چرا پس از صرف غذا احساس تنگی نفس می کنید؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، به نقل از lybrate، تنگی نفس پس از غذا خوردن در افرادی که با مسائلی مانند بیماری قلبی، مسائل گوارشی یا اختلال اضطراب روبه رو هستند، شایع است. تنگی نفس به احساسات ناراحت کننده تنفسی اشاره دارد. عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به تنگی نفس بعد از غذا گردد. بعضی از بیماران هم با مسائلی مانند درد قفسه سینه و افزایش ضربان قلب همراه با تنگی نفس روبرو هستند.

چرا پس از صرف غذا احساس تنگی نفس می کنید؟

دلیل تنگی نفس محدود به بعضی علائم و بیماری خاص نیست. شرایط متعددی می تواند باعث ایجاد آن گردد. با این حال توصیه می گردد در صورت روبروه طولانی مدت با مشکل تنگی نفس با پزشک مشورت کنید. بعضی از علل شایع تنگی نفس عبارتند از: عفونت های تنفسی، سوزش سر دل، درد قفسه سینه، نارسایی قلبی، بارداری، واکنش های آلرژیک، لخته شدن خون در ریه ها، خفگی.

بعضی از علل تنگی نفس مزمن هم عبارتند از: آسم، چاقی، پرخوری، معده پر، فشار خون بالا، آمفیزم، بیماری ریه.

بیش از حد غذا خوردن

پرخوری یکی از شایع ترین علل تنگی نفس است. بیمار عادت به خوردن غذایی که باعث گاز معده و نفخ می گردد دارد و ممکن است در طولانی مدت با تنگی نفس روبرو گردد. از آنجا که غذای مصرفی به دیافراگم متصل است، می تواند باعث تنگی نفس همراه با نفخ گردد. هنگامی که شما سیر هستید، دیافراگم متصل به لوله غذا ممکن است باریک گردد، زیرا قادر به حمل هوا برای عملکرد نیست. این امر باعث ایجاد مشکل در تنفس هنگام خوردن غذای زیاد می گردد.

احساس خفگی بعد از غذا خوردن

بعضی از افرادی که مستعد آلرژی غذایی هستند ممکن است بعد از خوردن غذا احساس خفگی نمایند. این شرایط نباید نادیده گرفته شده و باید با پزشک مشورت گردد. به طور کلی این مورد منجر به مشکل آنافیلاکسی می گردد.

آنافیلاکسی یک شرایط تهدید نماینده زندگی است و اولین علامت آن تنگی نفس بعد از غذاست. مشکل در تنفس می تواند در عرض چند دقیقه یا 2 ساعت پس از غذا رخ دهد. دلیل اصلی آنافیلاکسی حساسیت غذایی است. اگر حساسیت غذایی دارید و اگر مشکوک به حمله آنافیلاکسی هستید، باید برای تسکین فوری از قلم Epi-injector اتوماتیک خود بهره ببرید.

راههای درمان تنگی نفس

اگر بعد از صرف غذا با مشکل تنگی نفس روبرو شدید، پزشک روش های ساده ای را برای شما شرح می دهد که در صورت بروز این مشکل می توانید تنفس خود را آرام کنید. دارو های خانگی مفید هستند، اما نباید بدون مشورت پزشک جایگزین شوند.

تکنیک تنفس لب های خاردار

این یک راه اساسی و ساده برای آرام کردن تنفس است. شما باید عضلات گردن خود را شل نموده و دو بار به وسیله بینی هوا را استنشاق کنید. حالا با لب های جمع شده به آرامی به وسیله دهان بازدم کنید. این کار به شما یاری می نماید تا یک نفس عمیق کشیده و الگوی تنفس را تنظیم کنید.

نشستن به جلو

روی جایگاه استراحت کنید و به جلو خم شوید و سعی کنید آهسته و ملایم نفس بکشید. سعی کنید با نگه داشتن دستان خود روی زانو آرامش داشته باشید و به آن موقع بدهید.

فرقی نمی نماید نشسته باشید یا ایستاده. اگر در تنفس مشکل دارید، پیشنهاد می گردد تعادل خود را حفظ نموده و استراحت کنید. راهکارهای ذکر شده در بالا باید امتحان و تمرین شوند. اما در صورت احساس حمله شدید، توصیه می گردد با اورژانس تماس گرفته و به نزدیکترین بیمارستان مراجعه کنید. در صورت داشتن نگرانی یا سوالی، همواره می توانید با یک متخصص مشورت نموده به سوالات خود پاسخ دهید!

منبع: همگردی
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 530

به "چرا پس از صرف غذا احساس تنگی نفس می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پس از صرف غذا احساس تنگی نفس می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید