صاحبان کسب و کارهای سنتی گردشگری همکاری با شرکتهای دانش بنیان را آغاز نمایند

به گزارش وبمستر وبلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، صاحبان کسب و کارهای سنتی گردشگری همکاری با شرکتهای دانش بنیان را آغاز نمایند.

صاحبان کسب و کارهای سنتی گردشگری همکاری با شرکتهای دانش بنیان را آغاز نمایند

دو هفته پیش سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان و خدمات فناورانه در حوزه گردشگری بازدید و در همایش توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش بنیان در دانشگاه علم و فرهنگ سخنرانی کرد.

ضرغامی در آن همایش ضمن بیان اینکه روش ها و کسب و کارهای سنتی و مدرن و فناورانه و خلاق حوزه گردشگری هیچ تعارضی با یکدیگر ندارند، هر دو را مکمل و تقویت نماینده یکدیگر دانست و توضیح داد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در هر سه حوزه ماموریتی خود حمایت می نماید.

اکنون روح الله دهقانی فیروزآبادی که میزبانی همان همایش را برعهده داشت، می گوید خواه ناخواه موج فناوری های نو به زودی به صنعت گردشگری می رسد و در کنار مزیت ها، آسیب های آن نیز اجتناب ناپذیر است، تنها راه کاهش آسیب های آن فرهنگسازی و آموزش فعالان و صاحبان کسب و کارهای سنتی گردشگری است.

فیروزآبادی گفت: صنعت گردشگری یک فناوری قدیمی است، این فناوری از قدیم بر این مدار بوده که فردی به مقصدی سفر و در آنجا مدتی بیش از 24 ساعت اقامت و جاذبه ها و زیبایی آنجا را دیدن کند و به مبدا برگردد، تسهیلات و خدمات این فرآیند از گذشته به صورت سنتی عرضه میشد، اما در دنیا مدرن امروز برای تسهیل این فرآیند خدمات محور، فناوری ها و نوآوری های دیگری به آن اضافه شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اکنون بسیار از فناوری ها با گردشگری ترکیب شده است، مثلا فناوری عینک های واقعیت مجازی (وی آر- VR) با ترسیم فضای سه بعدی از جاذبه ها، گردشگری مجازی را خلق نموده است. حتی با ترکیب گردشگری و پزشکی و درمان، گردشگری سلامت شکل گرفته که نوآوری های آن بر محور صنعت و فناوری گردشگری است.

وی اضافه نمود: با کنار هم قرار دادن گردشگری و حوزه مختلف فناوری های خلاق، محصولات نو خلق می گردد. امروزه خدمات مبتنی بر اینترنت حتی در بخش رزرواسیون هتل های لوکس و بومگردی های سنتی، حمل و نقل، صنعت سفر انتخاب ها و تصمیم گیری ها را برای گردشگران تسهیل و تسریع نموده است.

تقابل و تعارض های اولیه فناوری سنتی و مدرن کمی نگران نماینده است

دهقانی فیروزآبادی اعلام کرد: دنیا امروز در نوآوری های سخت مانند حمل و نقل، تغذیه، درمان، بهینه سازی آب و هوا و هر آنچه که به زندگی عادی مردم مرتبط است تقریبا به همه اهداف خود و به یک رفاه و آسایش زندگی جسمی رسیده است، اکنون نوع بشر روی دغدغه های نرم و روحی متمرکز شده و بعد از چند سده غفلت به تازگی در عین اینکه به رفاه مادی رسیده، متوجه طبیعت پیرامون خود شده و برای طبیعت و زیبایی های دنیا، آثار هنری، تاریخی و سینما دلتنگ شده است تحقیقات نشان می دهد نیازهای ذهنی روحی در دهه های اخیر به شدت نرخ افزایشی داشته است.

وی اعلام کرد: هر سیستم دانامحوری با همه این نقاط مثبت و آگاهی از نقاط ضعف و کاستی های آن بلافاصله به این نتیجه می رسد که باید در حوزه گردشگری و استفاده از فناوری های نو سرمایه گذاری و برنامه ریزی کند.

دهقانی فیروزآبادی جهاد دانشگاهی را اکوسیستم نوآوری نخبگان کشور توصیف کرد و اضافه نمود: اگر مجموعه دانشگاهی به سوی نوآوری و صنایع خلاق حرکت می نماید به این معناست که عرصه و فرصت ارزشمندی برای توسعه بازار و اقتصاد و محصول است؛ البته همواره تقابل و تعارض های اولیه فناوری سنتی و مدرن کمی نگران نماینده است و طبیعی است، من هم نگرانم.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه نمود: همانطور که در توسعه نظام حمل و نقل کشور، با حضور تاکسی های اینترنتی، آژانس های سنتی سرویس دهنده آسیب دیدند، یا توسعه نظام املاک کشور، باعث آسیب آژانس های املاک شدند، توسعه فناوری گردشگری به نظام خدمات سنتی گردشگری هم آسیب می زند که امر بدیهی است و اتفاق می افتد، مختص ایران هم نیست، همه جای دنیا است.

وی اعلام کرد: طول عمر شغل های آینده کمتر از دو سال شده است، این موج به ایران هم خواهد رسید، آسیب ها و چالش های توسعه اطلاعات بر بسترهای شبکه ارتباطی و اتصال به دنیا و همه مزایای آن، غیر قابل اجتناب است، نمیتوان فقط مزایا را گرفت و به آسیب ها بی اعتنایی کرد.

این موج دیر یا زود از راه خواهد رسید

دهقانی فیروزآبادی گفت: همانطور که کسب و کارهای نو و مدرن در همه دنیا به مشاغل سنتی آسیب زده است، ما هم باید منتظر این موج باشیم، اما راه آن فرهنگسازی و آموزش است باید به صاحبان کسب و کارهای سنتی یادآوری کنیم این موج دیر یا زود از راه خواهد رسید، الان هم نباشد، پنج سال یا 10 سال دیگر حتمی است، این مدل کسب و کار تا 10 سال آینده عمر نخواهد داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی اعلام کرد: صاحبان کسب و کارهای سنتی، باید با تغییر رویکرد فعالیت خود را توسعه بدهند، همکاری با شریکان علمی و دانش بنیان را شروع نمایند، سخت افزار و ارتباطات سنتی سر جای خود، اما با تیم های هوشمند دانشگاهی و نوآور که مجهز به نرم افزار هستند اما توان سخت افزاری ندارند، شریک شوند و هم پوشانی نمایند، این پیوند باعث ارتقا می گردد.

وی گفت: موج فناوری نوین برای از بین بردن نظام سنتی کسب و کار نیامده است، بلکه می تواند نواقص و کاستی ها را برطرف و سرعت و دسترسی به خدمات را برای مشتری آسان کند، مشکل جایی است که نظام سنتی خدمات در برابر این تغییر مقاومت کند، آنجاست که کارها سخت می گردد، اگر این فرهنگ کارگروهی مشترک ترویج گردد یقینا خیر و برکت و پیشرفت برای صنایع، مشاغل و کشور خواهد داشت.

دهقانی فیروزآبادی اضافه نمود: صنعت گردشگری نوآورانه و خلاق در کشور ما در جهت پیشرفت، رو به توسعه است و آینده روشنی دارد، در دهه پیش رو صنعت گردشگری کشور مجهز به انواع و اقسام نوآوری و فناوری بسیار پیشرفته خواهد شد، تا پنج سال آینده خدمات صنعت گردشگری نیز مانند همین سرویس های برخط صنایع مختلف مانند حمل و نقل شهری یا تغذیه عادی شده و روی تلفن های همراه همه قرار میگیرد و به صورت عادی و آسان و در دسترس خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 800

به "صاحبان کسب و کارهای سنتی گردشگری همکاری با شرکتهای دانش بنیان را آغاز نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صاحبان کسب و کارهای سنتی گردشگری همکاری با شرکتهای دانش بنیان را آغاز نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید