مقایسه علمی شتاب بیش از حد در انجام کارهای محوله و اهمال کاری

به گزارش وبمستر وبلاگ، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به جای تأخیر در انجام کارها و پشت گوش انداختن وظایف، بیش از حد عجله کنید و کارها را زودتر از موعد انجام دهید. این رفتار که به شتاب بیش از حد در انجام کارها (Pre-crastination) معروف است، گاهی حتی باعث می گردد بیش از حد انرژی مصرف کنید و بهره وری تان کاهش یابد. اما آیا شتاب زیاد در انجام وظایف همواره مفید است؟ یا مانند اهمال کاری، می تواند مشکلاتی ایجاد کند؟ در این مقاله، به آنالیز علمی این موضوع و مقایسه آن با اهمال کاری می پردازیم.

مقایسه علمی شتاب بیش از حد در انجام کارهای محوله و اهمال کاری

شتاب بیش از حد چیست؟

شتاب بیش از حد به تمایل افراد برای انجام سریع کارها گفته می گردد، حتی اگر این عجله باعث گردد انرژی بیشتری مصرف نمایند یا نتیجه نهایی کیفیت لازم را نداشته باشد. این مفهوم اولین بار در سال 2014 به وسیله دیوید روزنبام (David Rosenbaum) و همکارانش مطرح شد.

تصور کنید شما در حال مرتب کردن ایمیل های کاری تان هستید. یک ایمیل ساده و کوتاه دارید که می توانید در عرض چند ثانیه به آن پاسخ دهید، و در کنار آن ایمیلی مهم تر و پیچیده تر وجود دارد که احتیاج به فکر و زمان بیشتری دارد. منطقی این است که ابتدا ایمیل مهم تر را آنالیز کنید، زیرا تأثیر بیشتری روی کارتان دارد. اما بسیاری از ما ابتدا ایمیل ساده را پاسخ می دهیم، فقط برای اینکه حس کنیم یک کار از لیست کارهای فکری مان حذف شده است. این همان شتاب بیش از حد در انجام وظایف است: کاری را زودتر انجام می دهیم، حتی اگر منطقی نباشد، فقط برای ایجاد حس موقت آرامش فکری.

چرا افراد به شتاب زیاد روی می آورند؟

محققان معتقدند این رفتار به احتیاج فکر ما برای کاهش بار شناختی (Cognitive Load) مرتبط است. فکر انسان تمایل زیادی به نظم و وضوح دارد و نمی خواهد با کارهای نیمه تمام یا تصمیمات حل نشده درگیر باشد. وقتی کاری را زودتر از موعد انجام می دهیم یا تصمیمی را سریع تر می گیریم، بخشی از این بار فکری کاهش می یابد و مغز احساس آرامش بیشتری پیدا می نماید.

افرادی که کنترل شخصی بالاتری دارند، بیشتر از دیگران به سمت شتاب زیاد در انجام وظایف گرایش دارند. این افراد کارها را زودتر آغاز می نمایند تا فکرشان از آشفتگی خالی گردد و تمرکزشان را بازیابند. برای مثال، ممکن است قبل از آغاز یک هفته شلوغ، تمام خریدهای خود را از پیش انجام دهند، حتی اگر این کار احتیاجمند کوشش و هزینه بیشتری باشد.

مقایسه شتاب زیاد و اهمال کاری

در حالی که اهمال کاری (Procrastination) به تعویق انداختن کارها تا آخرین لحظه ممکن است و معمولاً با استرس و کاهش کیفیت همراه است، شتاب بیش از حد نیز می تواند مشکلاتی مشابه ایجاد کند. هرچند ممکن است این رفتار در ابتدا بهره وری به نظر برسد، اما عجله کردن گاهی منجر به تصمیمات ناپخته یا نتایج ناقص می گردد.

به عنوان مثال، فرض کنید پیش نویس پروژه ای را قبل از آنالیز کامل ارسال کنید، فقط برای اینکه آن را از فکر خود پاک کنید. بعدتر ممکن است متوجه شوید که احتیاج به اصلاحات اساسی داشته و این موضوع منجر به صرف زمان و انرژی بیشتری شده است.

چطور می توان از شتاب بیش از حد جلوگیری کرد؟

1. خودآگاهی نسبت به رفتار خود را تقویت کنید

ابتدا باید شتاب بیش از حد خود را شناسایی کنید. اگر متوجه می شوید که دائماً کارها را بدون تفکر کافی و با عجله انجام می دهید، لحظه ای مکث کنید. این رفتار ممکن است به علت اضطراب، احتیاج به احساس کنترل یا حتی ترس از فراموشی وظایف باشد. یاد بگیرید به علایم درونی خود توجه کنید و ببینید چه زمانی به شتاب زدگی گرایش دارید. تمرکز روی الگوهای رفتاری تان به شما یاری می نماید رفتارهای ناآگاهانه را به تصمیمات آگاهانه تبدیل کنید. به خودتان زمان بدهید تا ریشه های این رفتار را تحلیل کنید. خودآگاهی اولین قدم برای تغییر است. وقتی بتوانید رفتار خود را دقیق آنالیز کنید، راحت تر می توانید آن را مدیریت کنید.

2. کارها را اولویت بندی کنید

همه وظایف یکسان نیستند؛ بعضی فوریت دارند، بعضی اهمیت. لیستی از کارهای روزانه خود تهیه کنید و آنها را بر اساس تأثیر و ضرورت رتبه بندی کنید. شتاب بیش از حد معمولاً باعث می گردد به کارهای کوچک و آسان تر بپردازیم، اما این کارها همواره مهم نیستند. به جای آن، روی وظایفی تمرکز کنید که اثر بیشتری بر اهداف بلندمدت شما دارند. از ماتریس اولویت بندی مانند ماتریس آیزنهاور بهره ببرید. این ابزار به شما یاری می نماید کارها را به چهار دسته تقسیم کنید: فوری و مهم، فقط مهم، فقط فوری، و نه فوری نه مهم. با تمرکز بر روی وظایف کلیدی، از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری خواهید کرد.

3. مهارت تأمل قبل از اقدام را تمرین کنید

یکی از مهم ترین راه حلها برای جلوگیری از عجله، ایجاد یک توقف کوتاه قبل از آغاز هر کار است. به خودتان اجازه دهید چند لحظه فکر کنید و از خود بپرسید: آیا این کار فوریت دارد؟ آیا عجله کردن باعث می گردد کیفیت کار کاهش پیدا کند؟ این مکث کوتاه می تواند فکر شما را از حالت واکنشی خارج نموده و به آن فرصت بدهد منطقی تر تصمیم بگیرد. این مهارت مانند یک عضله است که با تمرین قوی تر می گردد. با تکرار این عادت، می توانید رفتارهای شتاب زده خود را کاهش دهید. ایجاد وقفه های کوچک قبل از انجام هر کاری به شما یاری می نماید تصمیمات آگاهانه تر و دقیق تری بگیرید.

4. به جای تکمیل سریع، بر کیفیت تمرکز کنید

به جای اینکه وسواس تکمیل سریع کارها را داشته باشید، کوشش کنید کیفیت را اولویت دهید. بسیاری از افراد به علت شتاب زیاد، کارها را به سرانجام می رسانند اما نتیجه آن ها ناقص است. این موضوع می تواند باعث گردد بعدها وقت بیشتری صرف اصلاح یا بازنگری کنید. وقتی کیفیت کار را مدنظر قرار دهید، احتمال موفقیت و رضایت خودتان بیشتر خواهد بود. این نگرش بعلاوه به شما یاری می نماید به جای انجام بی هدف وظایف، به دستاوردهای واقعی برسید. یاد بگیرید که زمان بیشتری برای کارهای پیچیده تر اختصاص دهید. این رویکرد به کاهش شتاب بیش از حد یاری می نماید و از تکرار اشتباهات جلوگیری می نماید.

5. مدیریت زمان خود را بهینه کنید

یک برنامه زمانی مشخص برای کارهایتان تهیه کنید. شتاب زدگی اغلب زمانی اتفاق می افتد که احساس می کنیم وقت کافی نداریم. با تقسیم بندی روز و مشخص بازه های زمانی مشخص برای هر کار، می توانید از عجله جلوگیری کنید. از تکنیک های مدیریت زمان مانند تکنیک پومودورو (Pomodoro) بهره ببرید؛ این تکنیک به شما اجازه می دهد در بازه های کوتاه و متمرکز کار کنید و بین آن ها استراحت داشته باشید. برنامه ریزی دقیق به شما یاری می نماید انرژی و تمرکز خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنید. وقتی بدانید برای هر کاری زمان کافی اختصاص داده اید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. این نظم فکری شتاب بیش از حد را کاهش می دهد.

6. هدف های کوتاه مدت و واقع بینانه مشخص کنید

گاهی شتاب زدگی از مشخص هدف های غیرواقعی ناشی می گردد. وقتی وظایف بزرگ و پیچیده ای پیش رو دارید، آن ها را به بخش های کوچک تر و قابل مدیریت تقسیم کنید. این رویکرد باعث می گردد فشار روانی کاهش یابد و بتوانید هر مرحله را با دقت بیشتری انجام دهید. هدف های کوتاه مدت به شما امکان می دهند پیشرفت خود را بهتر ارزیابی کنید و از عجله غیرضروری جلوگیری کنید. بعلاوه، این روش به شما حس موفقیت مرحله ای می دهد که انگیزه تان را تقویت می نماید. تقسیم وظایف به بخش های کوچک تر به شما یاری می نماید بدون فشار زیاد به نتیجه مطلوب برسید.

7. اهمیت استراحت و بازنگری را نباید فراموش کنید

عجله کردن اغلب باعث می گردد زمان کافی برای استراحت و بازنگری نداشته باشید. استراحت های کوتاه بین وظایف به مغز شما فرصت می دهد انرژی خود را بازیابی کند و تصمیمات بهتری بگیرید. بعلاوه بازنگری کارها قبل از تحویل نهایی به شما یاری می نماید اشتباهات را شناسایی و برطرف کنید. این استراتژی از دوباره کاری جلوگیری می نماید و کیفیت کار را افزایش می دهد. استراحت های کوتاه اما منظم باعث می شوند بهره وری شما افزایش پیدا کند. بازنگری بعلاوه به شما امکان می دهد ارزش واقعی کاری که انجام داده اید را درک کنید و تغییرات لازم را اعمال کنید.

8. از تکنولوژی به نفع خود بهره ببرید

اپلیکیشن های مدیریت وظایف و تقویم های دیجیتال می توانند به شما یاری نمایند کارهایتان را به شکل بهتری سازمان دهی کنید. از ابزارهایی مانند Todoist، Trello یا Google Calendar بهره ببرید تا وظایف خود را در یک نگاه ببینید و اولویت بندی کنید. هشدارها و یادآوری ها می توانند از فراموشی جلوگیری نمایند و احتیاج به عجله را کاهش دهند. تکنولوژی به شما یاری می نماید کارها را بهتر برنامه ریزی کنید و در زمان مناسب انجام دهید. استفاده هوشمندانه از این ابزارها باعث می گردد فشار روانی و شتاب زدگی کاهش یابد.

9. به اهمیت نه گفتن توجه کنید

گاهی شتاب بیش از حد نتیجه پذیرش بیش از حد وظایف است. یاد بگیرید که به درخواست هایی که اولویت پایینی دارند، مودبانه نه بگویید. این کار به شما امکان می دهد روی کارهای مهم تر تمرکز کنید و انرژی خود را بهتر مدیریت کنید. نه گفتن به کارهای غیرضروری باعث می گردد فضای فکری بیشتری برای وظایف اصلی خود داشته باشید. این مهارت بعلاوه باعث کاهش استرس و افزایش بهره وری شما خواهد شد. تمرین نه گفتن به شما یاری می نماید وقت خود را صرف کارهایی کنید که واقعاً برایتان ارزشمند هستند.

10. به موفقیت های کوچک خود افتخار کنید

شتاب زدگی گاهی از این نگرش ناشی می گردد که فقط موفقیت های بزرگ اهمیت دارند. اما اگر به دستاوردهای کوچک و روزمره تان توجه کنید، می توانید انگیزه بیشتری برای پیشرفت داشته باشید. این کار به شما یاری می نماید از عجله برای رسیدن به نتیجه نهایی دوری کنید. به خودتان یادآوری کنید که هر قدم کوچک شما را به هدف نزدیک تر می نماید. این فکریت مثبت باعث کاهش استرس و افزایش رضایت شخصی خواهد شد. موفقیت های کوچک مسیر شما را برای موفقیت های بزرگ تر هموار می نمایند.

تعادل، کلید موفقیت است

هیچ کدام از دو رفتار شتاب زیاد یا اهمال کاری به تنهایی نمی توانند مؤثر باشند. برترین راه حل پیدا کردن تعادلی است که به شما اجازه دهد در مواقع لازم با آرامش تصمیم بگیرید و زمانی که احتیاج است، کارها را به سرعت و با کیفیت انجام دهید. یادتان باشد، فکر آرام و منظم احتیاجی به بار اضافی جسمی یا احساسی ندارد.

منبع: +

نوشته های مرتبط:

30 عادت سمی که با ترک کردن آنها زندگی تان ارتقا می یابد

اهمیت مدیریت زمان و غلبه بر اهمال کاری

غلبه بر اهمال کاری یا به تاخیر انداختن کارها: راهنمای جامع برای افزایش بهره وری

چگونه اهمال کاری را شکست دهیم؟ راه حلهای علمی و عملی برای افزایش بهره وری و غلبه بر تعلل

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 بهمن 1403 بروزرسانی: 10 بهمن 1403 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 1091

به "مقایسه علمی شتاب بیش از حد در انجام کارهای محوله و اهمال کاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه علمی شتاب بیش از حد در انجام کارهای محوله و اهمال کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید