عامل هوش مصنوعی چیست؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، وقتی به عامل های هوش مصنوعی فکر می کنید آیا دستیار هوش مصنوعی شخصی مانند جارویس تونی استارک را تصور می کنید؟ شاید یک TARS آرام و تحت فشار از Interstellar؟ یا بیشتر در خصوص طیف ترسناک یک HAL 9000 غیر اخلاقی مستقیما از سال 2001: یک ادیسه فضایی؟

عامل هوش مصنوعی چیست؟

نگران نباشید: فناوری کنونی به آن نوع داستان های علمی تخیلی نزدیک نمی گردد - هنوز نه. در حال حاضر عامل های هوش مصنوعی از مدل های زبان بزرگ مانند GPT-3 برای درک اهداف ایجاد وظایف و تکمیل آنها استفاده می نمایند. می توانید از آن ها برای اتوماتیکسازی کار و برون سپاری وظایف شناختی پیچیده ایجاد تیمی از همکاران روباتیک برای پشتیبانی از همکارانتان بهره ببرید.

این زمینه هنوز بسیار تازه است بنابراین گزینه های تجاری زیادی برای آغاز ایجاد عامل های هوش مصنوعی خود هنوز وجود ندارد. با این حال آن را در رادار خود نگه دارید: همه چیز به طرز سرگیجه آوری سریع در حال حرکت است.

عامل هوش مصنوعی چیست؟

در حال حاضر تعامل با هوش مصنوعی از یک فرایند آشنا پیروی می نماید. شما یک پرامپت وارد می کنید و مدل هوش مصنوعی پاسخ را بر اساس ورودی محاسبه می نماید. هر بار که می خواهید یک خروجی تازه داشته باشید باید یک پرامپت ارائه دهید. همواره یک انسان برای آغاز این فرآیند وجود دارد.

عامل هوش مصنوعی به روش متفاوتی کار می نمایند. این عامل ها طوری طراحی شده اند که مستقل فکر و عمل نمایند. تنها چیزی که باید ارائه کنید یک هدف است - تحقیق در خصوص رقبا یا خرید پیتزا. آنها با تکیه بر بازخوردهای محیط و مونولوگ درونی خود لیستی از وظایف ایجاد می نمایند و دست به کار می شوند. گویی عامل های هوش مصنوعی می توانند خود را تشویق نمایند دائما در حال تکامل و تطبیق برای رسیدن به هدف خود به برترین شکل ممکن هستند.

در مقایسه با اتوماسیون اصلی - جایی که طیفی از محرک ها را بر اساس داده ها یا شرایط های سیستم تنظیم می کنید و اتفاقات بعدی را پیکربندی می کنید - عامل هوش مصنوعی می تواند در محیط های غیرقابل پیش بینی که در آن اطلاعات تازه زیادی وجود دارد کار کند. این اتوماسیون هوشمند مصنوعی است.

عامل هوش مصنوعی نیز می تواند به خوبی از کامپیوترها استفاده نمایند. عامل ها می توانند وب را مرور نموده از برنامه ها استفاده نمایند فایل ها را بخوانند و بنویسند با کارت اعتباری شما پرداخت نمایند و حتی لپ تاپ شما را در حین انجام این کار کنترل نمایند.

این یک گام دیگر به سوی AGI (هوش عمومی مصنوعی) است. ما در حال نزدیک تر شدن به لحظه ای هستیم که یک ماشین می تواند همان کارهایی را انجام دهد که انسان ها می توانند در هر موضوع یا حوزه تخصصی انجام دهند با انعطاف پذیری کامل و عملکرد برتر.

عامل هوش مصنوعی چگونه کار می نماید؟

هنگامی که هدف خود را وارد می کنید عامل هوش مصنوعی مراحل اولیه سازی هدف را انجام داده درخواست شما را به هسته LLM ارسال می نماید (آنهایی که اکنون استفاده می شوند GPT-3.5 و GPT-4 هستند) و اولین خروجی مونولوگ داخلی خود را برمی گرداند و نشان می دهد که متوجه می گردد چه کاری باید انجام دهد.

مرحله بعدی ایجاد یک لیست وظایف است. بر اساس هدف مجموعه ای از وظایف را ایجاد می نماید و می فهمد که به چه ترتیبی باید آنها را تکمیل کند. هنگامی که تصمیم گرفت که یک برنامه قابل اجرا دارد آغاز به جستجو برای اطلاعات می نماید.

از آنجایی که عامل می تواند از کامپیوتر به همان شیوه شما استفاده کند می تواند اطلاعات را از اینترنت جمع آوری کند. بعلاوه بعضی از عامل ها هستند که می توانند با سایر مدل های هوش مصنوعی ارتباط برقرار نمایند تا وظایف و تصمیم گیری ها را برون سپاری نموده و به آن ها اجازه دهند به فراوری تصویر پردازش داده های جغرافیایی یا بیشن رایانه ای دسترسی داشته باشند.

همه داده ها به وسیله عامل ذخیره و مدیریت می شوند. عامل هم می تواند آن ها را به شما بازگرداند و هم می تواند استراتژی خود را در حین حرکت به جلو بهبود بخشد.

هنگامی که وظایف انجام می شوند عامل با جمع آوری بازخورد چه از منابع خارجی و چه از تک گویی داخلی ارزیابی می نماید که هنوز تا چه حد از هدف فاصله دارد. سپس تا رسیدن به هدف عامل به تکرار ادامه می دهد؛ وظایف بیشتری ایجاد نموده اطلاعات و بازخورد بیشتری جمع آوری می نماید و بدون مکث به جلو حرکت می نماید.

این مراحل فرایند کلی را توصیف می نماید که یک عامل AI معمولی می تواند برای تکمیل هر هدفی انجام دهد. اما بسته به نحوه تنظیم عامل ها به وسیله توسعه دهندگان مراحل ممکن است متفاوت سازماندهی شوند. این بعلاوه فقط عامل هایی را توصیف می نماید که ما در رایانه های خود یا در یک پلتفرم نرم افزار استفاده می کنیم - انواع دیگری از عامل های هوش مصنوعی وجود دارند که در ادامه به آنالیز آنها خواهیم پرداخت.

نمونه هایی از عامل های هوش مصنوعی در عمل

عامل هوش مصنوعی در عمل چگونه به نظر می رسد؟ در اینجا چند نمونه را مرور می کنیم:

  • در یک شهر مجازی با 25 عامل هوش مصنوعی چه اتفاقی می افتد؟ دانشگاه استنفورد و گوگل کنجکاو بودند بنابراین از API هوش مصنوعی OpenAI برای ایجاد این شهر مجازی و مشاهده نحوه زندگی آنها استفاده کردند. برای پشتیبانی از این آزمایش تیم یک پلتفرم برای ذخیره خاطرات و پرامپت های پایه ایجاد کرد که به هر عامل هدف می دهد. از آن موقع به بعد عامل های هوش مصنوعی توانستند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند جزئیات روابط خود را به خاطر بسپارند و حتی یک جشن روز ولنتاین را برنامه ریزی نمایند.
  • خودروهای خودران نمونه دیگری از عامل های هوش مصنوعی هستند زیرا آنها خودرو را برای رفتن از نقطه A به B در حالی که در جاده می مانند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می نمایند کنترل می نمایند. بسته به توسعه سیستم های خودران وسایل نقلیه ممکن است با یکدیگر و با زیرساخت های شهری همکاری نمایند و یک سیستم هوش مصنوعی چند عامله را یکپارچه نمایند.
  • عامل های هوش مصنوعی که می توانیم در رایانه های خود استفاده کنیم برای طیف گسترده ای از وظایف عالی هستند. تحقیق یکی از آنهاست. از آنجایی که آن ها می توانند از لپ تاپ شما به همان روشی که شما استفاده می کنید استفاده نمایند می توانید آن ها را موظف کنید که اینترنت را برای یافتن اطلاعات جستجو نمایند آن را در پایگاه های داده و فایل ها سازمان دهی نمایند آن ها را خلاصه نموده و نتایج را با شما آنالیز نمایند.
  • با نگاهی به آینده تصور دنیایی از تیم های انسانی کوچک تر که از تیم های بزرگ عامل هوش مصنوعی برای ایجاد شرکت های کارآمدتر استفاده می نمایند آسان است. انسان ها در راس استراتژی و ایجاد روابط با انسان های دیگر خواهند بود در حالی که عامل های هوش مصنوعی می توانند هر چیز دیگری را اتوماتیک نمایند احتمالا با سایر عامل ها یا عامل های شرکت ها و ارگان های دولتی ارتباط برقرار نمایند.

راهی برای اعمال عامل هوش مصنوعی برای تقریبا هر کاری وجود دارد حداقل در جایی که به عملنمودهای استراتژیک یا خلاقانه سطح بالاتر احتیاج نیست. از آنجایی که آنها از LLM برای استدلال استفاده می نمایند به قابلیت های مدلی که شما استفاده می کنید محدود می شوند. با بهبود این موارد هوش مصنوعی ممکن است تفاوت های ظریف بیشتری پیدا کند و نکات دستیابی به یک هدف را با وضوح بیشتری درک نموده و آنها را برای کارهای پیچیده تر در آینده مناسب کند.

عامل های هوش مصنوعی که می توانید همین الان امتحان کنید

برای اینکه خودتان هم مطمئن شوید لیست کوتاهی از برنامه هایی را که می توانید امتحان کنید گردآوری کردم. همه اینها در مراحل اولیه توسعه هستند بنابراین در طول مسیر انتظار اشکالات و زمان انتظار طولانی را داشته باشید. با این حال مطمئن هستم که شما می توانید پتانسیل را در اینجا احساس کنید.

برنامه های همه منظوره

AI Agent یک برنامه انعطاف پذیر است که به شما امکان می دهد با انتخاب نام هدف و مدل هوش مصنوعی که باید استفاده کند عامل های خود را ایجاد کنید (GPT-3.5 Turbo و GPT-4 در حال حاضر در دسترس هستند). پس از اینکه هدف را میزان دهی اولیه کرد و اولین لیست کار را ایجاد کرد می توانید وظایف خود را ویرایش و اضافه کنید. سازنده گردش کار بصری به زودی ارائه می گردد. برای تکمیل هر مرحله به آن موقع بدهید: تکمیل کارهای پیشرفته ممکن است بیش از 20 دقیقه طول بکشد.

AgentGPT طرح آشنای ChatGPT را دارد که به شما امکان می دهد چندین عامل هوش مصنوعی ایجاد و مدیریت کنید. بسیار شهودی و سریع است اما نتایج متناقض است. بعلاوه یک کتابخانه برای توسعه دهندگان وجود دارد بنابراین می توانید چرخش خود را بر روی آن پیاده سازی کنید.

HyperWrite Assistant یک عامل هوش مصنوعی است که بر مرورگر کروم شما نصب می گردد. هنوز در مراحل اولیه توسعه و در لیست انتظار واقع شده است بنابراین فعلا کارایی چندانی ندارد.

برنامه های تحقیقات آنلاین

aomni یک عامل هوش مصنوعی است که در وب در پی اطلاعات در خصوص هر موضوعی که شما انتخاب می کنید کراول می نمایند. هدف شما را می گیرد یک لیست کار ایجاد می نماید آن را یکی یکی تکمیل می نماید و نتیجه را به وسیله ایمیل به شما تحویل می دهد. تکمیل آن حداقل 15 دقیقه طول می کشد و می توانید دو بار در روز به صورت رایگان از آن بهره ببرید.

Toliman AI یکی دیگر از گزینه های قابل اجرا برای تحقیقات آنلاین است که روند مشابهی را دنبال می نماید. می توانید انتخاب کنید که چند مرجع باید قبل از جمع آوری نتیجه نهایی پیدا کند. هنگام ثبت نام چند اعتبار برای آزمایش ویژگی ها دریافت می کنید. هر اعتباری که در بالای آنها بخرید از توسعه برنامه پشتیبانی می نماید.

ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی

Fine-Tuner به شما یاری می نماید طیف وسیعی از ابزارهای دارای هوش مصنوعی را بسازید. می توانید با استفاده از BabyAGI و AutoGPT با رویکرد بدون کد عامل های هوش مصنوعی ایجاد کنید اما ابزارهای هوش مصنوعی دیگری نیز وجود دارد:

  • یک ربات پرسش و پاسخ سند. شما مجموعه ای از اسناد را آپلود می کنید. سپس می توانید سوال بپرسید و پاسخ ها بر اساس داده های آن اسناد خواهد بود.
  • جاسازی هایی که داده های شما را به نمایش های برداری تبدیل می نمایند و پردازش مدل های هوش مصنوعی را آسان تر می نمایند در صورتی که در یادگیری ماشین سرمایه گذاری می کنید.
  • تنظیم دقیق که فرآیند انطباق یک LLM همه منظوره با وظایف خاص یا حوزه های دانش است. این کار معادل در اختیار گرفتن GPT-3 و آموزش آن برای دانستن نحوه کار با داده های شرکت شما است.

برای توسعه دهندگان

اگر کدنویسی می دانید می توانید کارهای بیشتری را با عامل های هوش مصنوعی انجام دهید. در اینجا چند ایده برای آغاز وجود دارد:

  • BabyAGI (paper, GitHub)
  • LangChain (بک اند برای BabyAGI)
  • Pinecone (دیتابیس های وکتور)
  • AgentGPT (برای استقرار عامل ها در مرورگر شما)

پیامدها

چنین امکاناتی شگفت انگیز است اما چه اتفاقی می افتد اگر و زمانی که عامل های هوش مصنوعی آغاز به توسعه در هر بخش از زندگی ما نمایند؟ آیا می توانیم به این فناوری اعتماد کنیم تا وظایف مهم تری را در آینده بر عهده بگیرند؟

هنوز هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد زیرا تمام این تکنولوژی های بسیار تازه هستند. در اینجا خلاصه ای از سوالات اصلی در خصوص این موضوع را مرور می کنیم.

آیا عامل های هوش مصنوعی درک احساسی دارند؟

با آنکه یکی از کارمندان گوگل معتقد بود که یکی از مدل های زبان بزرگ این شرکت چنین درکی را دارد اتفاق نظر فعلی این است که نه هوش مصنوعی حساس نیست.

آیا عامل هوش مصنوعی مشاغل ما را خواهد گرفت؟

این فناوری کاملا جانشین مشاغل خواهد شد و تغییراتی را در بازار ایجاد خواهد نمود؛ اگرچه هیچ منظره روشنی از زمان و چگونگی وقوع آن وجود ندارد. کارکنان انسانی ممکن است با عامل های هوش مصنوعی در صنایع مختلف جایگزین شوند. در عین حال ممکن است موقعیت های بیشتری برای توسعه و نگهداری هوش مصنوعی به همراه موقعیت های انسان ایجاد گردد تا اطمینان حاصل گردد که تصمیمات انسانی اقدامات هوش مصنوعی را راهنمایی می نمایند و نه برعکس.

آیا عامل هوش مصنوعی تعصب و تبعیض را تداوم می بخشد؟

یک مدل هوش مصنوعی به میزان داده هایی که روی آن آموزش داده شده بی طرف است-بنابراین بله آنها مغرضانه هستند. مقابله با این مسائل مستلزم ایجاد تغییراتی در فرآیندهای یادگیری ماشین و ایجاد مجموعه داده هایی است که طیف کاملی از دنیای انسانی و تجربه را نشان می دهد.

وقتی یک عامل هوش مصنوعی اشتباه می نماید چه کسی مقصر است؟

این یک موضوع چالش برانگیز اخلاقی و حقوقی بوده و هنوز معین نیست چه کسی باید مقصر حوادث و عواقب ناخواسته باشد. توسعه دهندگان؟ صاحبان سخت افزار/نرم افزار؟ اپراتور انسانی؟ با ایجاد قوانین تازه و اجرای نرده های محافظ صنعت می توانیم بفهمیم که عامل های هوش مصنوعی چه نوع نقش هایی را می توانند یا نمی توانند ایفا نمایند.

عامل های هوش مصنوعی برای همه

تصور همه احتمالات و پیامدهای عامل های هوش مصنوعی در این زمینه سخت است. فقط یک چیز قطعی است: زندگی و کار در این فرآیند دگرگون می گردد.

اگر این زمینه به همان سرعتی که هوش مصنوعی در حال رشد است رشد کند پلتفرم های عامل تجاری هوش مصنوعی ممکن است خیلی زود وارد بازار شوند. البته آنها ممکن است به میزان همتایان خیالی خود ویژگی های زیادی نداشته باشند.

منبع: https://zapier.com/blog/ai-agent/

منبع: مجله شنبه
انتشار: 11 تیر 1402 بروزرسانی: 11 تیر 1402 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 959

به "عامل هوش مصنوعی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل هوش مصنوعی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید