هفت حقیقت درباره فواید کفیر برای سلامتی

به گزارش وبمستر وبلاگ، کفیر نوعی دانه پروبیوتیک طبیعی سرشار از ویتامین های گروه ب، کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین K است که برای اولین بار بیش از 2000 سال پیش در کوه های قفقاز کشف شد. محصولات تهیه شده با کفیر مانند ماست کفیر (عادی و کم چرب) و نوشیدنی کفیر از جمله غنی ترین غذاها هستند. برای قرن ها مردم منطقه ها اروپا و آسیای میانه کفیر را به عنوان یک داروی تقویت کننده سلامت و افزایش دهنده طول عمر شناخته اند و از فواید کفیر گفته اند. وقتی درست تهیه گردد، یکی از برترین نوشیدنی ها است که می توانیم در رژیم غذایی مان بگنجانیم. درست است که انواع دیگر لبنیات هم برای بدن مفید هستند اما دوغ معمولی و کفیر پروبیوتیک با هم تفاوت دارند و نوشیدنی کفیر به علت داشتن میزان بیشتری میکروارگانیسم مفید، غنی تر است.

هفت حقیقت درباره فواید کفیر برای سلامتی

کانال عبور غذا در بدن که کارش هضم و جذب مواد مغذی است، به راحتی با خوردن کفیر تقویت می شود. غنی بودن آن با پروبیوتیک ها به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش مسائل مرتبط با هضم یاری می نماید. ماست و نوشیدنی کفیر ناری با استارترهای خاصی تهیه می شوند که ترکیبی از باکتری ها و مخمرها هستند. افراد حساس به لاکتوز هم می توانند به راحتی از آنها استفاده نمایند. این محصولات را می توان از هر نوع شیری تهیه کرد، شیر بز، گاو، گوسفند؛ شیره سویا، برنج و نارگیل. حتی می توان کفیر را با آب نارگیل مخلوط کرد، اما دانه های کفیر بیشترین کارایی را در شیر و محصولات لبنی دارند.

فواید کفیر را بشناسید

البته که فواید کفیر کم نیست، ما در اینجا تنها به هفت مورد اشاره خواهیم کرد که بعضی موضعی اند و بعضی دیگر سیستم بدن را به طور کلی تقویت نموده و سلامت عمومی تان را ارتقا می دهند. همه این خواص دلایلی است که باعث می شود بخواهید هر روز نوشیدنی کفیر و محصولات دیگر کفیر مانند ماست و پنیر کفیر ناری را مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی

کفیر حاوی اجزای مختلف و مواد مغذی مثل بیوتین و اسید فولیک است که باعث تقویت سیستم ایمنی شده و در نتیجه محافظت از سلول ها می شوند. در کفیر تعداد زیادی مخمر و باکتری مفید وجود دارد، یکی از آنها لاکتوباسیلوس کفیری نام دارد و به محافظت از بدن در مقابل باکتری های مضری مثل سالمونلا و اشرشیا کلی یاری می نماید. کفیر یک ماده دیگر هم در خود دارد که کفیران نام دارد و در مقابل قارچ کاندیدا از بدن محافظت می نماید. کفیران قابلیت کاهش کلسترول و فشار خون را هم دارد.

افزایش استحکام استخوان

امروزه پوکی استخوان یکی از نگرانی های جدی به ویژه در بانوان است. این بیماری در بدن هایی بروز می نماید که کلسیم کافی دریافت نمی نمایند، کلسیم ماده ای ضروری برای بدن است. محصولات کفیری ناری که از شیر خام تهیه می شوند کلسیم زیاد در خود دارند. با این حال، نکته مهمتری هم هست؛ کفیر میکروارگانیسم های زنده ای در خود دارد که به جذب کلسیم در بدن نیز یاری می نمایند و مانع از فرتوت شدن استخوان ها می شوند.

کفیر حاوی ویتامین K 2 است، که نقشی حیاتی در بهبود سلامت استخوان ها، تقویت تراکم استخوانی و جذب کلسیم دارد. پروبیوتیک های داخل کفیر به جذب مواد مغذی یاری می نمایند و لبنی بودن محصول نیز به خودی خود مواد مکمل کافی مثل فسفر، کلسیم، منیزیم، ویتامین D و K2 را فراهم می آورد.

مبارزه احتمالی با سرطان

سرطان یکی از پدیده های فراگیر و جدی در جوامع امروزی است. کفیر می تواند نقش بزرگی در جنگیدن بدن با این بیماری سخت بکند و عامل مهمی در جلوگیری از تکثیر و پخش شدن سلول های مخرب در بدن باشد. مواد داخل این فرآورده پروبیوتیک در عمل نشان داده اند که سلول های سرطانی را وادار به خودنابودی می نمایند. فواید کفیر در جنگ با این بیماری ناشی از مواد ضدسرطانی داخل آن است.

کفیر می تواند رشد اولیه تومورها و پیشروی سرطان از آنها به سلول های سالم را به تعویق بیندازد. کفیر باعث کاهش 56 درصدی سلول های سرطان سینه می شود و این در حالی است که ماست ساده فقط 14 درصد کاهش ایجاد می نماید (از آنجا که این تحقیقات روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده اند، قطعیت اثر آنها روی انسان هنوز اثبات نشده است).

بهبود مسائل گوارشی و سندروم روده تحریک پذیر

وقتی به بحث باکتری های داخل روده می رسیم، تعادل آنها لازم است. نوشیدنی و ماست کفیر به بازیابی این تعادل یاری می نمایند و با بیماری هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر، زخم معده و بیماری کرون می جنگند. ضمناً پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، نوشیدن کفیری که پر از پروبیوتیک ها است به روده شما یاری می نماید سالم بماند. پروبیوتیک ها یاری می نمایند باکتری های سالم روده با عوامل بیماری زا بجنگند، بعلاوه اسهال و دیگر عوارض جانبی داروها برای روده و معده را نیز برطرف می نماید.

فواید کفیر برای بهبود آلرژی ها

انواع آلرژی ها و مسائل تنفسی به تحریک پذیری بدن برمی گردند. در آزمایش هایی که روی موش ها انجام شده، کفیر باعث کاهش سلول های تحریک پذیری شده که کانال های هوایی و ریه ها را اذیت می نمایند. میکروارگانیسم های زنده ای که در کفیر یافت می شوند باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شوند و علاوه بر آن، واکنش های آلرژیک را کاهش می دهند و طاقت بدن در شرایط آلرژی زا را بالا می برند. بعضی دانشمندان بر این باورند که واکنش های آلرژیک نتیجه فقدان باکتری های سالم در روده هستند.

درمان مسائل پوستی

وقتی روده شما سالم نیست سیگنال هایی را به پوستتان می فرستد و تعادل طبیعی آن را به هم می ریزد و باعث انواع مسائل پوستی از قبیل آکنه، پسوریازیس، جوش پوستی و درماتیت می شود. کفیر یاری می نماید باکتری های سالم دوباره در بدن فعال شوند و هم ایستایی بزرگترین عضو بدن، یعنی پوست را تراز می نمایند. کربوهیدرات های داخل کفیر به کفیران معروف هستند و جدای از یاری به سیستم ایمنی بدن، به کیفیت پوست و ترمیم زخم ها هم یاری می نمایند.

بهبود علائم حساسیت به لاکتوز

باکتری های خوب داخل محصولات شیری برای داشتن یک بدن و روده سالم ضروری هستند. با این حال، بسیاری افراد به خاطر حساسیت زیاد به هضم لاکتوز (قند لبنیات که موقع هضم فعال است) این محصولات را مصرف نمی نمایند. عوامل فعال داخل کفیر یاری می نمایند لاکتوز به اسید لاکتیک تجزیه شود و راحت تر هضم شود. فراتر اینکه، کفیر زنجیره های باکتریایی و مواد مغذی بیشتری دارد، که بعضی از آنها مختص کفیر هستند و یاری می نمایند بیشتر لاکتوز داخل محصولات لبنی حذف شود.

ماست و کفیر ناری دارای پروبیوتیک هایی هستند که در دستگاه گوارش بدن ماندگاری بالایی دارند و ضمناً تعداد آن ها با ماست های معمولی قابل مقایسه نیست.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 5 دی 1401 بروزرسانی: 5 دی 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 875

به "هفت حقیقت درباره فواید کفیر برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت حقیقت درباره فواید کفیر برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید