زمان اجرای سرویس های 5 G در استادیوم های ایران نرسیده است؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، تجربه استفاده از اینترنت 5G در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر برای ایرانیانی که از سیمکارت های همراه اول و رومینگ این اپراتور ایرانی با Ooredoo و Vodafone استفاده می کردند، فضایی را باز کرد و سطح توقع را تا جایی بالا برد که تماشاگران فوتبال هم به صف مطالبه گران اینترنت نسل پنجم بپیوندند.

زمان اجرای سرویس های 5 G در استادیوم های ایران نرسیده است؟

به گزارش ایلنا، تجربه استفاده از اینترنت 5G در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر برای ایرانیانی که از سیمکارت های همراه اول و رومینگ این اپراتور ایرانی با Ooredoo و Vodafone استفاده می کردند، فضایی را باز کرد و سطح توقع را تا جایی بالا برد که دیدنگران فوتبال هم به صف مطالبه گران اینترنت نسل پنجم بپیوندند.

ملاقات های جام جهانی فوتبال 2022 که از 20 نوامبر آغاز شده و تا چندی دیگر (27 آذر ماه) به کار خود سرانجام می دهد، با حال و هوای متفاوتی برای ایرانیان حاضر در این رویداد بین المللی رقم خورد و توانستند شانه به شانه سایر دیدنگران از اقصی نقاط جهان، به دیدنی رقابت های جهانی بنشینند و با کیفیت ارتباطات به اصطلاح در حد بوندس لیگا، به گزارش و مخابره زنده بازی ها از محل سکو های حاضر در ورزشگاه های قطری اقدام نمایند.

پایداری و کیفیت ارتباطات سیمکارت های ایرانی که از رومینگ با اپراتور های قطری استفاده می کردند، با توجه به اینکه براساس بعضی آمار های ارتباطی تا 70 درصد این کشور تحت پوشش 5G درآمده، بی نظیر بود و به گفته بسیاری از ایرانیان حاضر در ورزشگاه ها، احساس غرور می کردند.

اما این تجربه، تبعاتی را در پی داشت؛ اکنون کسانیکه همراه با تیم ملی کشورمان و برای تشویق کاروان ملی پوشان به قطر سفر نموده بودند، توقع دارند تا بازی های لیگ را نیز با همان امکانات و کیفیت برگزار کنیم.

آنان معتقدند وقتی اپراتوری با بیش از 100 میلیون سیمکارت واگذار شده و سطح پوشش تا 45 هزار روستای دور و نزدیک در کشور داریم که تمامی شهر ها را تحت شبکه نسل نوین خود دارد و بعلاوه فناوری 5G را روی شبکه واقعی خود پیاده سازی نموده و اکنون رکورددار سرعت اینترنت ایران است، پس امکان پیاده سازی فناوری های نوین ورزشی را نیز دارد.

البته بعضی از جنبه ای دیگر به این موضوع نگریسته و می گویند داشتن 54 میلیون مشترک اینترنت پرسرعت تنها روی شبکه یک اپراتور تلفن همراه کشور، علت خوبی برای رسیدگی و پاسخگویی به سطح بالای انتظارات و مطالبات است؛ هر چند عوام آگاهی دقیقی نسبت به مقولات فنی مخابراتی نظیر محدودیت های فرکانسی و اندازه اهتمام دولت و حاکمیت برای پیاده سازی بستر های نوین ارتباطی ندارند و نمی دانند که توسعه تجاری یک فناوری تماما در اختیار اپراتور نیست، با این حال همه باید بدانند توسعه فناوری هم انتظار نمی کشد و به سرعت پیش می رود.

به عنوان مثال اپراتور ورایزن از موج میلیمتری 5G برای ارائه سرویس های خلاقانه در داخل ورزشگاه های بازی های لیگ آمریکا بهره می برد تا تجربه بینظیری برای دیدنگران خلق کند.

دیدنگران لیگ آمریکا اکنون قادر به اکشن زنده یا دیدنی پخش مجدد از زوایای مختلف بازی در حال اجرا (Multi-View)، بر روی گوشی نسل پنجمی خود هستند یا مانند نمونه ای که در جام جهانی قطر هم به وسیله یوتیوب شاهد بودیم، دوربین گوشی خود را به سمت میدان بازی بگیرند تا آمار عملکرد بازیکنان روی صفحه ظاهر گردد.

این تنها دو مورد از مجموعه خدماتی است که شبکه موج میلیمتری این اپراتور در ده ها ورزشگاه (بیش از 60 مکان ورزشی و تفریح) لیگ ملی فوتبال در سراسر ایالات متحده آمریکا ارائه می نماید که البته صد ها میلیون دلار نیز سرمایه گذاری صرف توسعه آن شده و اکنون با نام تجاری 5G Ultra Wideband در حال سرویس دهی است.

برایان مکوم، معاون فناوری این اپراتور می گوید که دیدنگران بازی ها اکنون می توانند بازپخش ها را از هفت زاویه مختلف در قاب مستطیلی سیاه (گوشی) خود با کیفیت بالا دیدن نمایند و به عبارتی می توانند حتی قبل از اینکه داور بازی به آنالیز مجدد به وسیله VAR بپردازد، این کار را انجام دهند و زودتر به قضاوت بپردازند.

ورایزن بعلاوه از 5G برای فعال کردن خدمات واقعیت افزوده استفاده نموده که مشترکان آن می توانند آمار بازیکنان، احتمال پیروزی و جشن های متحرک را روی گوشی خود داشته باشند؛ جالب ترین سرویسی هم که بسیاری را در ورزشگاه ها مشغول خود می نماید، امکان ادغام تصاویر خود با تصاویر زنده از ورزشگاه است.

بعلاوه یک گیم هم تدارک دیده شد برای حاضران در ورزشگاه ها تا پیش از آغاز بازی ها، بتوانند به رقابت با یکدیگر بپردازند؛ شکل و شمایل گیم هم اینگونه است که دیدنچیان باید یک توپ فوتبال را به پشت یک پیکاپ مجازی که در وسط زمین قرار گرفته است، پرتاب نمایند.

برای انجام این گیم تنها کافی است که دوربین گوشی را روشن نموده و روی وسط میدان بازی بگیرند تا خودروی پیکاپ مجازی نمایان گردد.

ارائه این سرویس های فناورانه در کنار خرید کالا، غذا و نوشیدنی بر بستر ارتباطی 5G در حین حضور در ورزشگاه و دیدنی زنده و مجازی بازی ها، تجربه ای متفاوت و نو را برای علاقه مندان به فوتبال رقم می زند و میل و انگیزه برای حضور در ورزشگاه ها را بیش از پیش می نماید.

در عصری به سر می بریم که فناوری موج میلیمتری قادر است برای آوردن خدمات چندرسانه ای با کیفیت بالا به انواع مکان ها و بخصوص مکان هایی که تعداد زیادی از مردم در آن تجمع می نمایند، استفاده گردد؛ بنابراین بهتر است با تجربه ای که از قطر حاصل شد به اپراتور های تلفن همراه زمینه رقابت در توسعه ساختار های ارتباطی نوین در کشورمان داده گردد تا بتوانیم در آینده نزدیک از برکات آن در تمامی ابعاد ورزشی، مالی و اجتماعی بهره مند شویم.

منبع: فرارو
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 872

به "زمان اجرای سرویس های 5 G در استادیوم های ایران نرسیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان اجرای سرویس های 5 G در استادیوم های ایران نرسیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید