شایعاتی درباره مو که نباید باور کنید

به گزارش وبمستر وبلاگ، یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: شایعات زیادی درباره مو و چگونگی نگه داشتن آن در فرم و حالت مناسب وجود دارند که بسیاری از آن ها صحت ندارند و در بعضی موارد، حتی سلامت مو ها را تحت تأثیر قرار می دهند.

شایعاتی درباره مو که نباید باور کنید

به گزارش ایسنا، رضا میکائیلی با اشاره به این که شایعات زیادی درباره مو و چگونگی نگهداری از آن وجود دارد، اظهار کرد: بعضی فکر می نمایند که مو های کثیف تر سریع تر رشد خواهند کرد، چون اگر کمتر از شامپو، نرم نماینده و نظایر این ها استفاده گردد، احتمال آسیب تماشا مو ها به حداقل می رسد که این شایعه صحت ندارد و نباید به امید آن تعداد دفعات حمام کردن را کم کنید چراکه با این کار موهایتان چرب و درهم تافته خواهند شد و بوی ناخوشایندی می گیرند.

وی ادامه داد: کندن مو های سفید باعث رشد بیشتر آن ها می گردد نیز شایعه دیگری است که احتمالاً به گوش شما هم خورده، اما باید بدانید که صحت ندارد و کندن مو های سفید، یا به اصطلاح از ریشه درآوردن آن ها، سبب رویش بیشتر مو های سفید نخواهد شد چراکه رنگ مو ها با کندن آن ها تغییر نمی نماید.

میکائیلی اضافه نمود: به هر حال متخصصان توصیه می نمایند این کار را انجام ندهید، چون وقتی تار مویی را از ریشه درمی آورید، فولیکول مو و پوست سر را تحت فشار قرار می دهد که در پی این فشار واردشده، ممکن است تار مویی که به جای تار موی کنده شده درمی آید، زمخت گردد و نرمی و لطافت موردنظر را نداشته باشد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان نمود: قاعدتاً برای آنکه چربی و آلودگی نشسته بر تار های مو را پاک کنیم باید طی روندی منظم مو ها را با شامپو بشوییم، اما متأسفانه خیلی از کسانی که مو های چرب دارند، در انجام این کار زیاده روی می نمایند و علت این کار آن ها این باور غلط است که به مرور زمان چربی مو ها کم خواهد شد.

وی توضیح داد: اندازه غدد چربی که در پوست سر ترشح می شوند و مو ها را چرب می نمایند، با اندازه چربی پاک شده به یاری سولفات موجود در شامپو قابل مقایسه نیست، اگر در شستن موی چرب با شامپو زیاده روی کنید، برای جبران چربی ازدست رفته در پوست سر غدد بیشتری ترشح خواهند شد و ریتم طبیعی ترشح این غدد به هم می خورد و نتیجه آنکه به مرور زمان تار های مو ظریف و شنماینده می شوند و پوست سر به خارش می اُفتد.

میکائیلی ادامه داد: این باور که مو های زمخت و مجعد فقط مختص زنان رنگین پوست است، نیز یک باور اشتباه است، چراکه زمختی مو ها ارتباط چندانی با رنگ پوست ندارد و این مسئله تا حدود زیادی به ژنتیک ارتباط دارد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی توضیح داد: تمامی زنان، فارغ از آنکه رنگ پوست شان چه باشد، ممکن است مو های زمخت، درهم تافته، گره خورده و نظایر این ها داشته باشند، رسیدگی به مو ها با استفاده از محصولات مناسب برای این دسته از زنان اهمیت ویژه ای دارد؛ چون اگر این کار را ننمایند، بیشتر از دیگران در معرض مشکلاتی مانند ظرافت و شنمایندگی بیش از حد تار های مو و خشکی پوست سر قرار می گیرند.

وی اضافه نمود: چیدن نوک موها، هر چهار تا شش هفته یک بار، ایده بدی نیست و مزایایی مانند پیشگیری از موخوره و معضلاتی نظیر آن دارد، اما باعث رشد سریع تر مو ها نمی گردد و این اظهار نظر نیز شایعه ای بی اساس است، اما چیدن نوک مو ها باعث تقویت تار های مو می گردد و اجازه نمی دهد که موخوره به ساقه مو ها راه یابد و کیفیت و صلابت آن ها را تحت تأثیر قرار دهد.

میکائیلی توضیح داد: رواج این شایعه که شامپو ها بعد از مدتی کارآیی خود را از دست می دهند، ریشه در این باور غلط دارد که پس از استفاده از شوینده ای بخصوص در بلندمدت، کارایی اش را از دست می دهد، چون مو ها به آن عادت می نمایند و دیگر اثر اولیه را نخواهد داشت؛ اما این اظهارنظر هیچ پشتوانه قابل اتکایی ندارد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان نمود: باورداشتن به استقامت بیشتر مو های زمخت و فر خطراتی در پی خواهد داشت؛ مثلاً ممکن است به این بهانه، راحت تر به حرارت دادن مو ها یا امتحان کردن تکنیک های مختلف فرم دهی به مو ها تن دهید؛ حال آنکه مو های شما ظریف و شنماینده هستند و با انجام این کار ها احتمال آسیب تماشا شان، در مقایسه با مو های صاف، بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به این که برخلاف باور عموم بیشتر ترکیبات خوراکی های خام آن طور که باید و شاید جذب تار های مو نمی شوند و به عمق ساقه مو ها نفوذ نمی نمایند، بنابراین اثر مثبت دائمی بر سلامت مو نخواهند داشت، ادامه داد: به علاوه پس از استفاده از این ترکیبات بر روی مو ها و پس از آنکه مو ها شسته می شوند، معمولاً کاملاً پاک نمی شوند و اثری از آن ها بر تار های مو باقی خواهد ماند که باعث چربی مو و داشتن احساسی ناخوشایند می گردد.

میکائیلی توضیح داد: کفی که هنگام استفاده از شامپو درست می گردد در حقیقت یکی از فرآورده های جانبی پاک نماینده های تند و ناملایمی است که در شامپو های حاوی سولفات وجود دارند، این فرآورده ها می توانند روغن طبیعی و سالم و نیز مواد مغذی موجود در مو ها را از بین ببرند و در بلندمدت اثرات ناگواری بر سلامت مو داشته باشند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی اضافه نمود: شانه زدن بیش از حد مو ها کار دیگری است که آرایشگر های حرفه ای انجام آن را توصیه نمی نمایند، چون به باور آن ها این کار در بلندمدت به کوتیکول های مو ها آسیب خواهد رساند، به توصیه آن ها بهتر است شانه زدن مو ها را محدود به زمانی کنید که درهم تافته و گره خورده شده اند، در غیر این صورت نیازی به شانه زدن نیست.

وی ادامه داد: شاید در نگاه اول خشک شدن مو ها در معرض هوای آزاد، در مقایسه با سشوارکشیدن، به نظرتان کمتر آسیب رسان بیاید، اما نتایج یکی از پژوهش های انجام شده دراین باره خلاف این اظهارنظر را اثبات می نماید، وقتی مو ها خیس باشند، تار های مو کمی حجیم تر خواهند شد و هرچه برای مدت زمان طولانی تری خیس بمانند، پروتئین های ظریف و شنماینده ای که تار های مو از آن ها درست شده اند بیشتر تحت فشار قرار خواهند گرفت؛ در نتیجه احتمال آسیب تماشا مو ها نیز بیشتر می گردد.

میکائیلی ادامه داد: شایعات بسیاری درباره مو و سلامت آن هستند که نباید باور کنید، این شایعات نه تن ها به نگه داشتن مو ها در فرم و حالت ایدئال یاریی نمی نمایند، بلکه در بیشتر مواقع نتیجه عکس دارند و مو ها را در معرض آسیب و گزند قرار می دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 705

به "شایعاتی درباره مو که نباید باور کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایعاتی درباره مو که نباید باور کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید