پاسخ به شایعات زلزله ترکیه؛ زلزله ها کار دولت اردوغان است؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، اخبار زلزله همواره اول با ترس و بهت همراه می گردد و کمی که می گذرد، نگرانی و پرسش های بی جواب زود راه شایعه را باز می نماید. زلزله هولناک ترکیه هم از این امر استثناء نبوده است و این مدت شایعات زیادی مطرح شده است، از اینکه اصلا زلزله نبوده و کار دست انسان ها بوده تا اینکه این زلزله از قبل پیش بینی شده است.

پاسخ به شایعات زلزله ترکیه؛ زلزله ها کار دولت اردوغان است؟

به گزارش خبرآنلاین، در همین باره، مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله می گوید: اینکه می گویند تدام زلزله ها در ترکیه طبیعی نیست، غیرعلمی و اشتباه است، در واقع تداوم زلزله ها در ترکیه اتفاقی غیرطبیعی نیست، بعد از زلزله 7.8 تا مدت ها می توان شاهد پس لرزه های حتی شدید و بین 6.5 تا 7 ریشتر هم در این منطقه باشیم.

او با اشاره به شایعه انسان ساز بودن این زلزله ها ادامه می دهد: اینکه گفته می گردد عواملی غیرطبیعی و انسان ساز در این پس لرز ها موثر هستند یک ادعای غیرعلمی است، زلزله 17 بهمن ماه در عمق حدود 19 کیلومتری رخ داده است که حتی اگر بمباران هم رخ می داد، نمی توانست چنین زلزله ای و گسلی را فعال کند.

زارع معتقد است: درباره اثرات سدسازی و خصوصا سد آتاتورک هم باید بگویم که این زلزله ها در محل این دریاچه اتفاق نیفتاده و این زلزله مربوط به گسلی است که حدود 30 تا 60 کیلومتر با سد مذکور فاصله دارد، از طرفی کانون این زلزله هم حدود 120 کیلومتر با محل سد آتاتورک فاصله دارد.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله با بیان اینکه می توان پیش فرضی برای اینکه آب گیری مخرن سد در وقوع زلزله موثر بود، در نظر داشت ادامه می دهد:، اما اثبات آن نیازمند آنالیز و کار کارشناسی دقیق است. در مباحث علمی بدون سنجش و آنالیز نمی توان اظهار نظر دقیق کرد.

زارع می گوید: گفته شده که این منطقه در ترکیه اساسا زلزله خیز نبوده و زلزله نداشته و برنامه های دولت اردوغان باعث این زلزله ها شده و اشاره معینی هم به سدسازی ها شده بود، اول اینکه این منطقه کاملا زلزله خیز بوده، 3 بهمن 1398 نیز در جوار همین گسل، زلزله ای با بزرگای 6.8 رخ داد و زلزله مهمی هم بود.

او ادامه می دهد: دوم اینکه پروژه های سدسازی در ترکیه سابقه طولانی ای دارد و این سد آتاتورک از سال 1992 آب گیری شده است، یعنی دست کم در 30 سال پیش از زلزله اخیر این سد وجود داشته است.

مهدی زارع درمورد پیش بینی این زلزله از سوی فرانک هوگربیتس، یک محقق هلندی که در توئیتی به زلزله ای در این منطقه اشاره نموده بود، شرح می دهد: کار های این فرد را آنالیز کردیم و باید بگویم اصلا علمی نیست. اینکه این شخص دو روز پیش از زلزله توئیتی نوشته و در آن بدون اشاره به زمان معین یک محدوده نامعینی را هم اعلام نموده، شانسی و غیرعلمی بوده است.

او ادامه می دهد: این فرد نه زلزله شناس است و نه زمین شناس. سابقه چنین افرادی را داریم که علاقمند به حوزه زلزله و پیشگویی هستند و چنین پیش گویی هایی انجام می دهند و گاهی هم کارشان می گیرد.

به گفته زارع، اما تجربه نشان داده که اغلب این پیشگویی ها در یک بازه زمانی نامحدود و یک جغرافیای بزرگی را شامل شده و هرگز دقت و درستی و شفافیت نداشته است.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 907

به "پاسخ به شایعات زلزله ترکیه؛ زلزله ها کار دولت اردوغان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به شایعات زلزله ترکیه؛ زلزله ها کار دولت اردوغان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید