اعلام خسارات واردشده به تیمچه بازار تهران زود است

به گزارش وبمستر وبلاگ، تهران (پانا) - سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان تهران پس از مشاهدات اولیه و با توجه به محدودیت ارزیابی در زمان اطفاء آتش در تیمچه حاجب الدوله بازار تهران، گفت هنوز زود است خسارات واردشده به تیمچه تاریخی حاجب الدوله اعلام گردد و زمان می برد. باید منتظر گزارش و برآورد آتش نشانی ماند.

اعلام خسارات واردشده به تیمچه بازار تهران زود است

به گزارش ایسنا، محسن سعادتی که چند روز است سرپرست معاونت میراث فرهنگی تهران شده، پس از ارزیابی و گزارش های اولیه آتش نشانی از حریق صبح روز شنبه 23 بهمن ماه که تیمچه حاجب الدوله را درگیر کرد، گفت: صبح امروز اطلاع دادند که بازار تهران و تیمچه حاجب الدوله گرفتار حریق شده است. حوالی ساعت هشت ونیم در محل حاضر شدیم. آتش، گذر ضلع غربی حاجب الدوله را درگیر نموده بود. حجمِ دود و آتش به قدری زیاد بود که نتوانستیم جلوتر برویم. ضمن این که آتش نشان ها چون عملیات اطفاء را انجام می دادند اجازه نمی دادند پیش برویم.

او درباره پیش روی آتش در تیمچه حاجب الدوله گفت: پیروز شدیم تا تیمچه پیش برویم، آتش در گذر ضلع غربی رخ داده بود، اما چون حجم آتش و دود زیاد بود، فعلا نمی توان درباره اندازه خسارت واردشده، آمار و اطلاعاتی داد. منتظر برآورده ها و گزارش ها هستیم.

سعادتی اضافه نمود: قرار شد آتش نشانی برآوردی از شرایط داشته باشد و در ادامه، با شهرداری و هیأت امنای تیمچه حاجب الدوله جلسه ای داشته باشیم. میراث فرهنگی دستورالعمل ها و ضوابط خود را قبلا داده و آماده هرگونه همکاری است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گفت: قبلا از بازاری ها خواسته شده بود طرح گازکشی خود را به معاونت میراث فرهنگی برای آنالیز و سامان دهی ارائه دهند. به هر حال، بازار تهران تاریخی است و جداره های تاریخی بسیار دارد که باید ملاحظات و مقررات را درنظر گرفت. یک عده این طرح را آوردند و یک عده هم نیاورند. ضروری است اقداماتی برای ایمن سازی داشته باشیم تا بار دیگر چینن اتفاقی در تیمچه حاجب الدوله رخ ندهد. این بخش از بازار یا انبار است یا مغازه و باید ملاحظات آن را درنظر گرفت.

سعادتی درباره جزئیات بازسازی تیمچه حاحب الدوله نیز با توجه به مدت زمان کوتاهی که این مسؤولیت را پذیرفته است، اطلاعات زیادی ارائه نکرد، اما اظهار کرد: از بازسازی تیمچه زمان زیادی نمی گذرد.

ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در گزارش اولیه اعلام نموده است: در آتش سوزی تیمچه حاجب الدوله حداقل 30 باب مغازه دچار حریق شدند. بسیاری از دیواره و شیشه ها تخریب شده و پایین ریخته است. این تیمچه از سراهای قدیمی بازار است و شیشه های سقف در لحظات اولیه شکسته بود.

تیمچه حاجب الدوله از مهم ترین تیمچه های تاریخی بازار تهران است که در دوره ناصرالدین شاه به وسیله حاج علی خان حاجب الدوله با معماری فاخر ساخته شد. در سال های گذشته بارها درباره فرسودگی و شرایط بحرانی سقف و احتمال ریزش آن هشدار داده شده بود. تیمچه حاجب الدوله یکی از زییاترین و تاریخی ترین بخش های بازار بزرگ تهران به شمار می آید که به همراه این مجموعه در سال 1356 در لیست آثار ملی کشور ثبت شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 710

به "اعلام خسارات واردشده به تیمچه بازار تهران زود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام خسارات واردشده به تیمچه بازار تهران زود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید