غلامعلی افروز: سستی در جاذبه ها باعث دلزدگی زوجین نسبت به یکدیگر می شود، بین زن و شوهر حریم خصوصی وجود ندارد

به گزارش وبمستر وبلاگ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سستی در جاذبه ها باعث دلزدگی زوجین نسبت به یکدیگر می شود، اضافه کرد: بهترین نگاه و صوت ما برای همسر است زمانی که زوجین شاهد کاهش این توجهات شدند مسائل آغاز می شود و اندیشه پشیمانی و مقدمات جدایی پیش می آید.

غلامعلی افروز: سستی در جاذبه ها باعث دلزدگی زوجین نسبت به یکدیگر می شود، بین زن و شوهر حریم خصوصی وجود ندارد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، غلامعلی افروز در برنامه بدون توقف در خصوص دلائل دلزدگی همسران نسبت به یکدیگر گفت: علت دلزدگی این است که زوجین به تدریج شاهد سستی در جاذبه ها در هیئت ظاهری، زیستی، شناختی، روانی می شوند و پس از آن دلزدگی آرام آرام بروز پیدا می کند، وقتی جاذبه ها کم شد دافعه های روانی، رفتاری و جنسی غلبه می کند در واقع زمانی که جاذبه ها کم شود، دافعه ها بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد:، چون بهترین نگاه و صوت ما برای همسر است زمانی که زوجین شاهد کاهش این توجهات شدند مسائل شروع می شود و اندیشه پشیمانی و مقدمات جدایی پیش می آید. به همین جهت باید به هدف ازدواج برای تا آخر عمرمان فکر کنیم و همیشه در اندیشه حاکمیت آرامش و گلواژه های عاطفی در منزل باشیم، همسران جاذبه های رفتاری شان را کم نکنند و جاذبه های شان را برای یکدیگر حفظ کنند.

این استاد دانشگاه در خصوص لزوم ایجاد اطمینان در بین همسران نیز یادآور شد: حریم خصوصی بین همه وجود دارد، اما در قاموس زن و شوهر حریم خصوصی نداریم، وقتی همدل و همراز هستند دیگر حریم خصوصی وجود ندارد، نباید بگوئیم این گروه محبت آمیز ماست شما به گوشی من نگاه نکن، وقتی ازدواج کردیم برای همسرمان نباید رمز بگذاریم، باید طهارت نفسانی داشته باشیم، حالا اگر خانم تردید دارد باید قبل از هر چیز با همسر مطرح کند، چون تجسس در احوالات شخصی مضموم است و این امور آرامش را از بین می برد و ممکن است به خطا برویم، اگر اعتماد از بین برود خودش بدبینی ایجاد می کند، باید اصل را بر اعتماد و پاکی بگذاریم.

افروز همچنین تأکید کرد: برای زن و شوهر همسر مقدم است، پدر باید به فرزندان هم بیاموزد که مادرت اول همسر من است و بعد مادر شما و همین طور برعکس مادر هم باید چنین رفتاری داشته باشد، در پذیرایی، در غذا خوردن و توجه پدر ارجح است، آن ها باید احترام پدرو مادر نسبت به یکدیگر را ببینند و این اصول را بیاموزند، حتی مثلا در تعارف غذا باید از بچه های بزرگتر شروع کنیم و بعد بچه های کوچکتر، چون عکس آن زمینه حسادت را فراهم می آورد و حسادت بزرگتر ها به کوچکتر ها ماندگار است. این اصولی است که ما باید از زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) بیاموزیم.

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه پنج اصل برای آرامش در زندگی زوجین وجود دارد، توضیح داد: اصل اول، هم اندیشی در خداباوری و باور های اخلاقی است، در واقع باور مذهبی مهم است نه رفتار مذهبی، اگر باور ها درست شود رفتار ها هم درست می شود، تضاد در هم اندیشی شروع دعواهاست، دوم؛ طهارت نفسانی است که مطالعات علمی در این خصوص زیاد است، رابطه فراوانی طلاق با آلودگی های جنسی ثابت شده، در همه ادیان و کشور ها جایی که دختر و پسر آلودگی جنسی نداشته اند طلاق زیر یک درصد است.

وی در ادامه بیان کرد: سومین اصل؛ قابلیت تن پوشی روانی است، زن و شوهر همیشه باید یکدیگر را تأیید و تکریم کرده و در هر شرایطی پوشاننده عیب یکدیگر باشند، نباید کمبود ها و ضعف ها و راز همسرشان را به دیگران حتی دوستان نزدیک و پدر و مادر خود بگویند اگر هم مسئله ای دارند باید با مشاور امین صحبت کنند، حتی بعد از طلاق هم باید همچنان رازدار یکدیگر باقی بمانند و به نیکی از یکدیگر یاد کنند و در پاسخ به دیگران و حتی فرزندان تنها بگویند ما به دلیل اختلاف سلیقه جدا شدیم، چون ما نسبت به یکدیگر رسالت اخلاقی داریم.

استاد ممتاز دانشگاه تهران در خصوص اصل چهارم نیز توضیح داد: چهارمین اصل؛ رابطه پر از مودت و رحمت تا بهشت است، مودت یعنی محبت متقابل، رحمت نیز یعنی اگر یک کدام از آن ها کم گذاشت طرف مقابل کمال همسری را کم نکند، محبت در روانشناسی یعنی گذشت، ایثار، صداقت، شجاعت، عدالت، صبوری و احسان، انسان اگر محبت حقیقی داشته باشد در مقابل کاستی ها صبوری می کند.

افروز در پایان نیز یادآور شد: اصل پنجم هم که مهمترین آنهاست حفظ جاذبه های ظاهری های فکری، شناختی، رفتاری، جاذبه های نفسانی و جنسی، جاذبه های روانی و کلامی است، اگر این جاذبه ها غنی شد جاذبه های جنسی مضاعف می شود، لذا حتما باید این جاذبه ها را در زندگی بازشناسی کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 149

به "غلامعلی افروز: سستی در جاذبه ها باعث دلزدگی زوجین نسبت به یکدیگر می شود، بین زن و شوهر حریم خصوصی وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلامعلی افروز: سستی در جاذبه ها باعث دلزدگی زوجین نسبت به یکدیگر می شود، بین زن و شوهر حریم خصوصی وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید