تکیه بر نوآوری به تقویت سهم فراوریات معدنی از فراوری ناخالص داخلی یاری می نماید

به گزارش وبمستر وبلاگ، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران نشست تخصصی آنالیز ظرفیت های تخصصی صادراتی محصولات معدنی و صنایع مرتبط را با حضور متخصصان این حوزه برگزار کرد. این نشست فرصتی فراهم کرد تا جمعی از شرکت های استارت آپی و دانش بنیان، ایده ها، چالش ها، راهکارها و پروژه های تحقیقاتی خود را تشریح نموده و برای همکاری و توسعه فعالیت های مشترک اعلام آمادگی کردند.

تکیه بر نوآوری به تقویت سهم فراوریات معدنی از فراوری ناخالص داخلی یاری می نماید

مهدی مالی، رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران در این نشست با نگاهی به آمارهای جهانی، ایران را در بین 15 کشور نخست جهان و اولین کشور خاورمیانه از نظر داشتن ذخایر معدنی برشمرد و توضیح داد: طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، بیش از 68 نوع ماده معدنی (غیر نفتی) ازجمله سنگ آهن، کروم، منگنز، مس، طال، سرب، روی و غیره در کشور وجود دارد که یکی از پتانسیل های ایران محسوب می گردد.

او اندازه ذخایر کشور را در حدود 37 میلیارد تن کشف شده و 57 میلیارد تن بالقوه تخمین زد و اضافه نمود: ایران در بین کشورهای جهان رتبه پانزدهم را از نظر منابع معدنی غنی به خود اختصاص می دهد که ارزش آن در حدود 700 میلیارد دلار تخمین زده می گردد؛ این درحالی است که فراوریات معدنی تنها 0.6 درصد از فراوری ناخالص داخلی ایران را تشکیل می دهد.

در این رابطه محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران سهم مواد معدنی ایران از بازارهای صادراتی را بسیار اندک توصیف کرد و گفت: به ویژه در سنگ های ساختمانی با وجود اینکه در جهان چهارمین فراورینماینده هستیم، متاسفانه سهم اندکی در صادرات این نوع محصول داریم.

او راه حل افزایش صادرات را استفاده از نوآوری، تکنولوژی های تازه و تحقیقات بازار مطرح نمود و اضافه نمود: ایران می تواند در اکتشاف سنگ های ساختمانی از روش های نوآورانه ای استفاده کند که تا به حال مرسوم نبوده است. در همین ارتباط باید به بخش دانشگاهی نزدیک تر شویم و در تمام ابعاد، حرکت خود را مهندسی تر پیش ببریم. دانشگاه نقش اساسی برای ارائه اطلاعات و علم به روز و تازه دارد و این ارتباط بیش از بیش باید قوی گردد.

بر اساس اظهارات این فعال مالی مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران با ارتباطی که با کمسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران دارد، می تواند در زمینه صادرات با رویکردی تازه حرکت های اثربخش و کارآمدتری را دنبال کند.

امید اصغری، مدیر موسسه پژوهشی و آموزشی یونیدرو نیز به عوامل مختلف موثر بر صادرات محصولات دانش بنیان اشاره نمود و گفت: در این ارتباط، اندازه هزینه کرد دولت و شرکت های بزرگ در بخش تحقیق و توسعه، عوامل قانونی و حکمرانی، زیرساخت ها، نرخ مؤثر ارز، درجه باز بودن اقتصاد و سرمایه گذاری مستقیم خارجی اثر دارد.

او برای نمونه به تجربه پیروز استرالیا در نوآوری بخش معدن اشاره و توضیح داد: استرالیا دارای شرکت های بزرگی است که از استارتاپ ها حمایت می نمایند و در عین حال دولت سرمایه ای را برای حمایت از نوآوری ها چه در داخل کشور و چه به صورت بین المللی اختصاص می دهد. این کشور با چنین رویکرد و برنامه ریزی توانسته در حوزه معدنی رشد مناسبی را تجربه کند.

به باور او استفاده از تجربیات جهانی یکی از اقداماتی است که باید در اولویت کاری مجموعه های تحقیقاتی قرار بگیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 667

به "تکیه بر نوآوری به تقویت سهم فراوریات معدنی از فراوری ناخالص داخلی یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکیه بر نوآوری به تقویت سهم فراوریات معدنی از فراوری ناخالص داخلی یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید