پناهگاه حیات وحش شیر احمد یکی از دیدنی های خراسان رضوی به شمار می رود

به گزارش وبمستر وبلاگ، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پناهگاه حیات وحش شیر احمد یکی از دیدنی های خراسان رضوی به شمار می رود.

پناهگاه حیات وحش شیر احمد یکی از دیدنی های خراسان رضوی به شمار می رود

پناهگاه حیات وحش شیر احمد در 7 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سبزوار نهاده شد. شرایط توپوگرافی منطقه به صورت دشتی، کویری و تپه ماهور بوده و دارای حداقل ارتفاع 915 متر و حداکثر ارتفاع 1380 متر هست. این منطقه از اقلیم خشک کویری با نوسان نسبتا زیاد درجه حرارت روز و شب که از خصوصیات منطقه ها کویری بوده، برخوردار است. میانگین درجه حرارت سالیانه معادل 14 درجه سانتیگراد بوده و میانه حرارت ماهیانه در سردترین زمان سال (دی) حدود 4/2 و گرم ترین ماه سال (تیر) حدود 1/29 درجه سانتیگراد است. اندازه بارندگی سالیانه هم حدود 175 میلیمتر هست. رستنی های موجود در این ناحیه اغلب گونه های شورپسند از خانواده سلمه، تره، بهمنی، غلات و گز را شامل می گردد.

مهره داران منطقه اعم از پستانداران، پرندگان و خزندگان مورد شناسایی نهاده شده اند. ولی مطالعه در خصوص سایر رده ها و راسته های بی مهره هنوز انجام نگرفته است. هم اکنون 15 گونه از راسته سوسمارها و 11 گونه از راسته مارها در این منطقه زندگی می نمایند. در میان مهره داران هم پرندگان بدلیل دارا بودن قدرت پرواز، تحرک و جابجایی در سطح وسیع بزرگترین خانواده مهره داران را به خود اختصاص داده اند. بطوریکه 502 گونه پرنده در فصول مختلف سال مشاهده شده که در حدود 6/46 درصد مهاجر و 6/1 درصد مهاجر عبوری و بقیه بومی منطقه هستند. از پرندگان خانواده مرغابی های سرسبز، خوتکا، آنقوت و از خانواده حواصیل ها بوتیمار، اگرت بزرگ و حواصیل خاکستری همه ساله به قسمت کال شور برای زمستان گذرانی مهاجرت می نمایند.

پستانداران تکامل یافته ترین موجوداتی هستند که بیشترین سازگاری را با محیط های مختلف پیدا نموده اند. این گروه از جانوران در شرایط آب و هوایی مختلف قادر به ادامه زندگی هستند بخصوص اگر غذا، آب و امنیت آنها تأمین شده باشد. منطقه شیر احمد به دلیل قرق چند ساله یکی از زیستگاههای بسیار خوب آهو و پرورش جبیر در ایران محسوب می گردد بطوریکه در سال 1381 بیش از 1000 رأس آهو در این منطقه سرشماری شد. هم اکنون در منطقه 10 گونه از راسته جوندگان، 6 گونه گوشتخوار و 3 گونه زوج سم (آهو، جبیر و گراز) شناسایی شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اسفند 1401 بروزرسانی: 27 اسفند 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 915

به "پناهگاه حیات وحش شیر احمد یکی از دیدنی های خراسان رضوی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهگاه حیات وحش شیر احمد یکی از دیدنی های خراسان رضوی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید