دلیل ابتلای دوباره به اومیکرون چیست؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، عضو هیئت علمی بیوتکنولوژی در دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران با اشاره به ابتلای دوباره بعضی افراد به اُمیکرون، گفت: بعد از ابتلا به اُمیکرون که عمدتاً خفیف است، سیستم ایمنی بعضی افراد به قدر کافی تحریک نمی گردد. این افراد در روبرو دوباره با ویروس نمی توانند پاسخ ایمنی خوبی دهند و به همین دلیل دوباره به کرونا مبتلا می شوند.

دلیل ابتلای دوباره به اومیکرون چیست؟

به گزارش ایسنا، مصطفی نوری زاده با اشاره به شیوع اُمیکرون و موج ششم کرونا در ایران، اظهار کرد: در این موج در مقایسه با موج قبلی که کرونای دلتا شیوع داشت، فرایند ابتلا به بیماری بسیار کاهشی است، اما این طور نیست که به این موج سرعت از بین برود، به طوری که پیش بینی می گردد تا بعد از عید نوروز هم درگیر موج ششم باشیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می گردد حدود 3 هفته بعد به قله موج ششم کرونا برسیم، گفت: بعد از آن شیب بیماری به مرور آرام گردد، برخلاف موج پنجم و شیوع دلتا که تا 9 ماه ادامه داشت.

عضو هیئت علمی بیوتکنولوژی در دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران با اشاره به پایین بودن تعداد ابتلا و فوتی ها به کرونای اُمیکرون در موج ششم، در مقایسه با موج قبلی، گفت: باید توجه داشت که کرونای اُمیکرون خفیف نیست، فقط نسبت به دلتا خفیف تر است، به طوری که کرونای دلتا شدت بیماری زایی و میزان مرگ ومیر بیشتری داشت. در اُمیکرون هم مرگ ومیر و بیماران بدحال نیازمند آی سی یو داریم، اما نسبت به دلتا کمتر است.

وی دلیل دیگر ابتلا و مرگ ومیر کمتر مبتلایان به اُمیکرون در مقایسه با دلتا را واکسیناسیون مطرح کرد و اضافه کرد: واکسینه شدن افراد و حتی ابتلای قبلی به کرونا باعث ایجاد ایمنی شده، تا جایی که اُمیکرون در بسیاری از افراد به صورت ابتلای خفیف جلوه می نماید که نشان می دهد واکسیناسیون تا چه میزان مؤثر است.

نوری زاده اعلام کرد: ما در میان فوتی های کرونا، هم افراد واکسینه شده داریم و هم واکسینه نشده، اما مقایسه این دو بسیار فرق دارد. مطالعه ای از سوئیس نشان می دهد میزان مرگ ومیر افراد واکسینه شده 48 برابر کمتر از افرادی است که واکسینه نشده اند. مطالعه دیگری این عدد را 98 برابر اعلام نموده که نشان می دهد واکسن تا چه میزان می تواند جلوی مرگ ومیر را بگیرد.

دانشیار سابق بیوتکنولوژی دارویی در ترکیه با بیان اینکه سویه های تازه به خاطر جهش در ویروس ها اتفاق می افتد، یادآور شد: در ویروس دلتا حدود 50 جهش رخ داده که نزدیک به 32 جهش بر روی پروتئین اسپایک ویروس بوده، یعنی پروتئین اسپایک در 32 ناحیه دچار تغییر شده است. اسپایک همان پروتئینی است که به سلول های ما متصل می گردد و به وسیله آن ژنوم ویروس وارد سلول های ما می گردد و ما را آلوده می نماید. این جهش یا تغییرات در اُمیکرون نسبت به سویه های قبلی مقداری بیشتر بوده و این بالا بودن رنج تغییرات، در تأثیر و ایمنی زایی واکسن اثر گذاشته، به طوری که ایمنی زایی واکسن ها کم شده، اما این طور نبود که تأثیر واکسن ها به کلی از بین برود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهد تزریق دوز بوستر واکسن کرونا همچنان مؤثر است، شرح داد: شرکت مدرنا واکسنی مختص اُمیکرون ساخت و مطالعات فاز حیوانی این واکسن نشان داد، تزریق دوز بوستر مدرنا ایمنی زایی نزدیکی به واکسن به روز شده دارد. این موضوع نشان می دهد در حال حاضر نیازی به واکسن به روز شده نداریم و تزریق دوز بوستر بسیار مؤثر است.

نوری زاده با تأکید بر استفاده از میکس واکسن ها به عنوان دوز بوستر، توضیح داد: بهتر است دوز سوم واکسن متفاوتی از دوز های قبلی باشد، به ویژه در خصوص افرادی که دو دوز قبلی سینوفارم تزریق نموده اند و حتی دوز سوم را هم سینوفارم زده اند، بهتر است دوز بعدی از واکسنی با پلت فرم فرق داردفاده نمایند تا سطح ایمنی آن ها بیشتر گردد.

وی ادامه داد: مطالعه تازهی در حال اجرا است که نشان می دهد تزریق دوز چهارم سینوفارم ایمنی بدن را خیلی بالا نمی برد، بنابراین بهتر است از پلت فرم متفاوتی به ویژه برای افراد بالای 60 سال استفاده کنیم تا ایمنی زایی بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تعداد فوتی های کرونا در کشور کمتر شده، اما می توانیم همین تعداد را نیز کمتر کنیم، اضافه کرد: ما به هر عفونتی مبتلا شویم، ایمنی علیه آن عفونت در بدن ما ایجاد می گردد و آنتی بادی می سازیم، اما مطالعات نشان داده افرادی که به صورت خفیف اُمیکرون می گیرند، آنتی بادی کافی در بدن آن ها ساخته نمی گردد.

وی شرح داد: سیستم ایمنی بعضی افراد بعد از ابتلا به کرونای اُمیکرون به قدر کافی تحریک نمی گردد، این افراد در روبرو دوم با این ویروس نمی توانند پاسخ ایمنی خوبی دهند، به همین دلیل دوباره به کرونا مبتلا می شوند. ضمن اینکه عمدتاً ابتلای اول در این افراد به صورت خفیف بوده و ایمنی لازم در آن ها ایجاد نشده است. به همین دلیل گزارش هایی از ابتلای دوباره افراد به اُمیکرون داریم.

عضو هیئت علمی بیوتکنولوژی در دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران در خصوص امکان ابتلا به دو سویه ویروس کرونا، گفت: این احتمال وجود دارد، اما بسیار اندک است و در حالت های استثنایی در جهان فقط برای چند فرد رخ داده، بنابراین نباید نگران ابتلای هم زمان به دو سویه باشیم.

وی با اشاره به علائم ابتلا به اُمیکرون در مقایسه با دلتا، گفت: علائم اُمیکرون بیشتر سردرد، گلودرد، درد عضلانی و آبریزش بینی است که البته این ها علائم ابتدایی است و بعد می تواند مثل همه سویه های کرونا به سرفه و تنگی نفس و درگیری ریه برسد. اگر فرد ایمنی لازم را داشته باشد و درمان و دارو و مراقبت های به موقع دریافت کند می تواند مانع از بدحال شدن و رفتن به آی سی یو باشد.

وی با بیان اینکه علائم دلتا نیز شبیه سرماخوردگی و همراه با از دست دادن بویایی و چشایی بود، گفت: در اُمیکرون از دست رفتن بویایی و چشایی را نداریم.

این استاد دانشگاه در خصوص اینکه چرا اعلام می گردد هر علائم سرماخوردگی را باید به پای اُمیکرون گذاشت، گفت: دلیل این است که اگر علائم سرماخوردگی داشته باشید می تواند کرونا، سرماخوردگی و یا آنفلوانزا باشد، درحالی که اگر سرماخوردگی باشد خطری برای جامعه ندارد، ولی اگر اُمیکرون باشد باعث ابتلای دیگران می گردد؛ بنابراین گفته می گردد هر علائمی را به پای اُمیکرون بگذارید، اما اگر تست پی سی آر فردی مثبت شد مسلماً کرونا دارد.

وی اعلام کرد: تا امروز سویه های زیادی از ویروس کرونا گزارش شده، درحالی که واکسنی که استفاده می کنیم همچنان مؤثر است و برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون باید دوز بوستر تزریق کنیم.

وی با اشاره به اینکه با شیوع هر سویه تازهی، واکسن های موجود تست می شوند، شرح داد: شرکت های فراوری نماینده واکسن از افراد واکسینه شده دعوت می نمایند و آنتی بادی های خون آن ها را با ویروس تازه آنالیز می نمایند، اگر آنتی بادی ها بتوانند ویروس را خنثی نمایند واکسن مؤثر است و اگر نتوانند واکسن مؤثر نیست. تمام این مطالعات به وسیله دانشمندان در حال اجرا است.

وی با اشاره به نزدیک بودن ایام نوروز به مردم توصیه کرد از اجتماعات دوری نموده و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند، درعین حال که تزریق دوز سوم واکسن کرونا را جدی بگیرند.

عضو هیئت علمی بیوتکنولوژی در دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران بعلاوه خواهان بازنگری در فعالیت مدارس شد و گفت: واکسیناسیون زیر 12 سال به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ بنابراین مسئولان باید برای خانواده ها اعتمادسازی نمایند و افرادی که اطلاعات علمی خوبی دارند دعوت شده و برای مردم صحبت نمایند تا نسبت به واکسیناسیون بچه ها قانع شوند.

وی با اشاره به دغدغه هایی که در جامعه وجود دارد، گفت: بعضی افراد خواه ناخواه از واکسن می ترسند. باید با پاسخگویی به سؤالات و دغدغه های این افراد، آن ها را نسبت به واکسیناسیون قانع کرد. متأسفانه هنوز 6 میلیون نفر از افراد بالای 12 سال هنوز واکسینه نشده اند که جانشان در خطر است و باید هرچه زودتر واکسینه شوند.

نوری زاده در سرانجام با تأکید بر اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی و خودداری از رفت وآمد و سفر در ایام نوروز سال جاری همانند دو سال گذشته، گفت: باید همچنان پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها را رعایت کنیم تا به سرعت این مشکل حل گردد، در این صورت قول می دهم دچار مشکل نخواهیم شد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 736

به "دلیل ابتلای دوباره به اومیکرون چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل ابتلای دوباره به اومیکرون چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید