اغمای هنر هفتم ، برگزاری جشنواره در دوران کرونا

به گزارش وبمستر وبلاگ، با آمدن ویروس کرونا بساط تفریح های زیادی برچیده شد؛ از جمله سینما و تئاتر که از سرگرمی های اصلی کسانی بود که هر هفته برای دیدن فیلم جدید در سینما لحظه شماری می کردند.

اغمای هنر هفتم ، برگزاری جشنواره در دوران کرونا

گروه دانشگاه خبرنگاران، مبینا اصلی بیگی؛ آنالیز شرایط سینما و تئاتر در اوضاع کرونایی با توجه به نزدیکی برگزاری جشنواره های عمار و فجر؛ با آمدن ویروس کرونا بساط تفریح های زیادی برچیده شد؛ از جمله سینما و تئاتر که از سرگرمی های اصلی کسانی بود که هر هفته برای دیدن فیلم جدید در سینما لحظه شماری می کردند. بسیاری از فیلم ها و تئاتر ها که آماده اکران بودند ناگهان لغو و باعث خسارت زیادی برای عوامل آن ها شد. در پی تعطیل شدن فعالیت های سینما و تئاتر بیش از همه سینما و تئاتر های خصوصی به دلیل اجاره ای بودن سالن هایشان آسیب دیدند و اکثرشان در چند ماه اخیر بسته شدند.

رابطه دولت با فرهنگ

این طور که به نظر می رسد دولت درباره فرهنگ و هنر فقط شعار می دهد. به طور مثال مجموع یاری های مالی دولت به شانزده تماشاخانه فقط سیصد میلیون تومان بوده است. این در حالی است که تمامی هزینه های یک سالن تئاتر خصوصی در یک ماه نزدیک به چهارصد میلیون تومان است.

آیین سینما رفتن رو به فراموشی

به غیر از مسائل مالی به وجود آمده برای سینماها، از بین رفتن عادت فیلم دیدن در سینما است، که حتی اکران آنلاین، سینماماشین و بازگشایی سینما ها با پنجاه درصد ظرفیت هم نتوانست این مشکل را برطرف کند؛ زیرا اجرای این طرح ها بدون کارشناسی دقیق صورت گرفت. به طور مثال ایده سینما ماشین در محیطی نامناسب اجرا شد که دیدیم بی فایده بود و اجرای آن متوقف شد. همچنین اکران آنلاین هم به دلیل اینکه فیلم بلافاصله بعد از اکران دزدیده می شد و رایگان در اختیار همه قرار می گرفت، گزینه مناسبی نبود.

تکلیف جشنواره های فجر و عمار چه می گردد؟!

در ماه های پیش رو بحث چگونگی برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره مردمی عمار مطرح است. جشنواره عمار در دوره گذشته به وسیله سامانه سینما مردم تعدادی از آثار منتخب جشنواره و سینمایی را اکران کردند. گفته شده سال جاری هم تصمیم بر این است که اکران های مردمی به وسیله این سامانه زودتر از اکران های مرکزی شروع گردد. همچنین درصدد هستند که بتوانند برنامه های جنبی جشنواره، نشست ها، جلسات نقد و کارگاه ها را هم به صورت آنلاین برگزار نمایند. گفته شده با وجود مسائل پیش آمده بیش از دو هزار و نهصد اثر در این دوره جشنواره ثبت نام نموده اند. همچنین دبیر اجرایی جشنواره عمار گفته است که تصمیم بر این است که اکران های مرکزی هم به صورت آنلاین برگزار گردد. در نتیجه یازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار همزمان با حماسه نه دی برگزار می گردد.

دبیر سی و نهمین جشنواره جهانی فیلم فجر در نشست خبری جشنواره بیان نموده است که تعطیلی جشنواره ساده¬ترین گزینه بود، اما بهترین گزینه نبود. در شرایط بهار هم با توجه به مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و همچنین ایام انتخابات، برگزاری جشنواره کار ساده ای نخواهد بود. او درباره برگزار نشدن جشنواره به صورت آنلاین گفت هیچ تضمینی وجود ندارد که هنگامی که فیلمی در سامانه¬ها به نمایش دربیاید، به سرقت نرود. با توجه به صحبت های دبیر جشنواره؛ اهالی رسانه از تاریخ دوازدهم بهمن ماه در برج میلاد به تماشای آثار جشنواره خواهند نشست. در درجه اول برگزاری جشنواره فقط برای داوران آن است.

جشنواره هیچ اکران عمومی نخواهد داشت و داوران در بخش های مختلف فیلم ها را تماشا و داوری می نمایند. او همچنین گفته است اگر در روز های پیش رو شرایط سلامت بهتر گردد اولین گزینه این است که آثار کاندیدای هیئت داوران از جمع فیلم های رسیده در بخش های گوناگون برای اهالی سینما و رسانه و همچنین مخاطبان جشنواره به شیوه پنجاه درصد ظرفیت به نمایش دربیاید. او اضافه نمود اگر فضای مناسبی ایجاد گردد می توانیم وارد مرحله نمایش عمومی فیلم ها برای مردم شویم که در آن صورت سیمرغ مردمی خواهیم داشت.

برگزاری جشنواره در دوران کرونایی تهدید یا فرصت؟

تصمیم به برگزاری جشنواره با شرایط کنونی یک ریسک محسوب می گردد. عده ای معتقدند لغو اکران عمومی فیلم ها یعنی حذف مخاطب و با این کار در واقع جشنواره ماهیت خود را از دست می دهد و در نتیجه باعث حذف مهمترین سیمرغ جشنواره، یعنی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران می گردد. فیلم ها در واقع رونمایی نمی شوند و فقط از سوی چند تن از داوران مورد داوری قرار می گیرد. همچنین اکران آنلاین فیلم ها به دلیل سرقت آثار ممکن نیست. البته در این دوره کلیه فیلم های شرکت نماینده در جشنواره به دلیل حذف کامل هیئت انتخاب تماشا داوری خواهندشد که ممکن است باعث افت کیفی جشنواره گردد. اما از طرفی شانس داوری سال جاری برای تمامی فیلم ها وجود دارد.

با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد تعویق جشنواره و برگزاری آن در سال آینده گزینه بهتری باشد؛ چون جشنواره با تصمیم های اتخاذ شده درباره نحوه برگزاری ماهیت خود را از دست داده و اعطای جوایز فقط به دلیل داوری کارشناسان، جشنواره را شبیه به جوایز آموزشگاه می نماید.

همچنین به نظر می رسد اکران آنلاین فیلم ها در موقعیت کنونی یکی از موثرترین فعالیت ها در عرصه سینما و تئاتر است؛ در این موقعیت کارشناسی دقیق و ایجاد زیرساخت های مناسب برای اکران آنلاین فیلم ها از فعالیت هایی است که باید مورد آنالیز قرار بگیرد.

نشریه دغدغه، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره هشتم

نشریه دغدغه، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره هشتم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 104

به "اغمای هنر هفتم ، برگزاری جشنواره در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اغمای هنر هفتم ، برگزاری جشنواره در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید