جاهای دیدنی بوشهر؛ از عمارت گلشن تا گور دختر

به گزارش وبمستر وبلاگ، بوشهر یکی از مجذوب کننده ترین بنادر جنوب ایران است. کوچه پس کوچه هایی دارد با خانه های قدیمی خیلی زیبا با ایوان هایی چوبی. ساحلش مرغ دریایی دارد و شب هایش پرساز و آواز است.

جاهای دیدنی بوشهر؛ از عمارت گلشن تا گور دختر

با ما همراه باشید تا سری بزنیم به جاهای تماشای بوشهر.

عمارت گلشن

این عمارت تاریخی در محله قدیمی بهبهان بوشهر ساخته شده است و قدمتش به حدود 170 سال پیش برمی گردد. عمارت گلشن تا دریا فقط 10 متر فاصله دارد و همین باعث می گردد باد شمال و نسیم دریا به داخل این عمارت بوزد و فضایش را دل انگیزتر کند.

در و پنجره هایی از جنس چوب ساج و دریایی و سقفی از چوب صندل این عمارت را برای گردشگران مجذوب کننده تر می نماید. عمارت گلشن را شخصی به نام گلشن برای کاربری مسکونی-تجاری ساخته و بعد ها فرد دیگری آن را خریداری نموده و در نهایت این عمارت به تملک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آمده است و امروز به عنوان موزه سنگ فعالیت می نماید.

آدرس: بوشهر، خیابان خلیج فارس

کوه نمکی جاشک

اگر به بوشهر سفر کردید و فرصت داشتید از اطراف بندر بوشهر هم تماشا کنید، تماشا گنبد نمکی جاشک را از دست ندهید. این کوه نمکی از مجذوب کننده ترین جاهای تماشای بوشهر است. گنبدهای نمکی لایه های بزرگ نمک های زیرزمینی هستند که به سمت سطح زمین حرکت نموده و شبیه گنبد شده اند.

گنبد نمکی جاشک یکی از زیباترین گنبدهای نمکی خاورمیانه است که هنوز فعال است. این کوه نمکی منحصربه فرد 12 کیلومتر طول و 4.5 کیلومتر عرض دارد. چیزی که این گنبد نمکی را از گنبد های نمکی دیگر متمایز می نماید وجود غارها، آبشارها، بلورها و نوع نمک های این کوه است.

آدرس: بوشهر، بندر دیر، 144 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر

مدرسه سعادت، خاستگاه چهره های فرهنگی بوشهر

مدرسه سعادت را مادر مدارس جنوب ایران می دانند. این مدرسه در دوران قاجار به سبک نوین آموزشی آغاز به کار کرد. از آن جایی که مردم در آن موقع اطلاع درستی از مدارس تازه نداشتند، در ابتدا از این مدرسه استقبال نکردند و درباره اش شایعاتی بی اساس ساختند، اما بعدها این مدرسه محل تحصیل بسیاری از روشنفکران شد و حالا ارزش این مدرسه انقدر شناخته شده که روز تأسیسش را به عنوان روز بوشهر نامگذاری نموده اند.

آدرس: بوشهر، خیابان امام، روبه روی میدان معلم

موزه دریانوردی و عمارت کلاه فرنگی بوشهر

عمارت کلاه فرنگی بوشهر در سال 1858 میلادی در منطقه سبزآباد بوشهر ساخته شده. این عمارت که امروز یکی از جاهای تماشای بوشهر است، ابتدا مقر تابستانی نمایندگی انگلیس بود و بعد به مقر دائمی سرکنسولگری انگلستان تبدیل شد. اما بعدها عمارت کلاه فرنگی را در اختیار نیروی دریایی ایران قرار دادند و امروز این عمارت به عنوان موزه دریا و دریانوردی فعالیت می نماید.

در این بنا می توانید قطعات و تجهیزات نظامی نیروی دریایی و نقشه ها و اسناد و مدارک مختلفی را ببینید. بعلاوه قایق های جنگی و نظامی، زیردریایی و شناورهای نظامی و کشتی 110 ساله پرسپولیس در محوطه این موزه به نمایش گذاشته شده اند.

آدرس: بوشهر، محله بهمنی، جاده سبز آباد

خانه دهدشتی

بوشهر، خانه های قدیمی خیلی زیبایی دارد و خانه دهدشتی یکی از آنهاست. این خانه یادگار دوره قاجار است، حیاط باصفایی دارد و نمای بیرونش یکجور زیباست و داخلش طور دیگر. در نمای بیرونی، سنگ های مرجانی و چوب ساج به کار رفته و دیوارهای داخل بنا گچ بری ست و نقاشی هایی از رنگ روغن در اتاق ها به چشم می خورد.

خانه یا عمارت دهدشتی در قسمت قدیمی شهر قرار گرفته، همان جایی که محله هایی با خانه های قدیمی دارد و در کوچه هایش کافه های نقلی قشنگی پیدا می کنید.

آدرس: بوشهر، خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی مسجد امام، پشت بانک مسکن شعبه مرکزی

گور دختر، آرامگاهی فراموش شده

اگر شما هم از شیفتگان تاریخ ایران باستان هستید، در سفرتان به بوشهر کمی از بندر دور شوید و از آرامگاه دختر تماشا کنید. قدمت این آرامگاه را 600 سال پیش از میلاد مسیح تخمین می زنند، اما درباره اینکه این آرامگاه دقیقا متعلق به چه کسی است اختلاف نظر وجود دارد.

بعضی گور دختر را متعلق به چیش پیش، فرزند و جانشین هخامنش، می دانند و بعضی این گور دختر را به ماندانا، مادر کوروش، نسبت می دهند و عده ای معتقدند آتوسا، دختر کوروش، در این آرامگاه دفن شده است. البته روایت هایی هم درباره دفن کوروش یکم در این آرامگاه وجود دارد. گور دختر از 24 قطعه سنگ ساخته شده است و شکل ظاهری اش به آرامگاه کوروش بزرگ شباهت دارد.

آدرس: بوشهر، دشتستان، جاده کازرون-برازجان، تنگ ارم، دشت میانکوهی پشت پر

برای رزرو هتل های بندر بوشهر اینجا را ببینید.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 635

به "جاهای دیدنی بوشهر؛ از عمارت گلشن تا گور دختر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی بوشهر؛ از عمارت گلشن تا گور دختر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید