آنالیز یک تصمیم پر خطر در والیبال، آش فدراسیون چطور شور شد؟

به گزارش وبمستر وبلاگ، به گزارش خبرنگاران، بحث راهنمایی تیم ملی والیبال توسط مربی ایرانی چند سالی است مطرح می گردد. اما اهمیت رویدادهای پیش رو و احتیاج به کسب تجربه مربیان ایرانی یکی از دلایلی بود که فدراسیون به مربیان ایرانی اعتماد نمی کرد.

آنالیز یک تصمیم پر خطر در والیبال، آش فدراسیون چطور شور شد؟

پس از فسخ قرارداد ایگور کولاکوویچ، فدراسیون والیبال پس از چندین ماه وقفه و در حالی که مذاکراتش را با ولادمیر الکنو شروع نموده بود کمیته ای تحت عنوان کمیته فنی تشکیل داد و خروجی آن استفاده از سرمربی رزومه دار خارجی برای راهنمایی تیم ملی در المپیک توکیو شد تا نام مربی ایرانی از لیست خارج گردد.

تصمیم عجیب کمیته فنی

در فاصله چند ماه پس از انتخاب الکنو برای راهنمایی تیم ملی، خروجی کمیته فنی در دومین ماموریت تصمیمی عجیب بود. رقابت های قهرمانی آسیا از 21 تا 28 شهریور ماه به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد و رقابت های قهرمانی جوانان دنیا نیز به فاصله سه روز و در تاریخ 31 شهریور ماه تا 11 مهر ماه به میزبانی ایتالیا و بلغارستان انجام می گردد و راهنمایی دو تیم قهرمانی آسیا و جوانان دنیا با تصمیم کمیته فنی بر عهده یک مربی یعنی بهروز عطایی خواهد بود.

بهروز عطایی

پروژه بسته شدن پرونده مربی ایرانی

بهروز عطایی از مربیان پیروز والیبال ایران است که نتیجه تاریخی قهرمانی جوانان دنیا را برای نخستین بار در تاریخ والیبال کشور به ارمغان آورد. عطایی همچنین یکی از مربیان پیروز در لیگ برتر کشور است و هر ساله بازیکن آینده داری به والیبال کشور معرفی می نماید.

اما سوال این است فدراسیونی که تا چند ماه گذشته اعتقادی به استفاده از سرمربی ایرانی نداشت چطور در اقدامی ناگهانی تصمیم گرفت راهنمایی دو رده سنی را بر عهده یک مربی بیاندازد؟ این چالشی عظیم برای عطایی است که در صورت ناکامی در دو رویداد مهمِ پیش رو، پرونده مربی ایرانی بار دیگر بسته گردد.

محمود افشار دوست عضو هیات رئیسه و کمیته فنی درباره انتخاب عطایی گفت: تیم در رقابت های قهرمانی آسیا باید برای رقابت های دنیای کسب سهمیه کند و اگر تیم به فینال نرود سهمیه دنیای را از دست خواهیم داد. پس تیمی باید راهی قهرمانی آسیا گردد که از اعتبار والیبال ایران دفاع کند و سهمیه دنیای را کسب کند.

ناکامی که مردم نخواهند پذیرفت

صحبت های افشار دوست نشان از اهمیت رقابت های قهرمانی آسیا دارد و اگر تیم در این رقابت نتیجه کسب نکند ناکامی عظیمی برای والیبال ایران به دست خواهد آمد و مردم نخواهند پذیرفت که تیم ملی در آسیا شکست بخورد در رقابت های دنیای نیز حضور نداشته باشد. از سوی دیگر نیز تکرار قهرمانی جوانان دنیا دستاورد مهمی است که عطایی و یارانش برای والیبال ایران به دست آورده اند و نباید به راحتی آن را از دست داد.

فدراسیون تصمیم گیرنده است

بهنام محمودی دیگر عضو کمیته فنی درباره انتخاب عطایی تاکید نمود: در کمیته فنی این بحث مطرح شد اما از قبل فدراسیون از عطایی برنامه خواسته بود. زمانی که موضوع در جلسه کمیته فنی مطرح شد، دو نفر مخالف و سایر اعضا موافق بودند. ما نظرات خود را ارائه دادیم اما در نهایت فدراسیون تصمیم گیرنده است. اگر مسابقات قهرمانی آسیا برای کسب سهمیه دنیای اهمیتی نداشت، ایرادی وارد نبود اما چه بهتر که با توجه به حساسیت این رقابت ها و همچنین فاصله اندک آن تا جوانان دنیا، از دو مربی و کادر جدا استفاده می شد.

بار بر دوش یک نفر نباشد

ناصر شهنازی، کارشناس والیبال در مصاحبه با خبرنگاران درباره انتخاب یک مربی برای دو رده ملی نیز گفت: مسابقات بسیار سخت است و نمی دانم بر چه مبنایی از یک مربی در دو رده عظیمسالان و جوانان استفاده نموده اند. باز تاکید می کنم در توانایی مربیان ایرانی شکی نیست اما اینکه در هر دو رده که احتیاج به نتیجه داریم سپردن کار به یک نفرکار را سخت می نماید. پس نباید بار سنگین را بر دوش یک نفر بگذاریم فردا باید جوابگوی جامعه والیبال باشیم. استفاده از یک مربی در رده های مختلف تفکری است که قبلاً امتحانش را پس داده و نتیجه منفی داشته است. هر مربی در رده خودش می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

جلسه کمیته فنی فدراسیون والیبال

به مربی ایرانی فرصت داده گردد

بهروز عطایی نیز در مصاحبه با مهر در پاسخ به این سوال که با توجه به مهم بودن دو رویداد پیش رو در صورت کسب نتایج ضعیف، سرمربی ایرانی ممکن است مورد هجمه قرار گیرد و در واقع سرمایه سوزی گردد؟ گفت: کاملا موافقم. این موضوعات همواره وجود داشته است اما یک زمانی باید فضا را برای سرمربی ایرانی فراهم کرد. مربیان ایرانی توانمند هستند و در تمام بخش های والیبال اگر فرصتی به آنها داده شده به بهترین نحو استفاده نموده اند.

فدراسیون مراقب باشد

با توجه به اقتدار والیبال ایران در قهرمانی آسیا و صندلی هشتم دنیا ناکامی در قهرمانی آسیا برای مربی ایرانی خطرناک است و فدراسیون نباید از این نکته مهم غافل گردد. عطایی برای پیروزیت باید تمرکزش را بر روی یک تیم بگذارد.

حمله کارخانه به منتقدان

مصطفی کارخانه نیز با حمله به منتقدان گفت: امیدوارم حداقل به فکر منافع ملی باشیم و اینگونه و از سر خودخواهی جو را متشنج نکنیم. من در هر شرایطی آماده یاری به تیم های ملی کشورم هستم و امیدوارم تصمیم خوبی که فدراسیون والیبال گرفته را بپذیریم؛ نه اینکه علیه آن موضع گیری کنیم.

راهنمایی تیم ملی والیبال توسط مربیان عظیم ایرانی افتخار است اما اگر با برنامه و کارشناسی شده باشد. افشار دوست و بهنام محمودی از بازیکنان اسبق تیم ملی و اعضای کمیته فنی هر دو اذعان دارند کار سختی در پیش است و بهتر بود از دو کادر مجزا برای دو رده سنی استفاده می شد.

نه به آن شوری شور نه به این بی نمکی

طبق صحبت های بهنام محمودی، فدراسیون از قبل برنامه بهروز عطایی را دریافت نموده بود و کمیته فنی همانند تصمیم گیری درباره الکنو برای تایید تصمیمات تشکیل شده است. با توجه به فاصله 5 ماهه تا مسابقات قهرمانی آسیا به نظر می رسد بهتر بود فدراسیون با دقت بیشتری تصمیماتش را اعمال می کرد تا دود آن به چشم خانواده والیبال نرود. فدراسیونی که در گذشته اعتقادی به استفاده از سرمربی ایرانی در تیم عظیمسالان نداشت چطور راهنمایی دو رده سنی در مسابقات مهم را بر عهده یک فرد گذاشته است؟

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 343

به "آنالیز یک تصمیم پر خطر در والیبال، آش فدراسیون چطور شور شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز یک تصمیم پر خطر در والیبال، آش فدراسیون چطور شور شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید