با خواص شیر پرچرب آشنا شوید.

به گزارش وبمستر وبلاگ، بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف شیر کم چرب یا بدون چربی برای سلامتی بهتر از انتخاب انواع پرچرب آن است. با این حال، بعضی مطالعات انجام شده حاکی از آن است که گنجاندن لبنیات پرچرب در رژیم غذایی می تواند برای سلامت قلب بسیار مفید باشد. جالب است بدانید چربی هایی که از آن ها می ترسیدیم در واقع یک عنصر مهم در یک رژیم غذایی سالم تلقی می شوند. بر این اساس، خواص شیر پرچرب و به طور کلی لبنیات پرچرب را نباید نادیده گرفت.

با خواص شیر پرچرب آشنا شوید.

اگرچه غذاهای لبنی فرآورده های حیوانی هستند، تحقیقات نو نشان می دهد که چربی های لبنی مزایای سلامتی مشابه چربی های گیاهی دارند. طبق یکی از مطالعات اخیر که در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شد، معین شد افراد مسنی که سطح بالاتری از اسیدهای چرب مرتبط با لبنیات دارند ممکن است کمتر در اثر بیماری های قلبی و سکته جان خود را از دست بدهند. این در حالیست که تا پیش از این تصور می شد که با توجه به چربی بالای لبنیات پرچرب، خطر ابتلا به چنین بیماری هایی افزایش پیدا می نماید. در ادامه این مطلب بیشتر به خواص شیر پرچرب خواهیم پرداخت.

خواص شیر پرچرب

در ادامه به دلایل مفید بودن شیر پرچرب اشاره خواهیم کرد.

جلوگیری از چاقی

چربی باعث چاق شدن شما نمی گردد. نتایجی که طی یک آنالیز در سال 2013 در مجله تغذیه اروپا منتشر شد حاکی از آن بود که افرادی که لبنیات پرچرب می خورند نسبت به افرادی که از محصولات لبنی کم چرب استفاده می نمایند، لاغرتر هستند. بر اساس مطالعه دیگری که در سال 2016 بر روی 18438 زن میانسالی که فقط لبنیات پرچرب مصرف می کردند، صورت گرفت، معین شد که احتمال اضافه وزن در آن ها طی سال های بعد با کاهش همراه بوده است.

به گفته متخصصان ممکن است دلیل این باشد که چربی یک ماده مغذی فوق العاده اشباع است و شما را سیر می نماید، همین امر باعث کند شدن ترشح قند در جریان خون و جلوگیری از پرخوری می گردد. بنابراین، با خوردن محصولات لبنی پرچرب، این احتمال وجود دارد که در طول روز کالری کمتری مصرف کنید.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

در حالی که تناسب وزن مطمئنا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، تحقیقات نشان می دهد که چربی موجود در فرآورده های لبنی پرچرب از جمله شیر می تواند عوامل خطرزای موثر در بروز دیابت را کاهش دهند. طبق یک مطالعه 15 ساله که به وسیله محققان دانشگاه تافتس انجام گرفت، معین شد افرادی که افرادی که از مواد غذایی پرچربی همانند شیر پرچرب در رژیم غذایی شان استفاده می نمایند، در مقایسه با سایرین 46 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

در واقع، چربی موجود در لبنیات پرچرب جذب قند شیر را به تعویق می اندازد. در نتیجه، قند خون در مدت زمان طولانی تری و با سرعت کمتری افزایش می یابد. در نتیجه، انسولین هم از همین الگو پیروی می نماید. کاهش گردش انسولین خطر مقاومت به انسولین و دیابت را پایین می آورد. در همین حال، این مطالعه نشان می دهد که اسیدهای چرب خاص موجود در لبنیات، مانند اسید پنتادکانوئیک و اسید هپتا دکانوئیک، می توانند نقش ویژه ای در کاهش خطر بروز دیابت داشته باشند.

بهبود عملکرد قلب

شیر پرچرب می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب باشد. تحقیقات منتشر شده در امسال در مجله تغذیه بالینی آمریکا نشان داد که مصرف شیر پرچرب باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می گردد که با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط است. این مطالعه بر اساس یک آنالیز در سال 2014 انجام شده است و نشان می دهد چربی موجود در شیر، پنیر و ماست در پیشرفت بیماری عروق کرونر اثرگذار نیست. لبنیات حاوی بیش از 400 نوع منحصر به فرد اسید چرب بوده و اعتقاد بر این است که بعضی از آن ها دارای اثرات ضد التهابی در بدن هستند.

تاثیر مثبت بر سیستم گوارش

شیر و ماست پرچرب می توانند نفخ شکم را کاهش دهند. لبنیات پرچرب دارای لاکتوز کمتری هستند، در نتیجه مصرف لبنیات پرچرب می تواند در بهبود عملکرد سیستم گوارش افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز موثر باشد. علاوه بر این، یک اسید چرب خاص به نام اسید بوتیریک در لبنیات وجود دارد که با افزایش تعداد باکتری های سالم روده، به تقویت فرایند هاضمه افراد یاری می نماید.

تامین احتیاج بدن به چربی

چربی برای طیف وسیعی از عملنمودهای مهم فیزیولوژیکی لازم است. چربی یک ماده مغذی اصلی برای حفظ فرایندهای متابولیک طبیعی است و انواع خاصی از اسیدهای چرب که اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند را فقط به وسیله رژیم غذایی می توان تامین کرد. عضلات از جمله قلب شما برای تأمین انرژی به چربی احتیاج دارند. چربی یک جز مهم در غشای سلولی شما است و نقشی اساسی در فراوری هورمون دارد. بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی نیز محلول در چربی هستند، به این معنی که بدن شما برای جذب آن ها به چربی احتیاج دارد. اسیدهای چرب ضروری سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و التهاب را در سراسر سیستم ایمنی سرکوب می نمایند. چربی بعلاوه تقریبا 60 درصد از مغز شما را تشکیل می دهد.

مفید برای سلامت کلی بدن

از آنجایی که چربی یکی از عناصر مهم طعم دهنده است، معمولا محصولات لبنی بدون آن طعم خوبی ندارند. بنابراین، فراورینمایندگان غالبا چربی اشباع شده را با قند و سایر مواد افزودنی جایگزین می نمایند تا از بین رفتن طعم و بافت آن را جبران کند. تحقیقات نشان می دهند این قندهای اضافه شده هستند که باعث مسائل قلبی و عروقی می شوند. در واقع چربی های اشباع شده موجود در لبنیات پرچرب برای بدن شما بهتر هستند. حتی اگر محصولات لبنی بدون چربی و قندهای اضافه شده انتخاب کنید، احتمالا جهش انسولین را تجربه خواهید کرد، زیرا چربی لازم برای هضم لاکتوز (قندهای شیر) در شیر وجود ندارد.بعلاوه، از آنجا که محصولات کم چرب به میزان انواع پرچرب سیر نماینده نیستند، اگر لبنیات را فرآوری شده و حاوی چربی کمتر را انتخاب کنید، زودتر احساس گرسنگی خواهید کرد.

نتیجه گیری

یک تغذیه سالم و متعادل احتیاج به چربی دارد. رعایت این موضوع برای سلامتی و تندرستی شما حیاتی است. ویتامین های A ،D ،E و K محلول در چربی هستند، به این معنی که برای جذب در بدن احتیاج به مصرف چربی دارند. چربی به فراوری هورمون های لازم یاری نموده و بعلاوه از اندام های شما محافظت می نماید. اگر طعم فرآورده های لبنی پرچربی مانند شیر را دوست دارید، احتیاجی نیست خودتان را به خرید محصولات کم چرب یا بدون چربی ترغیب کنید. به این ترتیب، علاوه بر طعم واقعی شیر، از خواص شیر پرچرب و سایر محصولات لبنی حاوی چربی نیز بهره مند شوید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 751

به "با خواص شیر پرچرب آشنا شوید." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص شیر پرچرب آشنا شوید."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید