طرز تهیه بتونه روغنی

به گزارش وبمستر وبلاگ، طرز تهیه بتونه روغنی در کیفیت نقاشی دیوارها و ایجاد سطحی یکدست نقش مهمی دارد. بتونه کاری مهم ترین فاکتور تاثیرگذار روی انواع نقاشی ساختمان است و باید از مرحله ساخت بتونه یا اجرای آن با دقت و مهارت کافی انجام گردد.

طرز تهیه بتونه روغنی

اگر شما هم علاقه دارید طرز ساخت بتونه روغنی را یاد بگیرید این مطلب را تا آخر مطالعه کنید. در اینجا می خواهیم درباره دستور تهیه بتونه روغنی برای دیوار و درب فلزی صحبت کنیم. در ابتدا به این موضوع می پردازیم که بتونه روغنی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه طرز تهیه بتونه روغنی و سایر امور تخصصی نقاشی ساختمان و بعلاوه ثبت درخواست جهت دریافت خدمات باکیفیت و ارزان، با نقاشان ممتاز در تماس باشید.

نکات کلیدی

  • بتونه روغنی نوعی بتونه ساختمانی است که برای سطوح فلزی، دیوارها و سقف ها به کار می رود.
  • سطوحی که در نظر دارید رنگ روغن بزنید باید با بتونه روغنی بتونه کاری شوند.
  • برای روان تر شدن بتونه روغنی می توانید به مخلوط تهیه شده میزان بیشتری روغن بتونه اضافه کنید.
  • بتونه روغنی را می توانید داخل استانبولی بنایی یا روی سطحی صاف و هموار به ابعاد 70 در 70 درست کنید.

بتونه روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟

بتونه روغنی نوعی بتونه ساختمانی است که برای دیوارها و درب هایی استفاده می گردد که قرار است با رنگ روغن رنگ شوند. مهم ترین ویژگی بتونه روغنی مرغوب و باکیفیت این است که روان باشد و به راحتی روی سطح مورد نظر کشیده گردد.

بتونه روغنی معمولا به صورت آماده در بازار موجود است و می توانید برای سطوح کوچک از آن بهره ببرید. اما اگر می خواهید سطوح وسیع تری را بتونه کاری کنید پیشنهاد ما این است که مطابق طرز تهیه بتونه روغنی با استفاده از پودر مل، بتونه باکیفیت آماده کنید.

در عین حال آشنایی با فرمول تهیه بتونه روغنی مزایای زیادی دارد؛ چون می توانید بتونه روغنی را در هر رنگی که می خواهید آماده کنید. از بتونه روغنی برای بتونه کاری دیوارها و درب های ساختمان استفاده می گردد و می توانید آن را در رنگ های مختلف، متناسب با محیط تهیه کنید.

طرز تهیه بتونه روغنی

معمولا تهیه بتونه روغنی و بتونه کاری به عهده نقاش ساختمان است و با مهارت کافی این کار را انجام می دهد. اما اگر خودتان می خواهید این کار را انجام دهید باید بتونه متناسب با جنس رنگ مورد نظرتان را بشناسید.

انواع بتونه را در بیشتر مواقع داخل استانبولی بنایی تهیه می نمایند. اما اگر میزان بتونه مورد احتیاج شما کم باشد می توانید آن را روی تخته بتونه یا سطح صافی با مساحت 70 در 70 هم آماده کنید.

در ادامه با طرز تهیه بتونه روغنی و مراحل آن آشنا خواهیم شد.

همانطور که گفتیم بتونه روغنی برای سطوحی استفاده می گردد که قرار است برای رنگ آمیزی آن ها از رنگ روغنی استفاده گردد. یکی از مزیت های طرز تهیه بتونه روغنی دست ساز این است که می توانید آن را مطابق با رنگ دیوار یا درب بسازید و بهره ببرید.

در حالت کلی طرز تهیه بتونه روغنی کمی وقت گیر و سخت است و احتیاج به مهارت و تجربه دارد. اگر فکر می کنید از عهده این کار برنمی آیید می توانید بتونه آماده را از رنگ فروشی ها بخرید. این نوع بتونه ها به صورت آماده به فروش می رسند ولی کیفیت خیلی بالایی ندارد.

طبق دستور طرز تهیه بتونه روغنی به رنگ روغن براق، روغن مخصوص بتونه یا روغن الیف، پودر بتونه یا مل، آب و وایت اسپریت یا تینر روغنی احتیاج داریم.

برای آماده کردن بتونه روغنی دیوار، این مراحل را دنبال کنید؛

  • ابتدا داخل سطل یا روی سطحی صاف میزانی از رنگ مخصوص بتونه براق یا رنگ روغنی براق می ریزیم.
  • سپس روغن بتونه و پودر مل را به آن اضافه می کنیم.
  • ترکیب به دست آمده را با کاردک مخصوص با هم مخلوط می کنیم تا پودر مل کاملا حل و یکدست گردد.
  • بعد از این مرحله نوبت به اضافه کردن آب سرد و تینر روغنی است. باید آب را به میزان ای اضافه کنید که بتونه حالت چسبندگی پیدا نکند.
  • اگر بتونه آماده شده شما چسبناک شده است به آن کمی تینر روغنی اضافه کنید.
  • اگر می خواهید بتونه روغنی شما روان تر باشد باید میزان روغن بتونه را بیشتر کنید.

بتونه کاری تنها مختص دیوارها، سقف و درب های چوبی نیست. بلکه سطوح فلزی مانند چارچوب ها، درب های آهنی، پنجره های آهنی و سایر سازه های فلزی هم احتیاج به بتونه کاری قبل از رنگ آمیزی دارند.

بتونه کاری درب های فلزی

طرز تهیه بتونه روغنی برای درب فلزی هم مشابه دیوارها و سقف است و فرق زیادی ندارد. برای مثال در ساختمان های در حال ساخت بتونه کاری چارچوب ها بعد از سنباده و ضدزنگ زدن آن ها امری لازم است.

  • در این فرایند، قسمت های گوشه چارچوب ها در محل اتصال میله عمودی به افقی را باید با بتونه پر کنید.
  • علاوه بر این محل جوش لولاها به چارچوب و هر قسمتی که پستی و بلندی دارد هم باید بتونه گردد.
  • بتونه روغنی برترین گزینه برای بتونه کاری قطعات آهنی است که در قسمت های داخلی ساختمان به کار رفته اند.
  • برای بتونه کاری درب های آهنی و آهن آلاتی که در قسمت های بیرونی ساختمان تعبیه شده اند باید از بتونه سنگی بهره ببرید. این قسمت ها در معرض باد و باران و رطوبت هستند و طرز تهیه بتونه روغنی برای آن ها مناسب نیست.
  • بعد از بتونه کاری سطوح آهنی باید آن ها را سنباده بزنیم تا کاملا صاف و یکدست شوند.
  • اگر دیوارها یا سطوح فلزی به خوبی سنباده کشیده نشوند رنگ آمیزی نهایی نما و کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

اهمیت رعایت اصول طرز تهیه بتونه روغنی برای سطوح مختلف، مخصوصا سازه های فلزی که در معرض رطوبت هستند بر هیچکس پوشیده نیست. اما این نکته را از قلم نیاندازید که برای رنگ آمیزی این سطوح حتما باید از رنگ های باکیفیت و مقاوم بهره ببرید.

جمع بندی

آشنایی با طرز تهیه بتونه روغنی به شما یاری می نماید سطوح را قبل از رنگ آمیزی نهایی به خوبی زیرسازی و آماده کنید. با این کار نمای نهایی سطح رنگ شده زیباتر خواهد شد و هیچ پستی و بلندی قابل مشاهده نخواهد بود.

چنانچه نکات مهم طرز تهیه بتونه روغن را رعایت کنید، قطعا بتونه بسیار باکیفیتی آماده خواهید کرد؛ در صورتی که مهارت کافی در این زمینه ندارید، بهتر است برای پیشگیری از اسراف و هدررفت مصالح، از یک نقاش باتجربه یاری بگیرید.

سوالات متداول

بتونه روغنی چیست؟

بتونه روغنی نوعی بتونه برای زیرسازی دیوارها، سقف ها و درب و پنجره های فلزی است. سطوحی که می خواهید رنگ روغن بزنید باید با بتونه روغنی زیرسازی شوند.

مواد لازم برای بتونه روغنی چیست؟

برای تهیه بتونه روغنی به رنگ روغن براق، روغن مخصوص بتونه یا روغن الیف، پودر بتونه یا مل، آب و وایت اسپریت یا تینر روغنی احتیاج دارید.

آیا بتونه روغنی برای بتونه کاری سطوح فلزی خارج از ساختمان مناسب است؟

خیر.این سطوح فلزی در قسمت های خارجی ساختمان اغلب در معرض باد و رطوبت هستند؛ بنابراین بتونه روغنی گزینه مناسبی برای بتونه کاری آن ها نیست. برای بتونه کاری این سطوح باید از بتونه سنگی بهره ببرید.

اگر حین ساخت بتونه روغنی، مخلوط به دست آمده چسبنده شد چکار کنیم؟

اگر بتونه روغنی آماده شده حالت چسبندگی داشت به آن کمی تینر روغنی اضافه کنید.

منبع: آچاره
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 940

به "طرز تهیه بتونه روغنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بتونه روغنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید