واکنش آلرژیک به آموکسی سیلین

به گزارش وبمستر وبلاگ، عوارض جانبی آموکسی سیلین می تواند از بروز واکنشهای آلرژیک گرفته تا مسائل گوارشی، تب، سردرد، گیجی و تشنج را شامل گردد. نشان دادن واکنش نسبت به این دارو در افرادی شایع تر است که به داروهای پنی سیلین حساسیت داشته و یا دارای

واکنش آلرژیک به آموکسی سیلین

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عوارض جانبی آموکسی سیلین می تواند از بروز واکنشهای آلرژیک گرفته تا مسائل گوارشی، تب، سردرد، گیجی و تشنج را شامل گردد. نشان دادن واکنش نسبت به این دارو در افرادی شایع تر است که به داروهای پنی سیلین حساسیت داشته و یا دارای آسم و سایر آلرژیها می باشند.

آموکسی سیلین، آنتی بیوتیکی است که به گروه دارویی پنی سیلین تعلق دارد. این دارو عمدتاً جهت درمان عفونت گوش، ذات الریه، عفونت مثانه، بیماری سوزاک (gonorrhea)، و سایر بیماریهای ناشی از باکتری بکار برده می گردد. همچون هر داروی دیگر، داروهای متعلق به گروه پنی سیلین، از جمله آموکسی سیلین می توانند عوارض بدی را در برخی افراد ایجاد کنند. این عوارض جانبی می توانند طبیعیت غیر آلرژیک و هم آلرژیک داشته باشند. هم بچه ها و هم بزرگسالان می توانند به آموکسی سیلین واکنش آلرژیک نشان دهند.

علائم آلرژیک ناشی از آموکسی سیلین

احتمال بروز واکنشهای آلرژیک شدید نسبت به این دارو در برخی افراد زیاد است. معمولاً کسانی که در ابتدا حساسیت شدید را نسبت به پنی سیلین تجربه نموده باشند، بعلاوه کسانی که نسبت به آسم، کهیر، و تب یونجه آلرژی دارند به احتمال زیاد با این نوع واکنش روبرو می شوند.

معمولاً، چنین واکنشهای آلرژیکی به شکل بثورات یا جوشهای پوستی، خارش، کهیر و تورم غیر قابل شرح بدن خصوصاً تورم صورت، گلو، لبها و زبان، و بعلاوه خفگی خود را نشان می دهند.

بثورات پوستی ممکن است همواره با واکنش های آلرژیک در ارتباط نباشند. چنین بثوراتی معمولاً در ناحیه بالا تنه ایجاد شده و سپس همچون سرخک به دیگر نواحی بدن توسعه می یابند.

هرچند معمولاً امکان تمایز و تشخیص بثورات پوستی ناشی از عوامل غیر آلرژی زا از انواع واکنش آلرژی زا وجود ندارد.

بنابراین، توصیه می گردد که در صورت مشاهده بثورات پوستی و یا هریک از علائم واکنش آلرژیک بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

این نوع آلرژی می تواند به طور ناگهانی و با شدت زیاد اتفاق افتد و یا بعلاوه ممکن است چندین روز پس از مصرف دارو آغاز گردد.

به ندرت، چنین واکنش آلرژیکی ممکن است به شرایطی تحت اسم آنافیلاکسی تبدیل گردد، شرایطی که پتانسیل داشتن خطر جانی را به همراه دارد.

گزینه های درمانی

در صورت مشاهده هر یک از علائم یک واکنش آلرژیک، مصرف آموکسی سیلین بایستی بلافاصله قطع شده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرد.

به طور کلی، موارد خفیف واکنش های آلرژیک را می توان با آنتی هیستامین درمان کرد. اما موارد شدید احتیاج به تزریق اپی نفرین خواهند داشت.

با این حال، نبایستی خود سعی در درمان واکنشهای آلرژیک شدید نمود، و به هر قیمتی که شده از خود درمانی خودداری نمایید. بایستی به طو دقیق طبق تجویز دارویی پزشک عمل کنید.

افرادی که پیش از این نسبت به پنی سیلین و یا سفالوسپورین واکنش آلرژیک نشان داده، بعلاوه کسانی که مبتلا به آسم، کهیر و آلرژیهای این چنینی دیگر هستند، مستعد نشان دادن واکنش آلرژیک به این دارو می باشند.

آموکسی سیلین را نبایستی بدون نظر پزشک مصرف نمود. بایستی از جزئیات عوارضی دیگر مانند بیماریهای کلیوی و کبدی و اختلالات خونریزی آگاه بود.

آموکسی سیلین می تواند با داروهای خاصی از جمله پروبنسید، متوترکسات، کلاریترومایسین، اریترومایسین و تتراسایکلین تداخل نماید. دستورالعمل دارویی که به فرد دیگری داده شده است را بر روی خود امتحان نکنید، به این علت که واکنشهای آموکسی سیلین از شخصی به شخص دیگر تفاوت می نماید.

عوارض جانبی غیر آلرژیک نسبت به آموکسی سیلین

به طور کلی عوارض جانبی شایع آموکسی سیلین که طبیعت آلرژیک ندارند، خیلی شدید نمی باشند. عوارض جانبی ملایم و میانه آن عبارتند از:

تهوع

استفراغ

سردرد

درد خفیف شکم

برفک

ترشحات واژن و خارش در زنان

برخی افراد ممکن است دچار عوارض جانبی پیچیده ای شوند که محتمل است به فوریت پزشکی احتیاج باشد این عوارض جانبی عبارتند از:

درد شدید معده

تب

بثورات پوستی

بدن درد

ضعف

اسهال آبکی یا خونی

کبودی غیر معمول و یا خونریزی

گیجی

تشنج

بنابراین، در صورتی که هر یک از این داروها و یا داروهای دیگر را مصرف می کنید، پیش از مصرف آموکسی سیلین، پزشک خود را از آن آگاه سازید. بعلاوه در فواصل منظم، چکاپی از سلامت خود به عمل آورید به این علت که اگر این شرایط نادیده گرفته گردد ممکن است بعدها مسائلی برای سلامت شما به وجود آید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 533

به "واکنش آلرژیک به آموکسی سیلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش آلرژیک به آموکسی سیلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید