قرص لاموتریژین در چه مواردی تجویز می شود؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، لاموتریژین (Lamotrigine) از داروهای ضد صرع و ضد تشنج است که ممکن است به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر برای کنترل حملات صرع و تشنج مورد استفاده قرار گیرد. در مواقعی هم از این دارو در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که نوعی بیماری روانی است استفاده می شود. تب، خواب آلودگی، سرگیجه و خشکی دهان برخی از عوارض مصرف این دارو می باشد.

قرص لاموتریژین در چه مواردی تجویز می شود؟

چه دلایلی باعث بروز تشنج می گردد؟

تشنج به طور خلاصه یک حمله عصبی ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز می باشد که بصورت حرکات غیر ارادی در بدن بروز می کند. این حالت معمولا با غش کردن و بیهوشی موقتی همراه است. حملات تشنج ممکن است چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و بیشتر در افراد با سابقه داشتن بیماری های پیش زمینه ای مثل صرع رخ می دهد. این بیماری نوعی بیماری مغزی می باشد که در آن، این حملات تشنج در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های قسمتی از مغز رخ می دهد. بیماری صرع مخصوص سن خاصی نبوده و حتی در بچه ها هم دیده می گردد. عوامل مختلفی مثل تب بالا به ویژه در بچه ها می تواند باعث بروز تشنج گردد. بنابراین تب کردن بچه ها باید جدی گرفته شده و تا حد امکان و هر چه سریع تر اقدامات لازم برای پایین آوردن دمای بدن کودک صورت بگیرد. اگر بخواهیم دلایل بروز تشنج را بررسی کنیم می توانیم به مواردی مثل کاهش برخی مواد مغذی و معدنی مثل کلسیم، منیزیم یا افت قند خون بدن، عفونت های مغزی، ضربه های وارده بر سر، مسمومیت دارویی و... اشاره کنیم.

روش های درمانی کدامند؟

نمی توان بیماری هایی مثل صرع را به طور ریشه ای و قطعی درمان کرد؛ تنها می توان با استفاده از درمان های دارویی این حملات را تا حد زیادی کاهش و تحت کنترل در آورد. درمان های دارویی مختلفی برای کنترل تشنج در بیماران مبتلا به صرع وجود دارد که پزشک با معاینه بیمار و دریافت شرح حال از او می تواند داروی مناسب را تجویز کند. لاموتریژین از داروهای ضد صرع است که در ادامه قصد داریم بیشتر به معرفی آن بپردازیم.

لاموتریژین چیست؟لاموتریژین (Lamotrigine) از داروهای ضد صرع و ضد تشنج است که ممکن است به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر برای کنترل حملات صرع و تشنج مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این داروی لاموتریژین برای کاهش حملات و همچنین به عنوان یک داروی ضدافسردگی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که نوعی بیماری روانی است هم تجویز می گردد. از آنجاییکه یکی از عوارض این دارو کاهش اشتها می باشد در پرخوری های با منشاء عصبی به عنوان ضد اشتها هم کاربرد دارد.

این دارو به صورت قرص های 25، 50 و 100 میلی گرمی در دسترس می باشد.

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های تجاری Lamictal ,Lamictal XR ,Lamictal ODT ,Lamictal CD
موارد مصرف کاهش حملات تشنج و صرع
عوارض بثورات جلدی، تب، علائم شبه آنفلوآنزا، خواب آلودگی، اختلال در عملکرد کبد، سرگیجه، خشکی دهان، حساسیت به نور، آبریزش بینی، کمر درد، تاری دید، عدم تعادل، خستگی، اختلالات گوارشی و تحریک پذیری
تداخل داروییمهارکننده های اسیدفولیک، والپرات، کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، استامینوفن، قرص های پیشگیری کننده از بارداری و الکل

مقدار و نحوه مصرف داروی لاموتریژین

از آنجاییکه میزان مصرف داروی لاموتریژین در افراد مختلف متفاوت است باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. ممکن است پزشک شما ابتدا درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار آن را افزایش دهد. مقدار مصرف دارو در بچه ها با توجه به شرایط، سن و وزن آنها توسط پزشک محاسبه می گردد.

نکاتی که باید در ارتباط با مصرف لاموتریژین بدانید

  1. این دارو در بزرگسالان و بچه ها بزرگتر از دو سال استفاده می گردد.
  2. لاموتریژین در افرد با نارسایی کبدی نباید مصرف گردد.
  3. در صورت بروز علائمی مثل بثورات جلدی، تب، علائم شبه آنفلوآنزا، خواب آلودگی و بدتر شدن حملات صرعی مصرف دارو باید قطع و به پزشک مراجعه گردد. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.
  4. قبل از مصرف دارو هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته اید را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  5. اگر بادار هستید و یا قصد بارداری دارید درباره مصرف یا عدم مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. این دارو ممکن است برای جنین عوارضی به همراه داشته باشد.
  6. فهرست تمامی داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. چرا که ممکن است برخی داروها با لاموتریژین تداخل داشته باشند.
  7. به دلیل اینکه داروی لاموتریژین بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.
  8. هیچ گاه به طور ناگهانی دارو را قطع نکنید. این دارو باید به طور تدریجی قطع گردد.
  9. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده به برنامه دارویی منظمتان بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
  10. در صورت سابقه مسائل کلیوی، کبدی، بیماری پارکینسون و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.
  11. طی مصرف این دارو به هنگام رانندگی احتیاط کنید. این دارو ممکن است شما را خواب آلود کند.
  12. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کرده و مقدار آن را کم یا زیاد نکنید.
  13. اگر در حال شیردهی به نوزاد خود هستید قبل از مصرف دارو در این رابطه با پزشک مشورت کنید.
  14. قرص لاموتریژین را می توان به همراه غذا یا بدون آن مصرف کرد.
  15. افکار ناراحت کننده ای ممکن است در ابتدای درمان برایتان ایجاد گردد که به مرور رفع خواهد شد.
  16. اگر طی درمان با این دارو دچار مسائل گوارشی مثل اسهال و حالت تهوع شدید غذاهای پرچرب و پرادویه را از برنامه غذایی تان حذف کنید.
  17. در طول درمان با لاموتریژین از کرم مناسب ضد آفتاب استفاده کنید.

توصیه ها و مراقبت های پرستاری

  • در طول مصرف این دارو پارامترهای کبدی، کلیوی و انعقاد خون به دقت باید کنترل گردد.
  • در طول درمان با لاموتریژین بیمار را به طور دوره ای از نظر بینایی مورد ارزیابی قرار دهید.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: drugs.com

منبع: setare.com
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 134

به "قرص لاموتریژین در چه مواردی تجویز می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص لاموتریژین در چه مواردی تجویز می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید