دلایلی محکم برای آنکه خرما را وارد رژیم غذایی خود کنید

به گزارش وبمستر وبلاگ، خرما به دلیل داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت می نماید و نیروی عمومی بدن را افزایش می دهد و به دلیل داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه می گردد.

دلایلی محکم برای آنکه خرما را وارد رژیم غذایی خود کنید

خرما مملو از مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی گیاهی مفید برای سلامتی است که می تواند یک وعده غذایی ایده آل به ویژه برای باز کردن افطار باشد.

خرما همچنین حاوی مس، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، تعدادی از ویتامین های B، ازجمله ویتامین B 6 (پیریدوکسین)، نیاسین، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاوین است.

از سوی دیگر خرما حاوی مقادیر خوبی از ویتامین های A و K و کاروتن ها، لوتئین و زاکسانتین است. خرما همچنین سرشار از فیبر است که برای دفع سموم بدن به روشی راحت و موثر بسیار مفید است.

خرما به دلیل داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت می نماید و نیروی عمومی بدن را افزایش می دهد و به دلیل داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه می گردد.

مطالعات زیادی در خصوص فواید سلامتی افرادی که خرما مصرف می نمایند، صورت گرفته است. یک مطالعه که در سال 2003 در این زمینه انجام و در مجله بین المللی Food, Sciences and Nutrition منتشر شد، نشان می دهد که خرما یک غذای کاملا ایده آل است که طیف وسیعی از مواد مغذی اساسی را برای بدن تامین نموده و بالقوه فواید سلامتی زیادی دارد.

در نتیجه گیری این مطالعه آمده است که خرما حاوی حداقل 15 ماده معدنی از جمله سلنیوم (Selenium) است؛ سلنیوم عنصری است که اکنون بسیاری از محققان معتقدند یک ماده ضد سرطان قوی و تقویت نماینده قوی سیستم ایمنی است.

این مطالعه همچنین نشان داد که خرما حاوی 23 نوع اسید آمینه و بعضی اسید های چرب اشباع نشده بسیار خوب مانند اسید پالمیتولیک، اولئیک، لینولیک و لینولنیک است.

باید توجه داشت که برای بهره مندی از فواید خرما لازم نیست یک تن خرما مصرف کرد بلکه تنها با مصرف سه عدد 3 خرما در روز می توان از نتایج بسیار شگفت انگیز آن بهره برد.

مصرف خرما می تواند روشی سالم و موثر برای تقویت سریع انرژی در بدن باشد؛ بنابراین زمانی که احساس کمبود انرژی می کنید می تواند به جای مصرف نوشیدنی های انرژی زا تنها خرما مصرف کنید. همچنین جویدن خرما موجب کالری سوزی و در نتیجه هوشیارتر شدن فرد می گردد.

از سوی دیگر فیبر های غذایی موجود در خرما باعث می گردد که انرژی حاصل از مصرف خرما برای مدت طولانی تری در بدن بماند و از بروز احساس ضعف و گرسنگی که بعد از مصرف سایر شیرینی ها ایجاد می گردد، پیشگیری گردد.

خرما به ویژه مملو از فیبر است. فیبر های محلول در خرما به دفع آب از دستگاه گوارش و درنتیجه درمان یبوست یاری می نماید از طرف دیگر خرما با یاری به ایجاد تعادل در دستگاه گوارش برای درمان اسهال نیز مفید است. مصرف روزی چند عدد خرما روشی سریع و موثر برای برای برطرف هرگونه ناراحتی روده است، زیرا به تقویت باکتری های خوب در دستگاه گوارش یاری می نماید.

همانطور که گفته شد، خرما مملو از منیزیم، مس، منگنز و سلنیوم است و مطالعات نشان می دهند که سلنیوم به میزان زیادی به پیشگیری از ابتلا به سرطان یاری می نماید.

خرما همچنین یک ماده غذایی فوق العاده برای تقویت استخوان ها و مقابله با بیماری هایی مانند پوکی استخوان است. مصرف خرما به ویژه با افزایش سن که استخوان ها به تدریج ضعیف می شوند، مفید است.

کم خونی گسترده تر از چیزی است که تصور می رود و معمولا نتیجه مستقیم رژیم غذایی غربی است. خرما مملو از آهن است و به همین ترتیب یک منبع غذایی عالی برای یاری به تعادل سطح آهن در بیماران مبتلا به کم خونی و در نهایت افزایش انرژی و قدرت کلی بدن آن ها است.

شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه خرما برای سلامت قلب مفید است، به ویژه اگر خرما را یک شب خیس کنید و سپس آن ها را خرد کنید و صبح به صورت ناشتا مصرف کنید.

مقادیر بالای پتاسیم برای قلب بسیار خوب است و مطالعات نشان داده اند که به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و سایر بیماری های مرتبط با قلب یاری می نماید.

همچنین این میوه شیرین قهوه ای یاری فوق العاده ای به کاهش LDL (کلسترول بد) می نماید؛ به گفته پزشکان LDL عامل عمده ابتلا به مسائل قلبی از جمله حملات قلبی و سکته مغزی است.

خرما همچنین حاوی مقادیر زیادی گوگرد آلی است که معین شده برای کاهش واکنش های آلرژیک مفید است. بر اساس مطالعه ای که در سال 2002 میلادی انجام شد، ترکیبات گوگرد آلی می توانند به کاهش تعداد و شدت علائم SAR (رینیت آلرژیک فصلی) یاری نمایند.

درهنگام خرید خرما همیشه در پی خرما های تازه، چاق و با پوست نرم باشید. هرگز خرما هایی را که بوی بد و ترشیدگی می دهند، انتخاب نکنید. خرمای خشک را می توانید برای مدت یکسال در یخچال و خرمای تازه را می توانید در ظروف در بسته برای مدت 8 ماه در فریزر نگهداری کنید.

منبع: ایرنا / dailyhealthpost

منبع: فرادید
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 771

به "دلایلی محکم برای آنکه خرما را وارد رژیم غذایی خود کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایلی محکم برای آنکه خرما را وارد رژیم غذایی خود کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید