل دارد و ایران با وجود ظرفیت های زیاد در این بخش، از رقبای منطقه ای خود بسیار عقب است.

وی ادامه داد: شرکت های فراورینماینده سیم و کابل در ایران با 30 تا 40 درصد ظرفت کار می نمایند.

کلاهی توضیح داد: در دهه 60 با ثبت قیمت شدیدا یارانه ای مس، 200 شرکت فراوری سیم و کابل در ایران ثبت شد اما یک سری از این شرکت ها کاغذی بودند و برای گرفتن سهمیه مس تأسیس شدند، یک سری هم شرکـت های زیرپله ای هستند که هنوز فعالیت دارند و سیم و کابل تقلبی و بی کیفیت به بازار کشور عرضه می نمایند.

وی اضافه کرد: این سیم و کابل تقلبی موجب بروز خساراتی نیز شده است، مثلا آتش سوزی پلاسکو، کلینیک ابن سینا، مسجد ارگ، برج چالوس و ... ناشی از سیم و کابل برق بوده است.

رئیس کمیته سیم و کابل سندیکای صنعت برق ایران، ابعاد صنعت سیم و کابل کشور را بعد از 55 سال خنده دار توصیف کرد و گفت: بعضی شرکت ها در کشورهای منطقه هستند که به میزان کل فراوری صنعت سیم و کابل ایران فراوری دارند و صادرات سالانه سیم و کابل ترکیه بیش از 2 برابر کل فراوریات سیم و کابل ایران است و این شرایط، با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های کشور، خوشایند نیست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 680

به "عایدی 15 میلیارد دلاری از محل اخذ مالیات از صادرکنندگان مواد خام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایدی 15 میلیارد دلاری از محل اخذ مالیات از صادرکنندگان مواد خام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید