تصاویر معجزه پزشک ایرانی در آفریقا ، معالجه زنی که صورتش متعفن شده بود ، این زن نام دکتر را روی بچه اش گذاشت

به گزارش وبمستر وبلاگ، پزشک بدون مرز ایرانی درباره درمان بیماری شدید پوستی یک زن در آفریقا گفت: به او گفته بودند یک پزشک ایرانی به غنا آمده است و امکان دارد که او بتواند درمانش کند، بنابراین او به من مراجعه کرد و تصمیم گرفتم درمانش کنم.

تصاویر معجزه پزشک ایرانی در آفریقا ، معالجه زنی که صورتش متعفن شده بود ، این زن نام دکتر را روی بچه اش گذاشت

به گزارش خبرنگاران، سید ناصر عمادی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پزشک بدون مرز؛ کسی است که نزدیک به 15 سالی می گردد که هر ماه به یکی از منطقه ها محروم ایران می رود و بیماران را رایگان درمان می نماید و بعلاوه در طول سال حدود 2 بار به قاره آفریقا سفر می نماید تا بیمارانی را که در کشورهای محروم هستند نیز درمان کند.

او در مورد یک زن جوان بیمار غنایی صحبت می نماید که هیچ کس حتی دلش نمی خواست چهره اش را ببیند چه برسد به اینکه به او دست بزند و درمانش کند.

زنی که هیچ کس به صورتش نگاه نمی کرد

دکتر عمادی می گوید: سال 2009 با تیم پزشکی که همراهم بودند، به غنا رفتیم تا بیماران فقیر را درمان کنیم. یک زن جوان غنایی که در روستایی در اطراف شهر آکرا، مرکز غنا، زندگی می کرد مشکل پوستی شدیدی داشت و از آن رنج می برد. بیماری این زن به قدری شدید بود که هیچ کس نمی خواست به او نزدیک گردد. بوی تعفن می داد. صورتش پر از عفونت بود و هیچ کس حتی نمی خواست نگاهش کند چه برسد به اینکه به او دست بزند. همه امیدهایش به ناامیدی بدل شده بود. به او گفته بودند یک پزشک ایرانی به غنا آمده است و امکان دارد که او بتواند درمانش کند. بنابراین او به من مراجعه کرد و تصمیم گرفتم درمانش کنم.

این پزشک بدون مرز در ادامه می افزاید: سال 2013 مجدداً با یک تیم پزشکی به غنا رفتیم که در آن سفر، خبرنگار رادیو و تلویزیون غنا من را به خانه کسی برد که اصلاً آنها را به خاطر نمی آوردم. ناگهان، آن زن که او را درمان نموده بودم خودش را معرفی کرد؛ در حالی که دیگر خبری از بیماری پوستی او نبود و بسیار سرحال بود. او که در سال 2011 با یک افسر غنایی ازدواج نموده بود، فرزندی 45 روزه در آغوش داشت که نام کوچکش را عمادی گذاشته بودند. من از او پرسیدم که چرا این کار را نموده است پاسخ داد زمانی که همه ناامیدش نموده بودند و کسی حتی به او نگاه هم نمی کرد، من درمانش کردم. او همانجا تصمیم گرفته بود هر وقت که ازدواج کرد و صاحب پسری شد، نامش را به یاد کاری که من برایش کردم، عمادی بگذارد تا مثل من دلی بزرگ داشته باشد.

دکتر عمادی در ادامه با اشاره به اینکه هر سال وقتی روز تولد عمادی آتابورا می گردد، مادرش پیغامی برای دکتر می فرستد و از او تشکر می نماید، می گوید: سال جاری هم برایم پیامی با این مضمون فرستادند که عمادی آتابورا به کلاس پنجم می رود و عکسی با لباس پزشکی برایم گرفته است تا من را مسرور کند.

تأخیر در درمان؛ یک علت شیوع بیماری پوستی

این پزشک که در منطقه ها محروم کشور نیز به فعالیت های خیرخواهانه می پردازد، می گوید: 21 اردیبهشت سال جاری، به همراه چند نفر از پزشکان حاذق که از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی هستند، با درخواست هلال احمر و با هماهنگی معاونت فرهنگی علوم پزشکی تهران، به منطقه ای محروم در گرمسار رفتیم. مهم ترین علت حضور هم تعدد بیماران پوستی در آن نقطه بود. آن روز از ظهر کار درمان بیماران را آغاز و تا 9 شب، حدود 700 بیمار را ویزیت کردیم که بیشترین مراجعات، مربوط به بیماری های پوستی بود.

او در ادامه تأکید می نماید: شرایط محیطی و بهداشتی نامناسب که بخش مهمی از آن ناشی از آموزش ندیدن خانواده هاست، موجب شده بود به بهداشت اهمیت آنچنانی ندهند و بعلاوه مراقبت های لازم را بعد از ابتلا به بیماری پوستی نداشته باشند. علت دیگر شیوع بیماری پوستی در آن نقطه، تأخیر در درمان است. در واقع کسانی که به بیماری های قارچی مبتلا هستند، باید در بدو شناسایی بیماری درمان شوند. اگر چنین نگردد، بیماری پیشرفت و به سایرین نیز سرایت می نماید.

کمبود داروهای پوستی

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه کمبود داروهای مربوط به بیماری های قارچی پوست، یکی از دلایل مهم شیوع این بیماری در بیماران است، می افزاید: داروهای مؤثری در درمان بیماری های قارچی وجود دارند ولی در داروخانه ها در دسترس نیستند! از جمله این داروها می توان به تربینافین و قرص گریزئوفولوین اشاره نمود. اینکه چرا این داروها در دسترس نیستند معاونت غذا و دارو باید پاسخ دهد. شاید مواد اولیه ساخت این داروها را ندارند یا اینکه مواد اولیه را وارد نمی نمایند. به هر حال، نبود این داروها موجب شیوع و شدت گرفتن بیماری های پوستی می گردد که خطرناک است.

عمادی در ادامه تأکید می نماید: در همین سفر به گرمسار، بسیاری از مراجعه نمایندگان، به صورت خانوادگی درگیر بیماری قارچی شده بودند و علتش هم این بود که دارو برایشان در دسترس نبود و بیماری قارچی در آنها مقاوم شده بود.

او با اشاره به اینکه یا داروی این بیماری ها پیدا نمی گردد یا اگر هم پیدا گردد، به علت کمبود، داروخانه ها اندازه کمی از آن را به بیماران می دهند، می گوید: با دریافت و استفاده کم دارو، اثر لازم روی بیمار گذاشته نمی گردد. تصور کنید که بیماران به جای اینکه برای یک ماه دارو بگیرند، 10 عدد دارو دریافت می نمایند که مؤثر واقع نمی گردد و فقط باعث می گردد شدت و مقاومت بیماری بیشتر گردد.

وی می گوید: بعلاوه ممکن است بعضی بیماران، حساسیت دارویی داشته باشند که بدون وجود آن داروها، احتمال مرگ وجود دارد. در چنین شرایطی، پزشکان وقت کمی برای نجات بیمار دارند و اگر داروی ضد حساسیت نباشد، امکان دارد جان یک جوان، به خطر بیفتد.

هشدار در روزهای گرم تابستان/ 10 برابر شدن بیماری ها پوستی با 2 برابر شدن دمای هوا

دکتر عمادی در ادامه می افزاید: این روزها که وارد فصل گرما شده ایم، تعریق زیاد است و بیماری قارچی بیشتر می گردد. مکرراً این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کردیم که باید توجه ویژه ای به این موضوع و تأمین داروی ضد قارچ پوستی گردد؛ ولی تا کنون اقدامی جدی که به مهار بیماری یاری کند، انجام نشده است. معمولاً استان های شمالی به علت شرایط آب و هوایی مرطوب و تعریق زیاد و بعلاوه جاهایی که محل تجمع افراد در یک نقطه است از جمله منطقه ها کارگری، بیماری های پوستی که مسری هم هستند، بیشتر اتفاق می افتد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی در ادامه می گوید: گال یا جرب نیز، یکی از بیماری های پوستی است که در مراکز تجمعی، مثل مدارس و سربازخانه ها یا جایی که کارگران کنار هم زندگی می نمایند و می خوابند شیوع زیادی دارد. به این شکل که انگل به زیر پوست وارد شده و رشد می نماید که خارش شبانه، یکی از علائم بسیار شایع آن است.

او با اشاره به اینکه بیماری های پوستی از نوع قارچی منجر به مرگ نمی شوند، می گوید: اما باید توجه داشت که این بیماری ها می تواند آثار منفی زیادی داشته باشد. تصور کنید یک بچه 7ساله مبتلا به بیماری قارچ پوستی سر گردد. او بدون مصرف دارو، موی سر خود را از دست می دهد که وقتی در دوران جوانی است، مویی در سر ندارد و این می تواند موجب افسردگی گردد.

عمادی در ادامه در پاسخ به اینکه با وجود افزایش رشد 2 برابری دمای هوای ایران نسبت به روند افزایش دمای جهانی، چقدر بیماری های پوستی در کشور زیادتر می گردد، می گوید: با افزایش تعریق پوستی و کم توجهی به مسائل بهداشتی، بیماری های قارچی افزایش پیدا خواهد نمود. در چنین شرایطی، اول آموزش و بعد در دسترس بودن داروها برای درمان سریع، تنها راه نجات است. یکی از عارضه های مهم گرما و نور آفتاب در فصل تابستان برای افراد، بروز انواع سرطان های پوستی بویژه در قسمت هایی از بدن که در برابر نور پوشیده نیست، از جمله صورت، دست ها و گردن است.

او در سرانجام توصیه می نماید که افراد در فصل تابستان، تا آنجا که می توانند از عبور و مرور در فضای باز در ساعات اوج گرما بپرهیزند و تأکید می نماید: مردم استفاده از کلاه آفتابی، ضد آفتاب و عینک آفتابی را نیز فراموش ننمایند. با افزایش 2 برابری دما، بیماری های پوستی، 10 برابر بیشتر می گردد که این می تواند خطرناک باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 خرداد 1402 بروزرسانی: 12 خرداد 1402 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 946

به "تصاویر معجزه پزشک ایرانی در آفریقا ، معالجه زنی که صورتش متعفن شده بود ، این زن نام دکتر را روی بچه اش گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر معجزه پزشک ایرانی در آفریقا ، معالجه زنی که صورتش متعفن شده بود ، این زن نام دکتر را روی بچه اش گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید