ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (2)

به گزارش وبمستر وبلاگ، ضدآفتاب به هر ماده یا موادی اطلاق می گردد که پوست را در برابر امواج ماورای بنفش حفاظت می نماید. ضدآفتاب ها ممکن است به صورت لوسیون، کرم، رول، ژل یا اسپری باشند. ولی آیا می دانید SPF درج شده روی ضدآفتاب چه مفهومی دارد؟

ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (2)

ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (2)

درباره ضدآفتاب

ضدآفتاب به هر ماده یا موادی اطلاق می گردد که پوست را در برابر امواج ماورای بنفش حفاظت می نماید. ضدآفتاب ها ممکن است به صورت لوسیون، کرم، رول، ژل یا اسپری باشند. ولی آیا می دانید SPF درج شده روی ضدآفتاب چه مفهومی دارد؟

روی بیشتر ضدآفتاب ها عددی با اسم SPF ذکر شده است. SPF مخفف Sunburn Protection Factor است و بیانگر نسبت مدت زمان ایجاد قرمزی در پی مصرف ضدآفتاب و عدم مصرف آن است. آنچه حایزاهمیت است این است که این معیار فقط جهت میزان گیری UVBاست و به واسطه آن امکان آنالیز حفاظت در برابر UVA نیست. برای دست یابی به SPF مندرج روی محصول، باید همه افراد 2 میلی گرم از این ماده در هر سانتی مترمربع مصرف نمایند و جهت پوشش مناسب روی صورت و گردن باید دو و نیم بندانگشت از ضدآفتاب در هر وعده استفاده گردد.

با توجه به اینکه ضدآفتاب ها به واسطه تعریق و شست وشو پاک می شوند یا در روبروه با نور از بین می فرایند (خصوصا در انواع شیمیایی) و از طرفی نیمه عمر بعضی ترکیب های موجود در ضدآفتاب ها کمتر از 2 ساعت است، بنابراین توصیه می گردد که ضدآفتاب نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل استفاده گردد تا هنگام خروج از منزل کارایی کافی را داشته باشد و هر 2 تا 3 ساعت تجدید گردد.

علت فراوری ضدآفتاب هایی با SPF بالاتر از 30 چیست؟

ضدآفتاب های با SPF 30 می توانند محافظت مناسب و کافی برای پوست ایجاد نمایند ولی با توجه به اینکه، غالب مصرف نمایندگان مقادیر کافی از ضدآفتاب را مصرف نمی نمایند (2 میلی گرم در هر سانتی مترمربع) و کاهش درSPF درج شده در اثر علل محیطی نظیر تعریق، شستشو و پاک کردن رخ می دهد و فیلترها به تدریج در برابر نورخورشید تخریب می شوند و از عیار حفاظتی ضدآفتاب کاسته می گردد، بر همین اساس سازمان غذا و داروی آمریکا فراوری ضدآفتاب های با برچسب SPF بالاتر از 30 و حتی بالاتر از 50 را مدنظر قرار داده است.

انواع ضدآفتاب

ضدآفتاب ها براساس محتویات خود به دو نوع فیزیکی و شیمیایی تقسیم می شوند. ضدآفتاب های فیزیکی عمدتا شامل فیلتر هایی هستند که توانایی بازگرداندن و منعکس کردن نورخورشید را دارند و با نورخورشید واکنش شیمیایی نشان نمی دهند. این دسته عمدتا برای اطفال و بانوان باردار یا شیرده توصیه می گردد. ضد آفتاب های شیمیایی همان گونه که از نامشان پیدا است عمدتا شامل فیلتر هایی هستند که با نورخورشید واکنش شیمیایی نشان می دهند و مانع از رسیدن نور آفتاب به سلول های پوست می شوند.

مصرف ضد آفتاب مختص تابستان است؟

نه، ضدآفتاب را باید در تمامی فصول (حتی زمستان) و در تمامی شرایط آب وهوایی (هوای صاف و آفتابی و هوای ابری) مصرف کرد.توصیه می گردد تا تمامی افراد بالای 6 ماه از ضدآفتاب استفاده نمایند. ولی آیا با مصرف ضدآفتاب می توان اطمینان داشت که محافظت کاملی در برابر نور آفتاب حاصل شده است؟ نکته ای که در پاسخ به این سوال باید به آن اشاره نمود، این است که استفاده از ضدآفتاب فقط به اسم بخشی از دستورالعمل پیشگیری در برابر نورآفتاب است، چرا که حتی در صورت استفاده کافی و با تواتر صحیح از ضدآفتاب، محافظت صددرصد حاصل نمی گردد و ضرورت استفاده از پوشش مناسب و حتی الامکان قرار نگرفتن در معرض نور در ساعت های اوج شدت آفتاب وجود دارد.

توصیه هایی فراتر از مصرف ضدآفتاب

محافظت باید پایدار و به میزان کافی باشد: هیچ نکته مثبتی در استفاده نامنظم از یک ضدآفتاب وجود ندارد، تحت چنین شرایطی، آسیب از حالت معمول هم بدتر خواهد بود. باید به این نکته اشاره نمود که مصرف کم ضدآفتاب، خود می تواند سبب آسیب پوستی و لک روی پوست گردد.

استفاده از عینک آفتابی: عینک های آفتابی همان طور که چشم ها را محافظت می نمایند، پوست اطراف آن را هم محافظت می نمایند. شیشه های عینک باید به نوعی باشند که 100درصد اشعه های ماوراء بنفش را فیلتر نمایند. بنابراین منطقی آن است که عینک های آفتابی ساخته شده به وسیله سازندگان معروف و معتبر، انتخاب گردد. بهتر است که از عینک های آفتابی با شیشه های عظیم و بیضی شکل، مشابه شکل چشم، یا شیشه هایی با محافظ جانبی پهن تر، جهت جلوگیری از اشعه هایی که از اطراف به چشم می رسند، استفاده گردد.

استفاده از کلاه های لبه پهن: کلاه هایی که لبه پهن ندارند، قادر به محافظت موثر از پوست صورت در برابر آفتاب نیستند. حتی کلاه های لبه پهن هم محافظت موثر در برابر اشعه های خورشید را (آنها تقریبا معادل اند با یک ضدآفتاب با SPF 3) تامین نمی نمایند. از این جهت در هر حالت حتی زمانی که کلاه لبه پهن پوشیده می گردد، محافظت های تکمیلی مانند استفاده از یک ضدآفتاب برای صورت و پرهیز از قرارگیری غیرضروری در معرض آفتاب، باید انجام گردد. برای سرهای بی مو، که در معرض خطر بالای ایجاد آسیب خورشیدی هستند، کلاه نقش بسیار موثرتری را در محافظت پوست ایفا می نماید. افراد بی مو و کم مو باید در طول فعالیت های خارج از خانه کلاه به سر نمایند.

استفاده از لباس های پوشیده: لباس های پوشیده با بافت متراکم و نازک (آستین بلند، شلواربلند یا دامن بلند) می توانند پوست را تا حدی در برابر نورآفتاب محافظت نمایند.

انتخاب محل مناسب: هنگام بیرون رفتن، حتی الامکان در سایه باشید.

به موقع ضدآفتاب بزنید: ضدآفتاب را 30 دقیقه پیش از قرار گرفتن در آفتاب، در تمام نواحی باز پوست بهره ببرید و پس از شنا کردن یا عرق کردن آن را تکرار کنید.

ضدآفتاب ها عارضه ای هم دارند؟

ضدآفتاب ها هم نظیر هر محصول مراقبت از پوست می توانند در بعضی افراد با حساسیت پوستی بالا، سبب ایجاد پاره ای از عوارض شوند، نظیر:سوزش چشم ها: این یک عارضه متداول در صورت استفاده از یک ضدآفتاب است. حس سوزش غالبا به تحریک شدن چشم ها به وسیله بخار این محصول بستگی دارد. افرادی که با این مشکل روبرو می شوند، باید ضدآفتاب شان را عوض نمایند (ترجیحا از ضدآفتاب فیزیکی که حاوی دی اکسیدتیتانیوم است، استفاده نمایند) یا ضدآفتاب را با فاصله بیشتری نسبت به لبه پلک استفاده نمایند. به طورکلی، هر ضدآفتابی که در تماس مستقیم با چشم ها قرار بگیرد، به علت مالیدن چشم ها به وسیله فرد پس از استفاده از ضدآفتاب، یا به علت فراینده بودن آن، می تواند باعث سوزش چشم گردد. ضدآفتاب های مقاوم در برابر آب کمتر فراینده هستند و برای منطقه ها اطراف چشم ها پیشنهاد می شوند.حساسیت پوستی: از آنجایی که احتمال ایجاد حساسیت در پی مصرف تمامی محصول های پوستی امکان پذیر است یک مشکل متداول دیگر، حساسیت پوستی پس از مصرف ضدآفتاب است. این مساله بیشتر در خصوص ضدآفتاب های شیمیایی مشکل زاست. ضدآفتاب های فیزیکی، عموما باعث واکنش های پوستی نمی شوند. در بسیاری موارد، حساسیت پوست ناشی از تماس با ضدآفتا ب ها، به علت سایر سازه های موجود در محصول، مثل عطرها یا نگه دارنده ها است و لزوما به خاطر خود ضدآفتاب نیست. حساسیت پوستی در افراد می تواند به شکل قرمزی، سوزش یا خارش ظاهر گردد و حتی در مواردی پس از التهاب، لک ایجاد کند. با توجه به این موضوع که ضدآفتاب های حاوی فیلترهای شیمیایی می توانند ایجاد حساسیت بنمایند، مصرف نماینده می تواند از ضدآفتاب فیزیکی استفاده کند. به همین دلیل این نکته را هم باید درنظر داشت که متاسفانه ورود یا فراوری محصول های آرایشی و پوستی فاقد نام و نشان تعیین، تقلبی و یا فاقد تاییدیه وزارت بهداشت هم در ایجاد عوارض ناشی از مصرف آنها سهم عمده ای دارند و بنابراین ایجاب می نماید تا مصرف نمایندگان، محصول های معتبر با تاییدیه وزارت بهداشت را از مراکز معتبر تهیه نمایند تا از این گونه مشکل ها به میزان قابل ملاحظه ای کاسته گردد.

خلاصه این که...

خلاصه این که آنالیز های اخیر افزایش آمار شیوع تومورهای پوستی را در میان مردم، با وجود افزایش آگاهی و فراوری روزافزون ضدآفتاب ها نشان می دهد. علت اصلی به طور آشکار این است که مصرف نمایندگان آنها با تصور اشتباه از برخورداری از امنیت و حفاظت کامل، به قرار گرفتن طولانی مدت در برابر آفتاب ترغیب می شوند. باید به خاطر سپرده گردد که، با ماندن در آفتاب برای مدت زمان طولانی، حتی فردی که به شکل کامل و مناسب پوستش را با یک ضدآفتاب پوشانده است، به پوستش اجازه می دهد که میزان مشخصی از تابش که باعث صدمه به پوست می گردد را جذب کند.

ضدآفتاب ها آخرین خط دفاعی در برابر خورشید هستند. آنها برای ایجاد میزانی محافظت در برابر بخش هایی از بدن، مثل صورت و دست ها، که به ناچار در معرض آفتاب هستند، طراحی شده اند. خط مقدم دفاع، اجتناب از خورشید تا حدامکان است.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 497

به "ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید