طولانی ترین ماه گرفتگی سال 2021 را از دست ندهید

به گزارش وبمستر وبلاگ، در اواخر آبان (میانه نوامبر) سال جاری آسمان شب نمایش زیبایی را از حضور ماه و سیاره های منظومه شمسی برای علاقه مندان تدارک دیده است.

طولانی ترین ماه گرفتگی سال 2021 را از دست ندهید

اگر این شب ها به آسمان نگاه کنید می توانید از 15 تا 20 آبان (6 تا 11 نوامبر) ماه را پس از غروب خورشید دیدن در جنوب و جنوب غربی آسمان ببینید که از کنار سیاره های ناهید، زحل و مشتری می گذرد. اگر در 7 و 8 نوامبر (16 و 17 آبان) بیرون بروید، هلال ماه چند روزه را در فاصله ای نزدیک از سیاره درخشان ناهید خواهید دید که چشم انداز ای بسیار دیدنیی است.

از هم اکنون تا میانه آذر (اوایل دسامبر) مشتری و زحل را خواهید دید که هر شب به زهره نزدیک تر می شوند. بعلاوه یک ماه گرفتگی جزئی در راه است که در 18 و 19 نوامبر (28 آبان) روی می دهد و ماه برای چند ساعت در سایه زمین فرو می رود تا طولانی ترین ماه گرفتگی سال 2021 را رقم بزند.

اگر آب وهوا اجازه دهد، ماه گرفتگی از هر منطقه ای که ماه برای آن در طول ماه گرفتگی در بالای افق ظاهر گردد، قابل مشاهده خواهد بود که بسته به منطقه زمانی، ماه گرفتگی می تواند زودتر یا دیرتر روی دهد اما با توجه به ویژگی های بیان شده و اینکه به وقت تهران در روز روی می دهد، این پدیده نجومی از ایران رؤیت نخواهد شد.

با این وجود بخش بزرگی از سیاره زمین می توانند حداقل بخشی از خسوف را ببینند و آمریکای شمالی و جنوبی، آسیای شرقی، استرالیا، و منطقه اقیانوس آرام از جمله این منطقه ها خواهند بود. ماه در مجموع 3 ساعت و 28 دقیقه در سایه زمین قرار خواهد داشت.

ماه گرفتگی جزئی ممکن است به میزان ماه گرفتگی کامل که در آن ماه به طور کامل در سایه زمین پوشانده می گردد، دیدنیی نباشد اما ماه گرفتگی کلی کم تر روی می دهد و این یعنی فرصت های بیشتری برای رصد ماه گرفتگی جزئی وجود دارد.

در تمام طول ماه نوامبر (آبان تا میانه آذر) اگر تا دیروقت بیدار باشید و به سمت شرق نگاه کنید، متوجه خواهید شد که رفته رفته بعضی از همراهان آشنا در اواخر شب آغاز به سر برآوردن می نمایند. ستاره های زمستانی آسمان نیمکره شمالی در حال بازگشت هستند و با طلوع از اواخر شب تا سحر میهمان آسمان هستند.

خوشه ستاره ای معروف پروین (Pleiades) را خواهید دید که همراه با صورت فلکی گاو (ثور) طلوع می نماید و سپس شکارچی (جبار) و پس از آن درخشان ترین ستاره در آسمان یعنی شباهنگ (Sirius) آسمان را به زیبایی می آرایند. همه آن ها برای همراهی با ما در شب های طولانی زمستان در نیمکره شمالی گزینه های ایدئالی برای دیدنی آسمان هستند.

یک نکته جالب درباره خوشه پروین این است که تعدادی از 8 سیارک که ناسا با مأموریت لوسی (Lucy) به دیدار آن ها می رود، این ماه در این بخش از آسمان قرار دارند. فضاپیمای لوسی 16 اکتبر (24 مهر) طی مأموریتی 12 ساله برای بازدید از تعدادی سیارک خاص به نام تروجان ها پرتاب شد.

این سیارک ها در مدار مشتری به دور خورشید قرار دارند و گروهی در جلوی مشتری و گروهی در پشت آن به دور خورشید می گردند. لوسی نخستین مأموریت فضایی خواهد بود که این گروه منحصربه فرد از سیارک ها را کاوش می نماید و بینش جدیدی درباره شکل گیری و تاریخ اولیه منظومه شمسی ارائه خواهد داد.

عکس کاور: آسمان شب در اواخر آبان

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 606

به "طولانی ترین ماه گرفتگی سال 2021 را از دست ندهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طولانی ترین ماه گرفتگی سال 2021 را از دست ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید