نخستین مریخ نورد چین به نام خدای آتش نام گذاری شد

به گزارش وبمستر وبلاگ، اولین مریخ نورد چین به طور رسمی به نام خدای آتش، ژورونگ(Zhurong) نام گرفت.

نخستین مریخ نورد چین به نام خدای آتش نام گذاری شد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ داریوش بیشتر بدانید.

نخستین مریخ نورد چین که سوار بر کاوشگر تیان ون-1(Tianwen-1) در تاریخ 24 فوریه وارد مدار مریخ شد، قرار است در ماه مه روی سطح سیاره سرخ فرود بیاید تا به دنبال شواهدی از حیات باشد.

این مریخ نورد اکنون به شکل رسمی ژورونگ نام گرفته است که نام خدای آتش در اساطیر چین است.

ژورونگ در اساطیر چین نام خدای آتش و فرمانروای نیم کره جنوبی است. وی که گاهی لی(روح آتش یا فرمانده آتش) نیز خوانده شده، از جمله ایزدان مربوط به اسطوره شناسی قبل از دودمان شین است. وی را گاهی رب النوع عدالت آسمانی نیز خوانده اند.

این مریخ نورد 1.85 متر طول و حدود 240 کیلوگرم وزن دارد و طول عمر آن به اندازه سه ماه مریخی طراحی شده است که معادل حدود 92 روز زمینی است.

بخشی دیگر از برنامه های فضایی چین شامل پرتاب ایستگاه مداری سرنشین دار و فرود آوردن انسان روی کره ماه است.

چین در سال 2019 اولین کشوری بود که یک کاوشگر فضایی را در نیمه همیشه تاریک ماه فرود آورد و در ماه دسامبر برای اولین بار از دهه 1970 تا به امروز، پیروز شد نمونه هایی از سنگ و خاک ماه را به زمین بازگرداند.

سازمان ملی فضایی چین می گوید، نام این مریخ نورد متناسب با نام چینی مریخ یعنی Huo Xing به معنی ستاره آتش است.

وو یانهوآ نایب رئیس سازمان ملی فضایی چین به خبرگزاری رسمی شینهوا گفت که این نام دلالت بر شعله ور شدن شعله کاوش سیاره ای چین دارد.

چین کاوشگر تیان ون-1 را در تاریخ 23 ژوئیه سال 2020 به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما متشکل از یک مدارگرد، یک فرودگر و یک مریخ نورد است که در تاریخ 24 فوریه به مریخ رسید.

نامزد اصلی فرود این کاوشگر مریخی منطقه یوتوپیا پلانیتیا(Utopia Planitia) به معنی ناکجاآباد است که دشتی پر از صخره است که در سال 1976 فرودگر آمریکایی موسوم به وایکینگ 2 بر روی آن فرود آمد.

این کاوشگر از طریق تصویربرداری چندگانه، داده های تصویری با کیفیت بالا را از منطقه فرود از پیش انتخاب شده به دست آورده است. این کار طبق برنامه ریزی های انجام شده شامل تجزیه و تحلیل توپوگرافی و هواشناسی منطقه فرود است که به عنوان بخشی از آماده سازی برای فرود بر سطح مریخ بین اواسط تا اواخر ماه مه انجام خواهد شد.

سازمان ملی فضایی چین می گوید، اهداف ماموریت تیان ون-1 و مریخ نورد ژورونگ شامل تجزیه و تحلیل و نقشه برداری از سطح مریخ و توزیع مواد و سطح شناسی مریخ، جستجوی یخ آب و مطالعه اقلیم و محیط سطح مریخ است.

مأموریت تیان ون-1 اولین قدم چین در اکتشاف سیاره ای مستقل منظومه شمسی است که هدف تکمیل مدارگردی، فرود و کاوش در یک ماموریت را در سر می پروراند.

چین پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده سومین کشوری خواهد بود که یک مریخ نورد رباتیک را در مریخ فرود می آورد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 381

به "نخستین مریخ نورد چین به نام خدای آتش نام گذاری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین مریخ نورد چین به نام خدای آتش نام گذاری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید