چرا نباید تارا اتوماتیک خرید؟ نگاهی دقیق به نقاط قوت و ضعف خودرو
به گزارش وبمستر وبلاگ، وقتی صحبت از خرید خودرویی مدرن و اتوماتیک با بودجه حدود یک میلیارد تومان می گردد، تارا V4 ممکن است اولین گزینه ای باشد که به ذهنتان خطور کند. اما آیا این پرچم دار ایران خودرو واقعاً شایسته این جایگاه است؟ از کندی گیربکس تا کیفیت پایین قطعات داخلی، این خودرو چالش هایی دارد که شاید شما را در تصمیم تان مردد کند. پیش از خرید، نگاهی دقیق تر به نقاط قوت و ضعف این خودرو بیندازید تا بدانید چرا نباید تارا اتوماتیک خرید؟
خبرنگاران - امین آزاد: لرزش های نابهنجار، گرمای مفرط، گیجی در عملکرد و شتاب گیری کند، همگی دست به دست هم داده اند تا نسخه V4 تارا اتوماتیک را از لیست گزینه های پیشنهادی حذف کنیم. اما اگر از این خودرو چشم بپوشیم، چه انتخاب هایی پیش روی ماست؟ مزایا و معایب این خودرو چیست؟ همراه ما باشید تا پرده از رازهای این محصول برداریم و گزینه های بهتر را آنالیز کنیم.
تارا اتوماتیک V4، خودرویی با مسائل متعدد: آیا ارزش خرید دارد؟
اگر تصمیم دارید خودرویی در حدود یک میلیارد تومان بخرید و چشم تان به خودروی تارا اتوماتیک V4 است، پیشنهاد می کنیم پیش از این تصمیم گزارش ما را تا پایان بخوانید. به عنوان محصول پرچم دار ایران خودرو در بخش خودروهای داخلی، انتظار می رود که تارا اتوماتیک عملکرد مناسبی داشته باشد. اما در عمل، مسائل متعدد این خودرو سبب شده است بسیاری از مشتریان نسبت به خرید آن دچار تردید شوند. از ناهماهنگی گیربکس و موتور گرفته تا کیفیت پایین قطعات داخلی و مسائل فنی، این خودرو برای خریدارانش چالش هایی جدی به همراه دارد.
نگاهی به ویژگی های تارا V4
تارا اتوماتیک V4 از یک موتور TU5 پلاس بهره می برد؛ موتوری که اگرچه در نسخه های دستی تارا عملکرد مناسبی دارد، اما در مدل های اتوماتیک به علت ناهماهنگی با گیربکس، قدرت کافی را ارائه نمی دهد. این موتور با توان حدود 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن متر، برای یک خودروی اتوماتیک در این کلاس ضعیف به نظر می رسد.
مشکل اصلی اما در گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو است. گزارش های مختلف نشان داده اند که این گیربکس، نه تنها هوشمند نیست، بلکه مسائلی نظیر تقه زدن، داغ کردن و تعویض دنده های نامناسب را نیز به همراه دارد. در واقع، گیربکس این خودرو نه تنها نمی تواند از تمام توان موتور استفاده کند، بلکه باعث اتلاف توان و کاهش راندمان نیز می گردد.
تجربه رانندگی با تارا اتوماتیک
تست های رانندگی با تارا اتوماتیک به ما نشان داده اند که این خودرو در مسیرهای صاف شهری می تواند تا حدی احتیاجهای راننده را برآورده کند، اما به محض اینکه خودرو تحت فشار قرار بگیرد - برای نمونه هنگام بالا رفتن از یک سربالایی، سبقت گرفتن یا روشن بودن کولر - مسائل جدی تری نمایان می شوند.
در چنین شرایطی، ناهماهنگی موتور و گیربکس کاملا دیده می گردد است و خودرو کند عمل می نماید. بعلاوه، گزارش ها حاکی از کاهش شدید توان موتور در ارتفاعات (به علت افت عملکرد در فلات ایران) و کاهش کیفیت سوخت بنزین هستند، که این مسائل را تشدید می نمایند.
آیا گیربکس مشکل اصلی است؟
آنالیز های فنی نشان می دهد که گیربکس اتوماتیک تارا برای عملکرد مناسب، به موتوری با توان دست کم 140 تا 160 اسب بخار احتیاج دارد. این در حالی است که موتور TU5 پلاس، چنین توانی را ارائه نمی دهد. به همین علت، این گیربکس نمی تواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و مسائلی مانند داغ شدن، خنگی و تقه زدن را ایجاد می نماید. در تست هایی که با موتور قوی تر (مانند EFP) روی تارا صورت گرفته است، این مسائل کمتر به چشم آمده اند، اما همچنان هماهنگی گیربکس و موتور بهینه نیست.
مقایسه با رقبا
در بازه قیمتی تارا V4، گزینه های دیگری نیز در بازار وجود دارند. دنا پلاس اتوماتیک یکی از رقبای این خودرو محسوب می گردد که از موتور EF7 توربو بهره می برد. این موتور به علت توان بالاتر، کندی های تارا را ندارد. اما همچنان، مسائل ناهماهنگی گیربکس و موتور در دنا پلاس نیز وجود دارند.
از سوی دیگر، طراحی و کیفیت ساخت دنا پلاس، به ویژه در بخش داخلی، نسبت به تارا ضعیف تر است. بعلاوه، از نظر ایمنی و ارگونومی، تارا نسبت به دنا فزونی دارد.
اگر از خودروهای داخلی عبور کنیم، با بودجه ای مشابه می توانید به سراغ گزینه های دست دوم مانند مزدا 3 بروید که هم از نظر کیفیت ساخت و هم از نظر هماهنگی موتور و گیربکس در سطح بالاتری واقع شده است. البته خرید خودروهای دست دوم نیز چالش های ویژه خود را دارد، اما در مجموع، در مقایسه با خودروهای داخلی، ارزش خرید بیشتری دارند.
مسائل رایج تارا اتوماتیک V4
تارا اتوماتیک v4 مسائل متعددی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- بوستر ترمز ضعیف:
بعضی از مشتریان گزارش داده اند که سیستم ترمز تارا به خوبی عمل نمی نماید. این مشکل البته عمومی نیست و به شماره سریال های خاصی محدود می گردد، اما وجود آن نشان دهنده کیفیت ناپایدار در فراوری این خودرو است.
- کولر ضعیف:
یکی دیگر از مسائل بزرگ این خودرو، کولر آن است. در شهرهای گرمسیری مانند اهواز، کولر تارا توان خنک سازی مناسب را ندارد و عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهد.
- مسائل برقی:
ایرادات برقی یکی از پرتکرارترین مسائل گزارش شده به وسیله مشتریان تارا است. از خرابی سیستم های کنترلی گرفته تا مسائل روشنایی و اتصال های برقی، این مسئله می تواند دردسرهای زیادی برای خریداران ایجاد کند.
- کیفیت پایین قطعات داخلی:
کیفیت مواد استفاده شده در کابین خودرو، انتظارات را برآورده نمی نماید. در بسیاری از موارد، مشتریان از فرسودگی زودهنگام قطعات داخلی در کیلومترهای پایین گلایه دارند.
- طراحی قدیمی بدنه:
طراحی خارجی تارا در مقایسه با رقبا، قدیمی و خسته نماینده به نظر می رسد. این مسئله حتی به وسیله بسیاری از مشتریان دنا نیز تأیید شده است. به نظر می رسد که تارا برای جلب رضایت مشتریان، احتیاجمند یک فیس لیفت اساسی باشد.
مزایای تارا V4
با وجود مسائل گفته شده، نمی توان از بعضی مزایای تارا نیز چشم پوشی کرد.
- ایمنی مناسب:
استفاده از فولاد با استحکام بالا در شاسی و بدنه، سبب شده است که این خودرو از نظر ایمنی نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو شرایط بهتری داشته باشد.
- ارگونومی مناسب:
فضای داخلی تارا، چه در بخش جلویی و چه در قسمت عقب، جادار و راحت طراحی شده است. این مسئله به ویژه، در مقایسه با دنا، یک نقطه قوت محسوب می گردد.
- هندلینگ قابل قبول:
در تست های رانندگی، هندلینگ تارا نسبت به بسیاری از محصولات داخلی ایران خودرو شرایط بهتری دارد. هرچند این هندلینگ همچنان در سطح خودروهای وارداتی نیست، اما برای یک خودروی داخلی قابل قبول است.
چرا نباید تارا اتوماتیک خرید؟
در نهایت، پاسخ به این پرسش که چرا نباید تارا اتوماتیک خرید؟ بستگی به اولویت ها و احتیاجهای شما دارد. اگر تنها در پی یک خودروی صفرکیلومتر و با گارانتی هستید، تارا می تواند یکی از گزینه ها باشد. اما اگر از مسائل ناهماهنگی موتور و گیربکس، کندی و مسائل فنی دیگر چشم پوشی نمی کنید، بهتر است به سراغ گزینه های دیگری بروید.
برای افرادی که قصد سفرهای طولانی یا استفاده از خودرو در شرایط سخت را دارند، تارا گزینه مناسبی نخواهد بود. اما اگر استفاده شما محدود به مسیرهای شهری و با سرعت پایین است، این خودرو می تواند احتیاجهای شما را برآورده کند.
پیشنهاداتی برای بهبود تارا
برای رقابت بهتر در بازار و جلب رضایت مشتریان، ایران خودرو باید گام های زیر را در طراحی و فراوری تارا بردارد:
- استفاده از موتوری قوی تر برای هماهنگی بهتر با گیربکس.
- بهبود کیفیت قطعات داخلی و مواد استفاده شده در کابین.
- برطرف مسائل فنی و برقی، به ویژه در سیستم های ترمز و کولر.
- بازطراحی بدنه و ارائه یک نسخه فیس لیفت.
جمع بندی
در مجموع اگر بخواهیم خلاصه بگوییم چرا نباید تارا اتوماتیک خرید؟ پاسخ این است که: تارا اتوماتیک V4 به عنوان پرچم دار ایران خودرو، انتظارات را برآورده نمی نماید. مسائل متعدد این خودرو سبب شده است که بسیاری از خریداران از خرید آن صرف نظر نمایند. اگرچه این خودرو نقاط قوتی مانند ایمنی بالا و هندلینگ قابل قبول دارد، اما در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی، ارزش خرید بالایی ندارد.
اگر در پی خرید خودرویی در این رده قیمتی هستید، بهتر است پیش از تصمیم گیری، احتیاجهای خود را معین کنید و به دقت بازار را آنالیز کنید.
منبع: بیت ران