شوخی های خیلی جدی!

به گزارش وبمستر وبلاگ، چهارم بهمن ماه بود که شبکه سه هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه میزبان برنامه ای بامزه و متفاوت نسبت به سایر برنامه هایش در چند ماه اخیر شد.

شوخی های خیلی جدی!

برنامه شوخی شوخی به کارگردانی و طراحی محمد لقمانیان، عروسک گردان و صداپیشه معروف برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی که عروسک گردانی فامیل دور و صداپیشگی بچه فامیل را بر عهده داشت و بعد از آن با عروسک لقمه در فضای مجازی عروسک گردانی کرد به شهرت رسید و حسابی معروف شد؛ حالا این بار با ایده ای متفاوت و در کسوت کارگردان روی آنتن تلویزیون ظاهر شده است.

در این برنامه که بیشتر به یک تاک شو شباهت دارد و عبدا... روا به اجرای آن می پردازد و او را در برنامه های دوربرگردون و ویدئوچک دیده بودیم؛ قرار نیست از چهره ها و به قول معروف سلبریتی های شناخته شده این روزها استفاده کند؛ بلکه بار این بخش بر عهده عروسک هایی است که اتفاقا با جذابیت هایشان توانستند به خوبی از پس کار بربیایند.

40 عروسکی که همه آنها طراحی شان تازه و جدید است و مابه ازای بیرونی نداشته و هرکدام به نوبه خود در این برنامه حدودا 20 دقیقه ای سعی نموده اند در قالب طنز و شوخی به معضلات اجتماعی و مسائل زیست محیطی بپردازند.

40 عروسکی که هرکدام دارای شخصیت خاص خودشان بوده و برای خود یک کاراکتر متفاوتی دارند. برنامه ای 200 قسمتی به تهیه نمایندگی محمد ابوالحسنی که تهیه نمایندگی برنامه دیرین دیرین را نیز برعهده داشته و با تهران1400 نیز شهرت خوبی به دست آورد حالا با برنامه ای تازه در تلویزیون پا به میدان گذاشته است و اگر ساخت شوخی شوخی به همین منوال پیش برود تا تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت.

عروسک های همه فن حریف

تنوع زیاد عروسک ها که به عنوان تماشاچی، مهمان، شرکت نماینده، مجری، کارشناس و ... حضور دارند از جذابیت های زیاد شوخی شوخی است.

هرکدام از عروسک ها دارای اسمی هم هستند و هرکدام به شکلی خاص و متنوع از دیگری ساخته و طراحی شده به طوری که مثلا عروسکی دست هایش تکان می خورد، عروسکی چشم و ابرویش حرکت می نماید، عروسکی دست هایش با یاری سیم حرکت می نماید، عروسکی فقط دست است و ... همین تنوع در ساخت شان هم آنها را خاص از یکدیگر نموده است.

اسم هایشان هم جالب است و نام هایی مانند نمونه، وارفته، جوگندمی، کله گنده، خرس گنده، بصری، گل پسندخانوم، زل، دست تنها، وارفته، سمعی، شهرام چند مضراب و ... دارند و انتخاب نام ها بیشتر به نام های عروسک های برنامه کلاه قرمزی شباهت دارد که بیشتر از اسم شخصیت و صفت و کاراکترند.

یکی از امتیازات بالای این عروسک ها در این است که نمی خواهند ادای شخصیتی که مابه ازای بیرونی دارند را دربیاورند بلکه بیشتر شوخی هایشان شوخی های موقعیت است.

برای همین هم شوخی با ساختار بیشتر در این برنامه دیده شده و از ظرفیتی که عروسک ها در این زمینه دارند که وجود خارجی نداشته بهره زیادی برده شده است تا بتوانند به صورت غیرمستقیم با ساختارها و موقعیت هایی که در حال حاضر وجود دارد شوخی نمایند بدون آن که به کسی بربخورد یا شخصیت و برنامه ای آن را به خودش بگیرد.

عروسک های دغدغه مند

شوخی شوخی در هر قسمت خود معمولا به یک موضوع اجتماعی یا فرهنگی و به یک موضوع زیست محیطی می پردازد و کوشش اش بر این است به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با زبان طنز به این موضوعات بپردازد و از آنجا که پرداختن به این موضوعات از زبان عروسک ها گفته می گردد به بامزه تر شدن آن بسیار اضافه می نماید و تاثیر فرهنگ سازی آن به نظر بیشتر است.

گزارش مردمی یکی از بخش های برنامه است که در آن مردم که باز هم همان عروسک ها هستند مثلا ویدئوهای خود را برای این برنامه فرستاده اند و این آیتم ها معمولا با دوربین موبایل گرفته شده که طبیعی بودن این بخش را بهتر نشان دهد.

این بخش یکی از بخش های محبوب برنامه است که قوه طنز خوبی در آن به کار برده شده. بخش های کارشناسی نیز در شوخی شوخی گنجانده شده که این بخش ها هم یک مجری و یک تا چند مهمان دارد که بازهم این بخش را عروسک ها بر عهده دارند و در قالب طنز به موضوع مورد نظر می پردازند. موسیقی و ترانه نیز یک فاکتور اصلی در شوخی شوخی است.

ترانه های شاد و بامزه ای که عروسک ها آنها را می خوانند و همچنین گروه موسیقی با نام شوخی بند که سازها و خواننده هایشان جزو وزنه های اصلی ترانه سازی و شادسازی برنامه است را به دوش می کشد. شهرام چندمضراب هم خواننده این بند است که توانسته شخصیت خاص و متفاوت و البته دوست داشتنی به نمایش بگذارد.

سختی های ساخت برنامه عروسکی برای بزرگسالان

یکی دیگر از امتیازات مثبت این برنامه ضرباهنگ تند و متفاوت آن است و این ریتم تند توانسته باعث گردد مردم به این دست برنامه های تلویزیونی عادت نمایند بنابراین کوتاه بودن هر آیتم و پند و نصیحت نکردن به صورت گل درشت و شوخی با برنامه های تاک شویی که در شبکه های مختلف تلوزیون پخش می گردد باعث شده این 20 دقیقه برنامه شوخی شوخی خسته نماینده پیش نرود و مخاطب ها را در هر گروه سنی پای برنامه بنشاند و باعث نشده این 20 دقیقه به کسالت آوری بگذرد.

ساخت برنامه های عروسکی که مخاطب اصلی آن بزرگسالان باشد، کار ساده ای نیست. برای همین هم تا به امروز چند برنامه معدودی که در آنها عروسک نقش مهمی داشته، توانسته است محبوب گردد و در یادها بماند. برنامه کلاه قرمزی و عروسک هایش و خندوانه با جناب خانش ازجمله برنامه هایی است که عروسک آنها توانستند با قدرت ظاهر شوند و بزرگسالان را هم با خود همراه و به خود علاقه مند نمایند.

در جهان نیز این موضوع ساخت برنامه های عروسکی برای بزرگسالان بسیار مهم بوده و برنامه های خوب و قوی ای در این زمینه نیز ساخته شده است و گنجایش ساخت چنین برنامه هایی در ایران نیز احساس می گردد و هنوز به خوبی از چنین ظرفیت هایی استفاده نشده است. با توجه به این ظرفیت برنامه سازها می توانند به این بخش بیشتر توجه نموده و ایده ها و برنامه های خود را با یاری خلق شخصیت های عروسکی به نمایش بگذارند.

عبدا... روا درباره اجرای متفاوتی که این بار با عروسک ها تجربه نموده بود نیز در گفت وگویی در مورد ساخت برنامه های عروسکی برای بزرگسالان گفته بود می دانستم عروسک ها در جهان نقش مهمی در برنامه های تلویزیونی دارند و ما با این که آثار قابل احترام و بزرگی داریم اما هنوز از نظر تعداد آثار به استاندارد تلویزیون های جهان نزدیک هم نیستیم. به همین دلیل خیلی چالش وسوسه نماینده ای برای من بود.

محمد لقمانیان نیز این بار کار متفاوتی در جهانی عروسکی اش تجربه نموده است. تجربه ای که البته گفته بود سال ها طرح آن را در ذهن می پرورانده و در برنامه شوخی شوخی این فرصت را به دست آورده تا ایده های خود را در آن پیاده کند و گفته بود: لزوما هر برنامه عروسکی برای مخاطب کودک ساخته نمی گردد. من در این چند سال با لقمه آغاز کردم تا این تفکر را پاک کنم و بگویم هر کار عروسکی متعلق به کودک نیست.

با وجود آن که این 40 عروسک دارای شش صداپیشه اصلی هستند اما تنوع صداگذاری ها و استفاده از گویش های مختلف باعث شده تا جذابیت صداگذاری عروسک ها نیز بالا برود و به محبوبیت عروسک های شوخی شوخی اضافه کند و لقمانیان در این زمینه نیز گفته بود سعی کردیم از گویش ها و فرهنگ های مختلف در این برنامه بهره بگیریم و هر عروسک با یک گویش صحبت کند که البته همین موضوع کار را سخت نموده است. اما از آنجا که لقمانیان تاکید دارد کار برای همه مردم ایران است، خواستند تقریبا از هر گویشی در برنامه داشته باشند.

محمد ابوالحسنی تهیه نماینده این مجموعه ازجمله کسانی است که در زمینه فراوری و ساخت برنامه های انیمیشنی شهرت بسیاری داشته و توانسته با ساخت برنامه هایی مانند دیرین دیرین، تهران1500، سیاساکتی، حسن خطرناکه حسن و ... ارزش فراوریی برنامه های انیمیشنی کشور را بالا ببرد و حالا این بار با تهیه نمایندگی برنامه شوخی شوخی در زمینه ساخت برنامه های عروسکی نیز ورود نموده است.

برنامه شوخی شوخی یک تجربه متفاوت این روزهای صداوسیماست و باید دید در ادامه این برنامه و عروسک هایش تا چه میزان می تواند خود را در دل مخاطبانش باز کند.

عروسک هایی که شاید به جمع سلبریتی های عروسکی اضافه شوند و برای خودشان اسم و رسم و برنامه ویژه ای نیز دست و پا نمایند.

آزاده باقری - روزنامه نگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 189

به "شوخی های خیلی جدی!" امتیاز دهید

1 کاربر به "شوخی های خیلی جدی!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوخی های خیلی جدی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید