تکمیل سد معشوره 10 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد

به گزارش وبمستر وبلاگ، خبرنگاران/لرستان استاندار لرستان گفت: حداقل 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد معشوره احتیاج داریم که 10 درصد اعتبارات دولتی در نظر گرفته شده و 90 درصد نیز از سه طریق تهاتر نفت، بانک ها یا بخش خصوصی قابل تأمین است.

تکمیل سد معشوره 10 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد

دکتر فرهاد زیویار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی ماه گذشته سفرهایی به شهرستان های استان و تهران برای پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری داشتیم.

وی ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری 7000 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های عمرانی و ده ها میلیارد تومان برای تکمیل پروژه ها و واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

زیویار، مطرح نمود: مصوبات سفر مانند چک در وجه حامل هستند که پیگیری لازم دارند، بعضی از پروژه ها اوایل دهه 80 و 90 شروع شدند اما پیشرفت فیزیکی کمی داشتند و در این سفر با عنایت ویژه رئیس جمهور پروژه های راه آهن و سد معشوره دوباره شروع شدند.

استاندار لرستان، توضیح داد: راه آهن جز زیرساخت های اصلی برای پیشرفت و توسعه در هر جایی به حساب می آید، می تواند برای توسعه گردشگری و جابجایی کالا شود و ابزاری برای رفاه حال مردم است، ما جز معدود استان هایی هستیم که بالغ بر 80 سال است که راه آهن دارد اما مرکز استان و شهرهای بزرگ از آن بی بهره هستند.

وی مطرح نمود: همه مصوبات مربوط به سفر اعتبارشان در یک حد است اما برای دو پروژه راه آهن و سد معشوره اعتباری در حد 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، فرآیند ابلاغ این پروژه با مسائلی مانند اعتبار روبرو شده است.

زیویار مطرح نمود: توسعه فرودگاه و صنعت هوایی برای رفاه حال مردم، گردشگری و توسعه مفید است.

استاندار لرستان، اعلام کرد: فرودگاه خرم آباد بالغ بر 90 سال عمر دارد و در شرایط فعلی برای بیشتر پروازها شرایط لازم را دارد ولی بخشی به مشکل ناوگان هوایی کشور برمی شود، الآن یک چهارم هواپیماهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مذاکراتی کردیم گفتند در حال خرید هواپیما هستیم حتماً لرستان را در نظر می گیریم، مذاکراتی با مدیر هواپیمایی هما داشتیم که گفتند لرستان توانایی هایی دارد که باید از آن ها استفاده کرد.

استاندار لرستان، اضافه نمود: ما تجربه پرواز عتبات عالیات را داریم و می توانیم پرواز حج را نیز داشته باشیم.

زیویار اضافه نمود: پروژه های خُرد وزارت نیرو بالغ بر 1600 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که شامل پروژه هایی مانند تکمیل سد کمندان، آب رسانی ازنا، فاضلاب خرم آباد و بروجرد، آب رسانی، شبکه های آبیاری، ایستگاه های پمپاژ آب و ... می شود، بعلاوه اعتباری برای پنل های خورشیدی در نظر گرفته شده است.

استاندار لرستان مطرح نمود: 10 درصد اعتبار مورداحتیاج برای تجهیز کارگاه سد معشوره تا خاتمه سال 1400 اختصاص پیدا می نماید، اعتقاد داریم اگر می خواهیم سد درآمدزا باشد و بالغ بر 700 میلیون مترمکعب آب ذخیره کند، حداقل 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد معشوره احتیاج داریم که 10 درصد اعتبارات دولتی در نظر گرفته شده و 90 درصد نیز یا با تهاتر نفت، یا بانک یا بخش خصوصی تأمین شود.

وی اضافه نمود: این سد جز پروژه های بزرگ است که جز پروژه های راهبردی برای کشور بوده که اعتبارات چند میلیارد دلاری برای آن در نظر گرفته می شود که در حال اجرا مذاکرات هستیم.

زیویار اضافه نمود: یکی از محورهای اساسی در سفر رئیس جمهور مدنظر نهاده شد، جاده ازنا شازند بود که 150 میلیارد تومان اعتبار دارد که 100 میلیارد تومان آن نقدی و 50 میلیارد تومان قیر است، تا به امروز 30 میلیارد تومان در اختیار پیمانکار نهاده شده است.

استاندار لرستان توضیح داد: جاده قدیم خرم آباد-پلدختر جز راه های اصلی کشور است که در سیل دچار خسارت شد کل آن چهار قسمت است که در تأمین اعتبار مسائلی پیش آمده است.

وی اعلام کرد: قطعه دوم آزادراه خرم آباد-بروجرد-اراک در دستور کار نهاده شده و بین 15 تا 20 درصد کار آن صورت گرفته است.

زیویار ادامه داد: بانک های خصوصی سرمایه گذاری انجام داده اند اما نه در پروژه های بزرگ، با بانک پاسارگاد مذاکراتی انجام دادیم جهت سرمایه گذاری در پروژه پنل های خورشیدی که ضروری است بانک های دیگر نیز وارد کار شوند.

استاندار لرستان اضافه نمود: اشکال اساسی واحدهای تولیدی مانند فولاد ازنا و بزرگ خودرو نحوه واگذاری است تا همین اواخر فولاد ازنا آماده واگذاری بود که طی یکی سال آینده 2000 نفر مشغول به کار شوند اما با مسائلی که پیش آمد به همان نقطه اول بازگشتیم، دنبال می کنیم، رصد و پیگیری می کنیم چون اشخاص حقیقی طرف حساب ما هستند نمی توان آن ها را به انجام کاری وادار کرد.

وی اضافه نمود: مثلثی از قوه مجریه، دستگاه قضا و صاحبان صنایع ضروری است که بتوان مسائل واحدهای تولیدی را حل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 719

به "تکمیل سد معشوره 10 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل سد معشوره 10 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید